2010-08-29, 15:27
Medlem
Tja, har lite funderingar kring dessa två program, Datavetenskap & systemvetenskap, för mig så är detta två program mycket lika varandra, men dom ger olika jobb enligt Uppsala Universitet.

Systemvetenskap ger t ex följande:

systemutvecklare, systemvetare, projektledare, IT-chef, systemarkitekt, testledare, spelutvecklare, applikationsutvecklare, programmerare, webbutvecklare, databasdesigner, IT-strateg, verksamhetsutvecklare, IT-pedagog och forskare.

Datavetenskap ger följande
Projektledare eller konsulter inom avancerad produktutveckling och programmerare.

Om jag nu går Master Datavetenskap, vilka jobb kan jag då inte få lika lätt som om jag skulle gå Master Systemvetenskap?

Vilket är mest attraktivt på arbetsmarknaden?

Om jag går Master Datavetenskap kan jag med bli systemutvecklare lika lätt som än som går Master Systemvetenskap?

Tack på förhand!
Citera
2010-08-29, 15:59
Medlem
Som jag uppfattat det så är det såhär:
Datavetenskap inkluderar sjukt mycket mattematik och leder till att du blir programmerare eller liknande.
Systemvetare gör att du blir datortekniker.
Alltså, om du är duktig på datorer rent generellt så är du systemvetare, om du skriver egna program och går in på djupet i kretsarna så är du datavetare.

Dock inte helt säker, men jag tror det var så när jag pluggade. Dock något annorlunda namn på programmen, så därför är jag lite osäker.
Citera
2010-08-29, 17:09
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dahla77
Som jag uppfattat det så är det såhär:
Datavetenskap inkluderar sjukt mycket mattematik och leder till att du blir programmerare eller liknande.
Systemvetare gör att du blir datortekniker.
Alltså, om du är duktig på datorer rent generellt så är du systemvetare, om du skriver egna program och går in på djupet i kretsarna så är du datavetare.

Dock inte helt säker, men jag tror det var så när jag pluggade. Dock något annorlunda namn på programmen, så därför är jag lite osäker.
Inte riktigt.

Det absolut lättaste sättet att tänka på dem är att systemvetenskap är datorvetenskap i samhällsstuk, medan datavetenskap är det i naturvetarstuk.
Som datorvetare blir du således teknisk expert, vilket ofta leder till att du blir programmerare eller dylikt.
Som systemvetare blir du däremot snarare administrativt ansvarig, och det är betydligt troligare att du blir sysadmin eller liknande.
Citera
2010-08-30, 12:29
Medlem
Citat:
Tja, har lite funderingar kring dessa två program, Datavetenskap & systemvetenskap, för mig så är detta två program mycket lika varandra, men dom ger olika jobb enligt Uppsala Universitet.

Systemvetenskap ger t ex följande:

systemutvecklare, systemvetare, projektledare, IT-chef, systemarkitekt, testledare, spelutvecklare, applikationsutvecklare, programmerare, webbutvecklare, databasdesigner, IT-strateg, verksamhetsutvecklare, IT-pedagog och forskare.

Datavetenskap ger följande
Projektledare eller konsulter inom avancerad produktutveckling och programmerare.

Om jag nu går Master Datavetenskap, vilka jobb kan jag då inte få lika lätt som om jag skulle gå Master Systemvetenskap?

Vilket är mest attraktivt på arbetsmarknaden?

Om jag går Master Datavetenskap kan jag med bli systemutvecklare lika lätt som än som går Master Systemvetenskap?
Det finns väldigt många missuppfattningar kring dessa ämnen. Några av dessa är att systemvetenskap har något att göra med systemadministration(nätverksteknik eller dylikt) och att datavetenskap har med kretsar att göra. I det allmänna fallet stämmer inte detta men olika universitet kan ha olika profil på sina utbildningar.

Data- och systemvetenskap/systemvetenskap eller informatik som är ämnets formella namn handlar om implementeringen, design, utvecklandet av informationssystem. Detta ämne behandlas mycket bra av ACM (Association for Computing Machinery). Utbildningsriktlinjer för detta ämne och beskrivning av ämnet finns i ACMs dokument Model Curriculum and Guidelines for Information Science (http://www.acm.org/education/curricu...CM%20final.pdf ). Värt att lägga till är att detta ämne bär många olika namn internationellt och i Sverige.

