2010-08-28, 23:36
Bannlyst
om jag tar ett lån, då kommer jag att betala en del varje månad. men kan jag säga till dom en dag att jg vill betala klart allt nu på en gång?

går det även att sätta in stora summor flera gånger så det tar slut snabbare?
Citera
2010-08-28, 23:38
Medlem
Finns ju olika villkor på olika lån, en del kan du betala av allt på en gång utan problem andra får du betala ränta på så lång tid som lånet var skrivet på från början!
Citera
2010-08-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rsrper
Finns ju olika villkor på olika lån, en del kan du betala av allt på en gång utan problem andra får du betala ränta på så lång tid som lånet var skrivet på från början!

100% på detta? Låter osannolikt att man inte skulle ha rätt att betala tillbaks ett lån precis när man vill/kan. Förutsätter att vi pratar om reguljära finansmarknaden här, inga skumma lån i hamnen eller av annan suspekt karaktär.
Citera
2010-08-28, 23:56
Medlem
flowzzers avatar
Är lånet bundet på säg fem år t.ex ett huslån, brukar man få betala för att banken ska "låsa upp" det. Det man får betala är den ränta som banken går miste om när man betalar av lånet säg ett år i förväg.
Men t.ex blanco lån brukar man kunna få amortera av extra hur man vill.
Det fick jag iaf senast jag hade ett billån.
Citera
2010-08-29, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morricone
100% på detta? Låter osannolikt att man inte skulle ha rätt att betala tillbaks ett lån precis när man vill/kan. Förutsätter att vi pratar om reguljära finansmarknaden här, inga skumma lån i hamnen eller av annan suspekt karaktär.
Javisst är det så.
Löser man alla sina lån i förtid så går ju banken miste om inkomster men det finns ju naturligtvis lån där villkoren är satta så att du kostnadsfritt kan betala tillbaka allt när du vill utan extra kostnad. Bottenlån på bostaden är det väl 10% av lånebeloppet man kan amortera kostnadsfritt per år.
Citera
2010-08-29, 13:00
Medlem
Gallipolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Javisst är det så.
Löser man alla sina lån i förtid så går ju banken miste om inkomster men det finns ju naturligtvis lån där villkoren är satta så att du kostnadsfritt kan betala tillbaka allt när du vill utan extra kostnad. Bottenlån på bostaden är det väl 10% av lånebeloppet man kan amortera kostnadsfritt per år.

Eh va!??? Hur du menar nu får du nog utveckla... Så du menar att den som har allt rörligt bara får amortera 10% per år. Löser du ett bundet lån i förtid behöver du betala ränteskillnadsersättning. Det finns inge jävla grundregel om 10% per år i amortering såvida du inte har bundit ett lån på 10 samt att detta enligt avtalet ska vara slutbetalt om just 10 år.
Citera
2010-08-29, 13:48
Medlem
flowzzers avatar
Jag kan inte inte tala för andra. Men jag hade iaf ca 120000kr i toplån. (ca 10% av husvärdet på 1,2 miljon) Det lånet kunde jag betala av när jag ville.
De andra två bottenlånen (ca 90% av huslånet)var bundna på 5 respektive 7 år. De kunde jag INTE betala EXTRA på.
Bara den amortering jag kommit överens med banken om.
Men när de lånen löper ut efter 5 respektive 7 år, finns en möjlighet å amortera av extra om man skulle önska. Dvs innan man skriver om dem på en ny period. Banken brukar var fråga i god tid före. Det det brukar vara en period på ca 2 veckor som är öppet för extra amorteringar "mellan lånen".
Vet dock inte om reglerna ändrats för toplån. Köpte hus i slutet av 1999 men så var det då iaf
Citera
2010-08-29, 16:59
Medlem
MaZtoRs avatar
Alla mina lån (huslån med både toplpån och bottenlån) är rörliga och går att amortera precis när jag vill och i vilka summor jag vill. De ligger alla hos swedbank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in