2010-08-29, 08:56
Medlem
whiplashstalkers avatar
En kompis köpte i fredags en iMac. Men när jag va på besök igår så tyckte jag den va sjukt seg i starten.

Från BONG till äpplet-logan tar det 41sek. 47sek innan snurr-mojängen syns. Och 1min 16sek när den byter till inloggningssidan.

På min macbook som både har hälften ram och sämre processor så går det mycket snabbare. Och då har jag en massa skit. Han har inget förutom det som kommer med macen.

Måndags ex, eller är iMac segare?
Citera
2010-08-29, 09:13
Medlem
tzjs avatar
Kolla vilken hårddisk systemet är satt att starta ifrån. I systeminställningar kan du välja detta. Det kan göra skillnad faktiskt. Under uppstarten måste datorn annars "leta" efter rätt hårddisk.

Läste om det på ett annat macforum och jag blev förvånad då jag trodde det inte skulle göra skillnad.
Citera
2010-08-29, 10:29
Medlem
Xindaks avatar
Precis som tzj skriver gör det skillnad om datorn behöver leta efter startskiva själv, det gör även skillnad hur mycket ram minne man har. Här är det ingen fördel med mycket ram eftersom det tar längre tid att kontrollera vid uppstarten.
Citera
2010-08-29, 15:30
Medlem
Det där va nytt för mig. Efter att jag valt hårddisken som uppstartsskiva på min iMac tar den 7 sek på sig till äpplet, 13 sek till snurrsaken och 47 sek innan skrivbordet dyker upp. Tog betydligt längre tid innan, framförallt att komma till äpplet.

Fattar inte varför det inte är inställt så här från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in