2010-08-28, 20:58
Medlem
Är det billigare att låta sladden sitta i datorn hela tiden eller spar man el om man drar ur sladden och surfar på batteriet tills man måste ladda upp det igen?
Citera
2010-08-28, 21:07
Medlem
Labaratas avatar
Klart du sparar el om du drar ut sladden och använder batteriet istället? Hur resonerar du egentligen?
Citera
2010-08-28, 21:15
Medlem
Bra fråga. Du behöver ju ladda upp batteriet när det tar slut vilket kräver lika mycket eller mer energi som det förbrukar när du kör den på batteri. Enda anledningen till att du sparar el är att de flesta laptops går in i ett strömsnåltläge när de körs på batteri.
Laptopen går mycket långsammare samt skärmen blir mörkare. Sen sliter det ju på batteriet som kommer ta slut fortare och ett sådant ligger på runt 500-1000 kr. Så i slutändan tror jag du bara förlorar på att köra den på batteri.
Citera
2010-08-28, 21:26
Medlem
Ekonomi > Privatekonomi...
Citera
2010-08-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labarata
Klart du sparar el om du drar ut sladden och använder batteriet istället? Hur resonerar du egentligen?

Jag tänker lite som julgranen, att det skulle kosta mer att ladda upp batteriet jämt och ständigt.
Citera
2010-08-29, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Är det billigare att låta sladden sitta i datorn hela tiden eller spar man el om man drar ur sladden och surfar på batteriet tills man måste ladda upp det igen?
Nej, möjligen om den underklockade på batteriet.

Däremot om du ändå är stationär skulle jag rekommendera dig att ta ur batteriet helt och köra nätdrift, möjligen tom plasta in och lägga batteriet i kylskåpet (men försök undvika kondens ...)

Batteriet tappar kapacitet långsammare om det håller ca 40% laddning och förvaras svalt, men i en laptop brukar det ju ofta bli rätt varmt vilket dödar dem rätt fort.

Gör du då på det här sättet kommer du ha ett batteri som varar längre så när du väl behöver det har det bättre kapacitet / du slipper köpa ett nytt lika ofta.

Förövrigt lär man ju tappa energi på att ladda batteriet, avger ju värme med. Vill du underklocka datorn och eventuell gpu kan du väl det med. Eller stoppa hårddisken / låta skärmen slockna / söva hela datorn om den står orörd ett tag.
Citera
2010-08-29, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Jag tänker lite som julgranen, att det skulle kosta mer att ladda upp batteriet jämt och ständigt.
Jag tror han bara drygade sig, eller så tänkte han inte så långt. Som någon annan sade går det åt minst lika mycket energi att fylla på batteriet som det ger.
Citera
2010-08-29, 00:41
Medlem
Legolasses avatar
Nog för att en laptop antagligen drar mindre ström än en stationär men elen till batteriet får du fortfarande från eluttaget.
Citera
2010-08-29, 13:28
Medlem
_Strebers avatar
Ta med datorn till jobbet eller skolan och ladda den där, sen använder du den på batteri hemma tills den är tom. Gör samma med mobiltelefonen och rakapparaten.
Citera
2010-08-29, 17:14
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Streber
Ta med datorn till jobbet eller skolan och ladda den där, sen använder du den på batteri hemma tills den är tom. Gör samma med mobiltelefonen och rakapparaten.

mitt mobilbatteri är på 900mAh 3.6v. kan ladda det typ 300gånger för 1kr. knappast lönt att göra på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in