2010-08-30, 14:57
Medlem
spermaoffrets avatar
Kanske borde ligga under vardagsbekymmer då jag stör mig något så enormt på dessa idioter. Men är samtidigt intresserad hur man lyckas få sin moped (EU-modell) att låta som fan, samtidigt som den, till synes, uppenbart går riktigt jävla sakta?

Alltså dom här nissarna måste ju misslyckats kapitalt med sin trimmning. Hur hänger det här ihop?

mvh
Citera
2010-08-30, 15:01
Medlem
Ljudet beror mycket på avgasröret, främst vad det gäller två-takt. Om röret inte sitter ordentligt fast i cyllindern så låter det väldigt mycket. Jag har själv varit med om att har varit gängpaj i cyllindern.
Citera
2010-08-30, 15:11
Medlem
rotwars avatar
Jag är verkligen inge fordonsnisse men när jag hade moped så var det en riktigt risig jävel och avgasröret var rostigt, hade hål och hängde knappt på.

Det lät som jag hade trimmat den till 120 men den gick i knappa 50
Citera
2010-08-30, 15:12
Medlem
Mattsson69s avatar
mm , antagligen sitter avgasröret löst eller så har dom fått ett rosthål , hörs så in i helvete
Citera
2010-08-30, 15:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Fått hål 2ggr i avgasröret strax efter cylindern och de låter extremt, tillräckligt för att orsaka hörselskador även med hjälm på.
Citera
2010-08-30, 15:28
Medlem
Rillvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fått hål 2ggr i avgasröret strax efter cylindern och de låter extremt, tillräckligt för att orsaka hörselskador även med hjälm på.

En sån moppe borde ju fan inte ens få köras..

OnT: Jag har även hört att vissa idioter till och med gör ett konstgjort hål för att moppen ska låta mer...
Citera
2010-08-30, 15:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rillvar
En sån moppe borde ju fan inte ens få köras..
Finns regler om hur mycket olika fordon får väsnas, tror det är fordonskungörelsen som tar upp sånt.

EDIT:
9 b § Motorcyklar och mopeder anses lämpliga för trafik endast om de vid provning uppfyller följande krav i fråga om buller.

Fordonsslag Högsta tillåtna buller (dB(A))
Moped
klass I 71
klass II 66
trehjuliga 76
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720595.htm

7 § Föraren av ett motordrivet fordon skall behandla fordonet så att det inte bullrar onödigt mycket och i möjligaste mån se till att fordonet inte släpper ut avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter.

8 § Med ett motordrivet fordon får onödig och störande körning inte äga rum vid bostadsbebyggelse. Föraren av ett sådant fordon skall i övrigt anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte störs i onödan.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Senast redigerad av Arne.Anka 2010-08-30 kl. 15:42.
Citera
2010-08-30, 16:32
Medlem
Avva66s avatar
En 2-T med trasigt/läkande eller felkonstruerat
avgassystem går som ett arsle.
Citera
2010-08-30, 21:25
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Alltså dom här nissarna måste ju misslyckats kapitalt med sin trimmning. Hur hänger det här ihop?

Ofta är det inte fråga om misslyckad trimning, utan snarare ett mycket lyckat försök att få moppen att låta häftigare. Åtminstone som 15-åriga moppefuckon ser saken...

Med ålder kommer vishet, så själv har man insett att få reagerar på en tyst moppe även om den körs betydligt snabbare än vad som är lagligt, till skillnad från högljudda mopeder som alla lägger märke till oavsett hur långsamt det går.
Citera
2010-08-30, 22:56
Medlem
Rexxys avatar
Jag försöker alltid att få mina mopeder att låta så tyst som möjligt. Dels för att skona huvudet, kör man länge är det jobbigt med det dånande ljudet hela tiden. och som INTP säger, det ger mindre reaktion av farbror blå och irriterar omgivningen mycket mindre!
Citera
2010-08-30, 23:04
Medlem
Globazs avatar
Är det inte strypningen till variatorn som gör det?? Den hindrar att man får en högre utväxling så den ska gå lagligt så man kan åka på maxvarv utan att man kör för fort?

Eller har jag fel?
Citera
2010-08-30, 23:06
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globaz
Är det inte strypningen till variatorn som gör det?? Den hindrar att man får en högre utväxling så den ska gå lagligt så man kan åka på maxvarv utan att man kör för fort?

Eller har jag fel?

Variatorn har inget med motorljudet att göra. Motorn varvar inte mer utan variatorringen.

Edit: tänkte fel på ditt svar. Ja, variatorringen kan ju påverka att dem går så sakta, men ändå låter mycket.
Senast redigerad av Rexxy 2010-08-30 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in