Datavetenskap/datalogi är läran om beräkningars utförande som företrädesvis utföres av datorer. Detta ämne är mycket mattematiskt och du kan läsa mer om detta ämne i ACMs dokument Computer Science Curriculum (http://www.acm.org//education/curric...cience2008.pdf ).

Högskoleverketspublikationer:
Datalogi/datavetenskap
http://search.hsv.se/click/publikati...esid=833764122
Systemvetenskap/informatik/data- och systemvetenskap
http://search.hsv.se/click/publikati...sid=1738909365

ACM har även andra rapporter som du finner du på http://www.acm.org/education/curricula-recommendations Rapporten http://www.acm.org/education/educati...rch06Final.pdf beskriver på sidan tolv med ett diagram hur de olika ämnena hänger ihop. De ämnen som behandlar hårdvara(kretsar) är Computer enginering och electric enginering. Computer enginering heter på svenska datateknik. Datateknik brukar vanligen behandla både hårdvara och mjukvara jämfört med datavetenskap/datalogi som vanligen enbart fokuserar på mjukvara, matematik och algoritmer et.c.

Jag hoppas detta hjälper.
Med vänlig hälsning
Citera
2010-08-30, 15:21
Medlem
edit:
Några av länkarna ovan har ändrats och skall vara

ACM Information Science guidelines
ACM Computer Science guidelines
ACM overview

Ändras de igen finns all info på
http://www.acm.org/education/curricula-recommendations
Citera
2010-08-31, 08:56
Medlem
ok tusen tack! men vilka skulle ni säga är mer attraktiva på arbetsmarknaden?
Citera
2010-08-31, 10:02
Medlem
Citat:
Låter lite som att lova guld och gröna skogar, men vem vet.
Det som avgör på arbetsmarknaden är vem du är och vad du har för egenskaper. Systemvetenskap kontra datavetenskap fokuserar på olika saker inom närliggande områden. Avgörande för vilken utbildning som väger tyngst hos en framtida arbetsgivare beror dels på arbetsgivaren med också på vad det är för jobb. Vad vill du jobba med?
Citera
2010-08-31, 17:39
Medlem
Av de som hoppat av Systemvetenskap och börjat på Datavetenskap har jag fått intrycket av att System är betydligt mindre tekniskt, det innehåller för lite matte för att man ska få någon ordentlig grund i det, och den enda programmeringen man lär sig är att skapa webbsidor. Data har mycket mer matte och programmering, och kurserna har tydligen större innehåll än de Systemvetenskapliga.

Jag vet inte hur det är på Systemvetenskap, men Datavetenskap har ganska gott rykte om sig i flera företag som rekryterar främst från Datavetenskap, och eftersom DV-studenter nästan alltid läser Erlang är programmet ganska populärt hos Ericsson. Jag känner ingen som tagit en examen i Datavetenskap som sen stått utan jobb, men de är också de mer sociala på programmet som därav hade kontakter i näringslivet, så jag är osäker på hur det är för programmet i stort.
Citera
2010-08-31, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framp
Av de som hoppat av Systemvetenskap och börjat på Datavetenskap har jag fått intrycket av att System är betydligt mindre tekniskt, det innehåller för lite matte för att man ska få någon ordentlig grund i det, och den enda programmeringen man lär sig är att skapa webbsidor. Data har mycket mer matte och programmering, och kurserna har tydligen större innehåll än de Systemvetenskapliga.

Jag vet inte hur det är på Systemvetenskap, men Datavetenskap har ganska gott rykte om sig i flera företag som rekryterar främst från Datavetenskap, och eftersom DV-studenter nästan alltid läser Erlang är programmet ganska populärt hos Ericsson. Jag känner ingen som tagit en examen i Datavetenskap som sen stått utan jobb, men de är också de mer sociala på programmet som därav hade kontakter i näringslivet, så jag är osäker på hur det är för programmet i stort.

Ok låter helt underbart tack för inlägget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in