• 1
  • 2
2010-08-30, 21:43
Medlem
PhilipMarlowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Tack för svaren gott folk, jag är nog lite mer med i matchen nu.

Ta denna meningen.

Om jag ska sätta ut subject (S), verb (V), direct object (Od), indirect object (Oi), subject predicative (Ps), object predicative (Po), or Adverbial (A).

The dog(S) has eaten(V) my homework(Od). Rätt?

That bloody idiot(Od) makes(V) me(S) sick.....är då "sick" ett subjektspredikativ?

Så du ska få godkänt på hemskrivningen, menar du? Nej nej, plugga på du; det du lär dig har du nytta av livet ut.
Citera
2010-08-30, 21:45
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipMarlowe
Så du ska få godkänt på hemskrivningen, menar du? Nej nej, plugga på du; det du lär dig har du nytta av livet ut.

Driver du med mig?? Jag lade upp två exempel av 100 för att få veta om jag tänkte rätt. Om du inte vill hjälpa till, varför postar du ens här.
Citera
2010-08-30, 21:49
Medlem
Citat:
The dog(S) has eaten(V) my homework(Od). Rätt?
Ja.

Citat:
That bloody idiot(Od) makes(V) me(S) sick.....är då "sick" ett subjektspredikativ?
Nej.

That bloody idiot är subjekt, i det här fallet den som utför handlingen.
Makes är mycket riktigt verbet.
Me är objektet (direkt), den som i det här fallet blir utsatt för handlingen.
Sick är en bestämning till me, dvs. hur denne blir utsatt och det är då objektiv predikativ.
Citera
2010-08-30, 21:53
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Ja.

Nej.

That bloody idiot är subjekt, i det här fallet den som utför handlingen.
Makes är mycket riktigt verbet.
Me är objektet (direkt), den som i det här fallet blir utsatt för handlingen.
Sick är en bestämning till me, dvs. hur denne blir utsatt och det är då objektiv predikativ.

Jaha, den som utför handlingen är alltid subjektet?
Då tänkte jag egentligen rätt ändå, men lyckades förväxla subjekt och objekt?
Citera
2010-08-30, 21:57
Medlem
Citat:
Jaha, den som utför handlingen är alltid subjektet?
Nja... det är att göra det lite enkelt för sig, för i t.ex. passiva satser är ju subjektet den som blir utsatt för handlingen. I katten äts av krokodilen är katten subjekt, trots att den knappast gör något. Det finns också satser med ett innehållslöst subjekt, t.ex. Det regnar med det som subjekt. Detta tomma det syftar inte på något speciellt men är så att säga det som verbet byggs upp kring (det kan inte stå ensamt). Men i allmänhet är subjektet det som utför handlingen, ja.
Citera
2010-08-30, 22:03
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Nja... det är att göra det lite enkelt för sig, för i t.ex. passiva satser är ju subjektet den som blir utsatt för handlingen. I katten äts av krokodilen är katten subjekt, trots att den knappast gör något. Det finns också satser med ett innehållslöst subjekt, t.ex. Det regnar med det som subjekt. Detta tomma det syftar inte på något speciellt men är så att säga det som verbet byggs upp kring (det kan inte stå ensamt). Men i allmänhet är subjektet det som utför handlingen, ja.

Jo, men det där med en passiv sats hade jag ändå koll på, tro't eller ej

Tack för hjälpen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här