2010-08-30, 01:21
Medlem
petowans avatar
Hej

eftersom detta är en fråga om vapen så ställer jag den här i vapenforumet, men om mod. tycker den passar bättre i jakt forumet så kan h*n flytta tråden.

Jag är funderar på en baikal taiga då kalibrarna 12/ 7,62x51(.308 eller hur?) som jag skall använda vid toppfågeljakt och jakt med ställande och skällande hund. Jag skulle vilja veta om någon har några erfarenheter av detta gevär/märke.?

jag har hört mycket gott om baikal från div forum men jag har även hört mkt dåligt om rost och spruckna stockar, men detta avfärdar endel som dålig vapenvård från ägarna.

det verkar som om jakt och jägare tycker tycker ganska bra om "taigajägarens skiftnyckel" som de så lyriskt skriver http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=363053 vet ni av några mer tester av denna bössa?

och ja en drilling skulle vara kul att ha, men om ni vet någon drilling som är till salu för under 8000skr så pm'a

eller kanska en beg Miroku 7500?

ge mig råd
Senast redigerad av petowan 2010-08-30 kl. 01:32.
Citera
2010-08-30, 10:16
Medlem
Fettsprutans avatar
Om Baikal och deras vapentillverkning har jag ingen kunskap.

Men kalibern, 7,62X51 = .308 Winchester, har allt för högt gastryck för att fungera bra i ett brytvapen.
Hylsan saknar dessutom sk Rand dvs en förstorad utdragarfläns.
Denna kombination ger problem att få ur hyllsan efter skott.

Dom vanligaste, och lämpligaste patronerna i denna vapentyp är 7X57R och 8X57IRS, båda med prestanda motsvarande .308W.

Läser man artikeln, o jämför med TS tänkta andvändning, så är det två saker:
Problem att montera kikarsikte.
Dåliga, hårda trycken. (+ avsaknad av snälltryck).
Som jag tycker talar emot Baijkal.
Citera
2010-08-31, 18:24
Medlem
ganglere2s avatar
Har bara gott att säga om Baikal.
Särskilt den där bössan som jag visserligen inte har någon själv men dock känner till och har skjutit en hel del med. Bra vapen. Ryska vapen är ofta bra och funktionella bruksvapen men kan vara lite mindre fina invändigt där det inte syns. Samma med t.ex. vapen från USA. Oviktigt för funktionen dock. Bra artikel förresten. Jag har läst den tidigare.
Som Fettsprutan skriver ska egentligen brytvapen ha en kant/randpatron men idag är det vanligt även med andra. Mest för att folk vill ha en kulpatron de känner till.
Citera
2010-09-01, 15:32
Medlem
petowans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Om Baikal och deras vapentillverkning har jag ingen kunskap.

Men kalibern, 7,62X51 = .308 Winchester, har allt för högt gastryck för att fungera bra i ett brytvapen.
Hylsan saknar dessutom sk Rand dvs en förstorad utdragarfläns.
Denna kombination ger problem att få ur hyllsan efter skott.

Dom vanligaste, och lämpligaste patronerna i denna vapentyp är 7X57R och 8X57IRS, båda med prestanda motsvarande .308W.

Läser man artikeln, o jämför med TS tänkta andvändning, så är det två saker:
Problem att montera kikarsikte.
Dåliga, hårda trycken. (+ avsaknad av snälltryck).
Som jag tycker talar emot Baijkal.

vad innebär det?
Citera
2010-09-01, 16:25
Medlem
Naturaliss avatar
köp dig en finnclassic kombi om du vill ha billit och BRA. skit bra tryck i dem bössorna.

eller om du hittar en begagnad Valmet kombi.

ang hylsa utan rand så är det helt lätt att ta ur dom.

det är bara på forum som detta blivit otroligt svårt att göra det.
lönar dock att ha en ordentlig tumnagel. (alltså låt den växa en 2-3mm)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in