2010-08-30, 14:54
Medlem
Kyckling är ju gott, gärna med sötsur sås och ris kanske?

Men jag har blivit dålig av kyckling emellanåt, vad tror ni?
Är det allergi eller är det kycklingen i sig som kanske varit lite dåligt tillrätt?

Om ni inte slår larm om allergi så får ni gärna ge råd på vad jag ska satsa på,
sist jag köpte fryst och tillredde i ugn som det var var det fullt ätbart och jag mådde hur bra som helst hela 48 timmar efteråt.....

Ska man satsa på en sån där fryst STINAS eller liknande kanske?

Eller kanske färdiggrillad som man plockar ur värmen i butiken och försöker äta inom 20 minuter?

Jag gillar att gnaga så jag tror nästan det är bättre med lite bröd till än ris och sådant.....
Citera
2010-08-30, 15:02
Medlem
rappahs avatar
Hur ofta har kycklingen gjort att du mått dåligt?
Citera
2010-08-30, 15:06
Medlem
johanness avatar
illa tillagad kyckling kan innehålla campylobacter. kan det ha varit det du blev dålig av? lösningen är i så fall att se till att hela kycklingen blir genomvarm. lämna den hellre några minuter för länge i ugnen än några för få.
Citera
2010-08-30, 15:09
Medlem
Ja det har hänt några gånger men kan även vara annat jag blivit dålig av men jag har lokaliserat det till bl.a. kyckling, så man ska kanske låta den stå i ugn lite längre tid, kanske slå av värmen och sen låta det hela stå 10 minuter på eftervärmen?
Citera
2010-08-30, 16:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper
Ja det har hänt några gånger men kan även vara annat jag blivit dålig av men jag har lokaliserat det till bl.a. kyckling, så man ska kanske låta den stå i ugn lite längre tid, kanske slå av värmen och sen låta det hela stå 10 minuter på eftervärmen?
Jag brukar sikta på en temperatur runt 76 grader är däröver. Sedan låter jag kycklingen vila i ca 5 minuter.

Jag undrar dock om du inte är allergisk trots allt.

~Paul~
Citera
2010-09-01, 14:51
Medlem
Jag älskar kyckling, men tycker att det är lite otrevligt att tillreda då jag är rädd att bli sjuk och så. Lite överdrivet kanske, men men.

Hur som helst så brukar jag nästan alltid koka kycklingen. Grymt smidigt eftersom du på så vis bara behöver droppa ner hela, frysta filéer i kastrullen. Du slipper alltså allt slabb på skärbrädor och sånt, och riskerar ingen köttsaft på fel ställe. Köttet blir dessutom grymt saftigt och gott! Höfta ihop en blandning av vatten, soja, buljong, kryddor eller vad du nu är sugen på och koka i det. Undertiden kan du röra ihop nån sås eller gryta, som kycklingen får hoppa ned i sen, eller bara äta den som den är till ris eller nåt.
Citera
2010-09-01, 15:17
Medlem
Zolthies avatar
Varför är folk rädda för kyckling? Käkat kyckling 3-5ggr i veckan i hela mitt liv och aldrig mått dåligt, möjligtvis av att jag käkat för mycket
Citera
2010-09-01, 16:00
Medlem
dePauls avatar
Jo, men vill det sig illa så kan man råka ut för rejäla besvär. Det är inget kul, tro mig .

Däremot så är själva tillagningsmetoden ovidkommande. Det viktiga är att uppnå en temperatur varvid bakterierna dör. Det diskuteras livligt vid vilken temperatur man är helt säker men frågan är tämligen komplicerad eftersom man dessutom måste ta hänsyn till tidsfaktorn, dvs hur lång tid den valda temperaturen får verka.

Vid 76 grader så räcker det med avsevärt kortare tid än vid 65 grader (en temperatur som ganska oftast föreslås som säker). Över 80 grader märker man dock ingen direkt skillnad med tanke på tiden.

~Paul~
Citera
2010-09-01, 17:06
Medlem
Klasskillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zolthie
Varför är folk rädda för kyckling? Käkat kyckling 3-5ggr i veckan i hela mitt liv och aldrig mått dåligt, möjligtvis av att jag käkat för mycket

Samma här, förutom att jag aldrig mått dåligt av för mycket.
Citera
2010-09-01, 18:35
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, men vill det sig illa så kan man råka ut för rejäla besvär. Det är inget kul, tro mig .

Däremot så är själva tillagningsmetoden ovidkommande. Det viktiga är att uppnå en temperatur varvid bakterierna dör. Det diskuteras livligt vid vilken temperatur man är helt säker men frågan är tämligen komplicerad eftersom man dessutom måste ta hänsyn till tidsfaktorn, dvs hur lång tid den valda temperaturen får verka.

Vid 76 grader så räcker det med avsevärt kortare tid än vid 65 grader (en temperatur som ganska oftast föreslås som säker). Över 80 grader märker man dock ingen direkt skillnad med tanke på tiden.

~Paul~

Jag tycker att den här kycklingdiskussionen är lite som att väldigt många människor gnäller över att de bränner riset varenda gång de ska till att koka ris. Det är inte direkt kärnfysik det här. Se till att kycklingen är genomstekt, det är ju enkelt att kolla genom att skära i den eller använda stektermometer. Precis som jag kollar till riset ibland så att det inte brinner upp...
Citera
2010-09-01, 19:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag tycker att den här kycklingdiskussionen är lite som att väldigt många människor gnäller över att de bränner riset varenda gång de ska till att koka ris. Det är inte direkt kärnfysik det här. Se till att kycklingen är genomstekt, det är ju enkelt att kolla genom att skära i den eller använda stektermometer. Precis som jag kollar till riset ibland så att det inte brinner upp...
Håller med. Men det finns folk som anser att man får det saftigaste kycklingköttet om man slutar tillagningen vid ca 65 grader. Personligen anser jag att det är nonsens eftersom kycklingen vid den här tempen inte har utvecklat någon smak över huvud taget. Med andra ord så är det onödigt att riskera allt och dessutom få en usel smak, enligt min åsikt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in