• 1
  • 2
2010-08-28, 23:06
Medlem
Har ett problem och skulle verkligen behöva hjälp:

När jag satte på datorn, sattes den på som vanligt och allt lät OK. Men sen ser jag att skärmen går över till viloläga och man ser inget som händer.

Jag kopplade in skärmen till den bärbara. Skärmen fungerade. Sladden var den samma.

Sen kopplade jag in allt i igen som i början men det fungerade inte. Drog ut och stoppat in alla sladdar. Och dammat där i, men det fungerar inte. Alltså datorn tror jag sätts på som vanligt. Fasst skärmen övergår till viloläge bara och var jag en gör går den inte igång.

Någon som vet vad eller tycker något jag ska göra?

Behöver verkligen er hjälp!!
Citera
2010-08-28, 23:14
Medlem
OffensiveShits avatar
Låter som ett trasigt grafikkort. Har du bytt grafikkort? Uppdaterat den? Försök komma in i felsäkertläge genom att trycka på f8 få se om det fungerar.
Citera
2010-08-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Låter som ett trasigt grafikkort. Har du bytt grafikkort? Uppdaterat den? Försök komma in i felsäkertläge genom att trycka på f8 få se om det fungerar.

Tack för svaret.
Testade nyss men det går inte heller. Ser iaf inget som händer för det verkar som skärmen inte vill visa vad som händer?

Det är en 22tum lg skärm relativt ny. Grafikkortet är det som följe med när jag köpte datorn. Nvida någonting. Uppdaterar när det kommer upp skyltar om att jag ska göra det. Jag har inte gjort några egna uppdateringar eller något byt osv på egen hand.
Citera
2010-08-28, 23:48
Medlem
kolla med andra nättagg om du har de hemma
Citera
2010-08-28, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazzalito
kolla med andra nättagg om du har de hemma

Alltså menar du, det stället där sladden från skärmen till datorn går in? Om nu felet sitter där hur mycket kan det kosta att ifxa det?

Förlåt, gissade lite. Vet inte riktigt vad nättagg är jagjag har inte några extra delar eller andra stationära hemma.
Citera
2010-08-29, 00:00
Moderator
Protons avatar
Hårdvarufel lär det ju alla gånger vara, alltså inte ett windowsfel.

Windows -> Hårdvara /Mod
Citera
2010-08-29, 00:08
Medlem
Ska dra snart, fast återkommer om ca 6 timmar. Skriv gärna vad ni tycker jag ska göra imorn för att lösa problemet. Datorn är köpt på PC city för ca 3 år sedan. Har kvar kvittot.
Citera
2010-08-29, 00:11
Medlem
Mobzters avatar
Nätagg/PSU är den silverfärgade "oftast" lådan som sitter inne i datorn som du kopplar in din strömkabel som går in i väggen i . Sen fördelar den strömmen till dom olika komponenterna i datorn Tex grafikkortet . Men eftersom datorn har funerat förut med det Nätagget/psu och du tycker att det låter som att datorn startar "som vanligt -skärmen är svart" så skulle jag tro som någon ovan redan nämt på ett defekt grafikkort .Har du någon polare i närheten som skulle kunna tänka sig låna ut sitt grafikkort åt dig en timme eller 2 så du kan pröva montera det istället för att kontrollera om det är där felet sitter
Citera
2010-08-29, 00:23
Medlem
Mobzters avatar
Tuvär gör du nog inte så mkt med kvittot då inte allt för många tillverkare har 3 års garanti ? Visst finns det dom som har längre garanti men vad är det för tillverkare du har ? om nu inte pccity har nån egen tilläggs garanti tid på deras produkter dom säljer utöver tillverkarens garanti eller du tog en xtra försäkring på grejjerna
Citera
2010-08-29, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobzter
Nätagg/PSU är den silverfärgade "oftast" lådan som sitter inne i datorn som du kopplar in din strömkabel som går in i väggen i . Sen fördelar den strömmen till dom olika komponenterna i datorn Tex grafikkortet . Men eftersom datorn har funerat förut med det Nätagget/psu och du tycker att det låter som att datorn startar "som vanligt -skärmen är svart" så skulle jag tro som någon ovan redan nämt på ett defekt grafikkort .Har du någon polare i närheten som skulle kunna tänka sig låna ut sitt grafikkort åt dig en timme eller 2 så du kan pröva montera det istället för att kontrollera om det är där felet sitter

Tror inte jag kan få tag på det. Dessutom vet jag itne enns vart i lådan grafikkortet sitter eller hur man ska byta det eller så. Det är inte nättagget. Antingen är det grafik kortet som ni säger eller kan det också vara ingången till datorn som gål mellan skärm och dator?? Hur tycker ni jag ska fixa det. Gå in med datorn någonstans. Hur mycket tror ni de eventuella felen kan kosta??

