• 1
  • 2
2010-08-29, 01:53
Medlem
RosalieDs avatar
ibland i mina mest kritiska stunder så brukar jag känna att vi är som vilken annan djurart som helst; just bara djur. Vi är djur som följer våra impulser och som gör så som vi har lärt oss att göra genom årtusenden. Egentligen är vi bara som vilket djur som helst som lever på jorden ett tag och sen dör ut och meningen med att vi har levat här är lika med ett stort frågetecken......!!!! Antagligen tjänar våra liv ingenting till. Även om vi skaffar familjer och får ett "trevligt" liv så är det ändå ingen mening med det eftersom vi alla snart ska dö och ingen av oss som lever nu kommer komma ihåg att vi har levat... Aja, hur som helst, det är så här jag kan känna ibland att vi är som vilken annan djurart som helst.. att vi bara lever för att föröka oss men att vi egentligen inte vet varför vi förökar oss....

fattar ni hur jag tänker?

hur ska man egentligen tänka kring detta? kan man ha ett "meningsfullt" vi ändå? trots detta ?
Citera
2010-08-29, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosalieD
ibland i mina mest kritiska stunder så brukar jag känna att vi är som vilken annan djurart som helst; just bara djur. Vi är djur som följer våra impulser och som gör så som vi har lärt oss att göra genom årtusenden. Egentligen är vi bara som vilket djur som helst som lever på jorden ett tag och sen dör ut och meningen med att vi har levat här är lika med ett stort frågetecken......!!!! Antagligen tjänar våra liv ingenting till. Även om vi skaffar familjer och får ett "trevligt" liv så är det ändå ingen mening med det eftersom vi alla snart ska dö och ingen av oss som lever nu kommer komma ihåg att vi har levat... Aja, hur som helst, det är så här jag kan känna ibland att vi är som vilken annan djurart som helst.. att vi bara lever för att föröka oss men att vi egentligen inte vet varför vi förökar oss....

fattar ni hur jag tänker?

hur ska man egentligen tänka kring detta? kan man ha ett "meningsfullt" vi ändå? trots detta ?

Blir du farsa nån gång i framtiden så lovar jag att du inte har tid eller lust att överanalysera som du gör

Skämt åsido, det finns de som menar på att människan inte har en egen vilja. Jag tror att människan
har en egen vilja, dock. Om vi leker med tanken att människan inte har en egen vilja, ja då är du
inne på rätt spår. Då är vi inte "bättre" än övriga djur på planeten.
Citera
2010-08-29, 02:03
Medlem
Vi har utvecklats från simpla primater och är därav ett djur, vi fyller ingen egentlig funktion.

Dock om vi numera ''bara'' är ett djur bland alla andra är en definations sak. Vart får gränsen gällade djur och högre stående varelse? I att kunna tänka i fria banor och omvärdera det som tidigare var viktigt för våran överlevnad?

Kanske är vi mer än djur eller så är vi bara ett bland i mängden, vi liksom alla andra arter kommer att möta vår undergång vare sig vi vill eller inte, en sak är dock säker, vi har lämnat de mest primitiva banorna av livet och har utvecklats.

Vi lever inte bara för stunden utan planerar och utvecklar för framtiden.

Eventuella stav och syftningsfel beror nog på den sena timmen
Citera
2010-08-29, 02:07
Medlem
Ja, vi är som djur bara det att vi har en mer utvecklad hjärna (med det är det inte sagt att djur inte är smarta) och är skyldiga till att tänka med den och sätta stopp för vissa impulser.

Förstår inte de sista raderna i ditt resonemang ?
Citera
2010-08-29, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TioKrona
Vi lever inte bara för stunden utan planerar och utvecklar för framtiden.

Jag lever ofta för stunden annars blir jag helt overloaded med allt jag måste/ska göra.
Citera
2010-08-29, 02:17
Bannlyst
Människan lever väldigt sällan för stunden/i nuet. Hellre analyserar hon baktiden och försöker planera framtiden. Ibland blir det fel i den processen. Jag tror att många djur är mer medvetna om hur vi tänker än vi är om dem, dvs vad som skiljer våra tankesätt åt. Jag tror inte att de är avundsjuka..
Senast redigerad av surreal.this 2010-08-29 kl. 02:19.
Citera
2010-08-29, 03:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RosalieD
Även om vi skaffar familjer och får ett "trevligt" liv så är det ändå ingen mening med det eftersom vi alla snart ska dö och ingen av oss som lever nu kommer komma ihåg att vi har levat...
klart det finns mening med att ha ett bra liv, annars skulle ingen bry sig om att ha ett bra liv. huvudsaken är att man har kul just nu, att man kanske inte kommer ihåg något av det i framtiden har ingen betydelse. ingen vet vad som händer i framtiden, och kanske livet fortsätter efter döden.

