Citat:
Ursprungligen postat av job666
Jag hade även testat att försöka ändra stegisättning. Jag kan tänka mig att du sätter i hälen först? Pröva att köra tåhävningar för stärkt muskulatur och lägga om till att sätta i främre trampdynan först. Kolla runt på nätet efter tips om korrekt utförande, då alla löpstilar medför olika nackdelar.
Bra tips där men övertramp (Heter det så? Nåja, vi kallar det så.) är om möjligt ännu värre om man springer på framfötterna! Det märker man om man ska sakta ner från hög hastighet och fortfarande håller sig på framfötterna. (Det går att göra men man får göra det lugnt och kontrollerat.) Foten kommer tryckas bakåt/snett uppåt, medan skenbenet trycks framåt/neråt. Det känns helt enkelt inte bra.. Samma känsla uppstår även när man håller en jämn hastighet och övertrampar, fast inte lika intensivt. Men det lär märkas dagen efter.
Så det här med hällöpning är inte alltid
så farligt, inte heller när man håller en jämn hastighet. Själv brukar jag hällöpa (eller jag landar nog helt platt med fötterna förresten) när jag värmer upp och bara joggar lite lätt. Det man bör kolla närmare på är var fötterna landar i förhållande till resten av kroppen.
Själv landar jag (när det går undan) med fötterna en liiiiten bit framför kroppen, detta på framfötterna. (hälarna kanske nuddar marken ibland men inte med något direkt tryck) MEN, fötterna utsätts inte för någon vidare belastning förrän de är lokaliserade rakt under kroppen. Om detta är helt korrekt eller ej vet jag inte, men det funkar för mig.
Ett tips för att få en mer resonabel steglängd (Detta har jag förresten kommit på själv!

) är att ta på sig TVÅ par byxor. Det ska vara så det känns lagom "icke-löpvänligt", fast självklart inte HUR stelt som helst då. Då kommer man automatiskt att korta ner steglängden för att inte brallorna ska spricka i sömmarna, och fötterna kommer landa mer under kroppen och det känns inte som om fötterna kraschar ner i backen så hårt.
Som ni märker pratar jag om övertramp, steglängd och härnäst om armpendeln. Detta för att allt detta hänger ihop och påverkar varandra. Det är därför såna här inlägg alltid blir löjligt långa!
Armendeln kan påverka hur mycket tryck fötterna utsätts för, så detta borde TS läsa mer noggrant. En armpendel där energin från vändningen riktas mer framåt, är bra för hastighet, (om man är stark nog i axelpartiet att hålla tempot) men kommer inte att göra kroppen nämnvärt "lättare", vilket är en av de stora anledningarna till att man över huvudtaget pendlar med armarna hårt under korta spurter.
Man vill avlasta fötterna med armpendeln. (Sen sägs det också att den stabiliserar bålen så inte magmusklerna behöver göra det. Kanske stämmer, vad vet jag??) Så, en felaktig armpendel kan göra att fötterna får bära upp mycket mer vikt än nödvändigt. Det är alltså en av anledningarna till att folk som springer kan få ont i smalbenen, för att musklerna i dessa får arbeta hårt som tusan. En annan anledning är som sagt övertramp på framfötterna. Eller att man bara är för otränad i underbenen.
Summa summarum - energin från vändningen i armpendeln bör riktas mer uppåt och händerna skall befinna sig något sånär nära axlarna när armbågen är böjd som mest. Titta gärna på elitlöpare, notera vart handen befinner sig vid vändningen. Kolla vinkeln på armbågsleden. Vändningen bakåt vet jag inte mycket om, tror dock inte den är lika viktig.
Btw, en korrekt armpendel är mycket kvickare än en felaktig, och eftersom benen sällan är långsammare än armarna, (även om det kan kännas så vid felaktig teknik) och ben & armar skall röra sig i harmoni, så betyder det att man också kan röra benen kvickare. Fler steg/sek = mer speed!
Tack och hej, nu pallar jag inte skriva mer.
Edit: Oops, ser nu att tråden är lite gammal, men men. TS kanske fortfarande har nytta av det?