Fan, behöver väldigt viktigt info. Kan man på något sätt få tag på ett dokument på något sätt?

Det är Packard Bell, och nej jag köpte inget extra uttöver det vanliga. Men jag tänkte att det kanske är bättre att gå till dom?
Citera
2010-08-29, 00:46
Medlem
Mobzters avatar
Byta grafikkort kan du göra själv om du vet hur en skruvmejsel eller en låsbygel fungerar . Som du säkert kan räkna ut så sitter det dära skärmen kopplas in . Oftast i mitten på datorn . Grafikkortet är precis som det låter ett kort som sitter i en kortplats som sitter antagligen fastskruvad med en skruv i chassit eller i lite "modernare"chassin med en låsbyggel som du måste skruva ut eller flärpa up . Då den är lös kan du pröva "jucka" lite på grafikkortet så kommer du känna att det sitter fast baktill "under" kortet oxå . Där har du en liten jävlig plastflärp .Det går att bryta upp/lös kortet utan att pilla upp den flärpen "gjort det ett par ggr då jag inte orkat" men rekommenderar att du försiktigt lättar på den och sen "sliter" upp grafikkortet . Nu ska du ha grafikkortet i handen med en strömkabel inkopplad . Lyft på plastflärpen och "slit" ut strömkabeln . Ta det nya grafikkortet du köpt för lagomt lite pengar "beror på vad du ska göra med det" och koppla in strömmen . tryck ner det försiktigt i porten där du tog ut det gammla kortet från och skruva dit skruven/fäll ner bygeln . Då har du just tjänat minst 500kr och lärt dig nått nytt .

Men innan du köper ett nytt grafikkort så hade det ju varit bra om du skulle kunna pröva om det är där felet sitter, Spelar du inte på datorn så kan du ju chansa och köpa billigaste kortet du kan hitta för 2-300kr och chansa .

Ps med "slita" där uppe så menar jag så klart jätte jätte försiktigt . bara dom med lika lite vett som mig som sliter i dator komponenter.
Citera
2010-08-29, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobzter
Byta grafikkort kan du göra själv om du vet hur en skruvmejsel eller en låsbygel fungerar . Som du säkert kan räkna ut så sitter det dära skärmen kopplas in . Oftast i mitten på datorn . Grafikkortet är precis som det låter ett kort som sitter i en kortplats som sitter antagligen fastskruvad med en skruv i chassit eller i lite "modernare"chassin med en låsbyggel som du måste skruva ut eller flärpa up . Då den är lös kan du pröva "jucka" lite på grafikkortet så kommer du känna att det sitter fast baktill "under" kortet oxå . Där har du en liten jävlig plastflärp .Det går att bryta upp/lös kortet utan att pilla upp den flärpen "gjort det ett par ggr då jag inte orkat" men rekommenderar att du försiktigt lättar på den och sen "sliter" upp grafikkortet . Nu ska du ha grafikkortet i handen med en strömkabel inkopplad . Lyft på plastflärpen och "slit" ut strömkabeln . Ta det nya grafikkortet du köpt för lagomt lite pengar "beror på vad du ska göra med det" och koppla in strömmen . tryck ner det försiktigt i porten där du tog ut det gammla kortet från och skruva dit skruven/fäll ner bygeln . Då har du just tjänat minst 500kr och lärt dig nått nytt .

Men innan du köper ett nytt grafikkort så hade det ju varit bra om du skulle kunna pröva om det är där felet sitter, Spelar du inte på datorn så kan du ju chansa och köpa billigaste kortet du kan hitta för 2-300kr och chansa .

Ps med "slita" där uppe så menar jag så klart jätte jätte försiktigt . bara dom med lika lite vett som mig som sliter i dator komponenter.

Ser du vilket sort det är av grafikkort. Är det en sådan ny eller gammal?
http://img26.imageshack.us/i/dsc00375yh.jpg/
http://img405.imageshack.us/i/dsc00374k.jpg/
http://img828.imageshack.us/i/dsc00373i.jpg/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in