2010-08-28, 20:27
Medlem
Här kommer några basala och kanske lite barnsliga funderingar. Jag har missbrukande bekanta (vilka jag helt enkelt inte kan komma mig för att fråga detta), men min egen drogerfarenhet inskränker sig till måttligt med alkohol och någon sömntablett ibland. Jag känner dock till en del om olika drogers rent farmakologiska verkningar på nervsystemet.
Vad är det som gör att man fastnar för en viss drog?
Varför föredrar en del opiater, andra amfetamin/övriga stimulantia, andra hallucinogener?
Är det ens grundpersonlighet som spelar in? Ens aktuella problem?
Som jag förstår det (här behövs säkert rättelser...) ger heroin och andra opiater (och benso) lugn och eufori, man sjunker in i sig själv och glömmer problem. Amfetaminliknande preparat gör att man känner sig pigg och aktiv, man "håller igång" och är oövervinnerlig. Hallucinogener ger rusiga kickar och stark verklighetsflykt. Mycket förkortat och säkert en massa fel.
Är det slumpen som gör att det man börjat med fortsätter man med för att det var en nice upplevelse?
Jag vet att det finns blandmissbrukare, men har inbillat mig att de tar andra droger när de inte får tag i sin favorit.
Finns det tunga missbrukare av en viss drog som aldrig skulle kunna tänka sig att använda en annan drog? Jag tror jag har hört om amfetaminister som absolut inte använder opiater ens om de får det gratis, är det en skröna?
Finns det de som tycker "lika mycket" om flera olika typer av droger?

Jag är mycket nyfiken på seriösa svar!
Citera
2010-08-28, 20:36
Medlem
Lime-Limes avatar
Kan bara svara på din sista fråga, och säga att valet av drog beror på situation och sinnesstämning.
Exempelvis kanske man avstår en opiat om man ska på fest; och istället väljer en mer aktiverande drog, som någon centralstimulant. Vill man vara intim med någon väljer man kanske en entaktogen.
Vill man fundera över livet väljer man kanske en hallucinogen.
Citera
2010-08-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime-Lime
Kan bara svara på din sista fråga, och säga att valet av drog beror på situation och sinnesstämning.
Exempelvis kanske man avstår en opiat om man ska på fest; och istället väljer en mer aktiverande drog, som någon centralstimulant. Vill man vara intim med någon väljer man kanske en entaktogen.
Vill man fundera över livet väljer man kanske en hallucinogen.

Tack, men om du nu talar för dig själv, så är du alltså en som kan ta lite av varje, och inte föredrar en speciell drog? Är det den vanligaste situationen?
Det här är okänd mark för mig, jag vet...
Citera
2010-08-28, 21:29
Medlem
Lime-Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulort
Tack, men om du nu talar för dig själv, så är du alltså en som kan ta lite av varje, och inte föredrar en speciell drog? Är det den vanligaste situationen?
Det här är okänd mark för mig, jag vet...
Om det är vanligast att man inte föredrar en speciell drog, vet jag inte.

För mig handlar droganvändning mycket om att upptäcka något nytt.
Det bidrar till att jag inte fastnat för just en favorit.

Ska man träffa andra människor måste man ibland välja drog på grund av det.
Ska man knarka ensam så vill jag välja drog på grund av upptäckarlust. Jag kan tycka att det blir tråkigt att köra samma drog dag ut och dag in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in