Citat:
att vi bara lever för att föröka oss men att vi egentligen inte vet varför vi förökar oss....
vi lever inte för att föröka. det är helt tvärtom: vi förökar oss så att vi kan leva. så att vi och våra barn kan uppleva alla coola saker i livet.
Citera
2010-08-29, 10:28
Medlem
ceterus avatar
Vi följer samma samma mönster som alla andra djur gör, vi drivs av våra biologiska drifter och lever utefter hur vi är programmerade och vad våra instinkter säger.
Sen att våra liv ter sig på ett annat sätt är ju självklart, jämför en krabba med ett lejon, de lever i helt olika miljöer men grundprincipen är densamma; ät och fortplanta. Precis som vi gör.
Citera
2010-08-29, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Vi följer samma samma mönster som alla andra djur gör, vi drivs av våra biologiska drifter och lever utefter hur vi är programmerade och vad våra instinkter säger.
Sen att våra liv ter sig på ett annat sätt är ju självklart, jämför en krabba med ett lejon, de lever i helt olika miljöer men grundprincipen är densamma; ät och fortplanta. Precis som vi gör.
fysiskt sett skiljer sig alla djur från varandra, men mentalt/andligt sett skiljer de sig inte mycket. det gör vi människor, och det är vad som skiljer människan från djuren.

de flesta människor håller med om att vi är annorlunda från djuren: "In everyday colloquial usage, the word usually refers to non-human animals." (http://en.wikipedia.org/wiki/Animal#Etymology)

vetenskapsmän ska dock alltid krångla till allting och påstå absurda saker som att pluto är en dvärgplanet, tomater är frukter, människor är djur. det är som att de skulle påstå att djur är växter: http://www.youtube.com/watch?v=WlT1IMT8Nx0
Citera
2010-08-29, 15:05
Medlem
Erikons avatar
Vi är det enda biologiska djuret på jorden som har förmågan att Skriva ner saker till våra barn, altså föra vår kännedom vidare till nästa generation, i form av böcker, Historia, sagor, Lagar.

Bakterier och virus, har också den kunskapen vi har, fast de skriver inte, de ändrar sitt DNA så att nästa generation också kan förbättra sig.
Citera
2010-08-29, 16:05
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
fysiskt sett skiljer sig alla djur från varandra, men mentalt/andligt sett skiljer de sig inte mycket. det gör vi människor, och det är vad som skiljer människan från djuren.

de flesta människor håller med om att vi är annorlunda från djuren: "In everyday colloquial usage, the word usually refers to non-human animals." (http://en.wikipedia.org/wiki/Animal#Etymology)

vetenskapsmän ska dock alltid krångla till allting och påstå absurda saker som att pluto är en dvärgplanet, tomater är frukter, människor är djur. det är som att de skulle påstå att djur är växter: http://www.youtube.com/watch?v=WlT1IMT8Nx0

Nej, där har du fel. Vi skiljer oss inte mer än att vi är självmedvetna och mer mentalt kapabla än t.ex. djur. Vi drivs fortfarande av instinkter och biologiska drifter, det kan du väl ändå inte säga emot?

Varför skulle inte pluto vara en dvärgplanet? Ren teknikalitet när det finns större "planeter" i vårt solsystem men som inte klassades som planeter bara för att de upptäcktes efter pluto.
En tomat är en frukt, klassad som en salladsfrukt och kan väl kallas för grönsak.

Du har en skev verklighetsuppfattning, lilla du.
Citera
2010-08-29, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Vi skiljer oss inte mer än att vi är självmedvetna och mer mentalt kapabla än t.ex. djur.
det är en väldigt stor skillnad. tillräckligt för att inte definiera oss som djur. de flesta människor håller med om det i alla fall. även du insinuerar att vi inte är djur, i den där meningen som du skrev där. det är vanligt bland ateister att vara så förvirrade.

Citat:
Varför skulle inte pluto vara en dvärgplanet? Ren teknikalitet när det finns större "planeter" i vårt solsystem men som inte klassades som planeter bara för att de upptäcktes efter pluto.
om man ska ha godtyckliga definitioner som "dvärgplanet", kunde man lika gärna säga att jupiter och saturnus är "jätteplaneter". det räcker bra med en definition.

Citat:
En tomat är en frukt, klassad som en salladsfrukt och kan väl kallas för grönsak.
vetenskapen definierar saker annorlunda. de definierar dom bara efter utseendet. men när man definierar saker är det viktigt att också tänka på andra egenskaper, inte bara utseendet (vetenskapsmän är väldigt utseendefixerade). till exempel, hur smakar tomater? om det smakar sött så är det en frukt, om det inte gör det så är det en grönsak. det är en mycket bättre och enklare förklaring. apelsiner smakar sött, så de är frukter, men gurkor smakar inte sött, därför är de grönsaker.

och sen angående definitioner av livsformer så ignorerar dom insidan igen, dvs. medvetandet. de definierar bara efter utseende, beteende och liknande. därför håller vanliga människor inte med vetenskapsmän. våra definitioner är bättre än deras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in