2010-09-06, 08:16
Citat:
Ursprungligen postat av egon02362
Hoppas att jag förstått dig rätt men om det är som jag tror så håller jag med dig till fullo! Tex. så har jag vid flertalet tillfällen avstått godis och läsk vid biobesök, mina kamrater har då ofta blivit nästintill provocerade av mina val att tex. dricka vatten eller något annat i den stilen. Det är nästan som att det är en slags tradition att ära popcorn eller godis på bio, något som kommer ifrån själva bioindustrin, och då är vi där igen; på bio äter man popcorn, så är det bara. Men vad är inte det om inte just en fiktiv identitet. Och när den inte följs blir folk provocerade, eller kan det bero på andra saker? Just detta och saker som att man "måste belöna sig själv" (ovanligt ofta med godis tycks det) har jag väldigt svårt att förstå, således tycker jag också att det är intressant. Det kanske inte alls var sådant här du menade, dock undrar jag hur du själv brukar göra, följer du de fiktiva idealen och således inte provocerar dina vänner eller bryter du de sociala reglerna? 
Förövrigt, bra trådstart och en självklar tumme upp till allt som har med Chris McCandless

Förövrigt, bra trådstart och en självklar tumme upp till allt som har med Chris McCandless

Just ditt exempel med bio har jag ingen erfarenhet av faktiskt, men det är i samma anda jag talar. Ett liknande exempel var när jag skulle ut och springa i skogen för att rensa tankarna. En av mina roommates såg mig på väg ut och frågade om jag ville ha sällskap, men som sagt, jag väljer att dra ut och springa eftersom jag vill rensa tankarna så jag tackar snällt men avböjer. Redan innan jag svarat visste jag att han skulle bli lite tagen på sängen och såg hur han rynkade ögonbrynen medan jag förklarade att det var för att rensa tankarna jag springer.
Just det där med godis/biokäk/läsk är dock något som båda sidor. Alltså, jag kan tycka det är jävligt najs med popcorn och en fet cola på 75cl när man drar på bio för att det helt enkelt är lite "biokänsla", speciellt när man kanske delar popcorn med nån annan. Men samtidigt, väl inne i salongen tänker man efter; "Ok, den här popcorn/läsk-menyn kostar mig 69:- och tillverkningskostnaden ligger på maximalt 7-8:-. Jag betalar ett högt jävla pris som jag inte skulle betalt i normala fall."
Men det hela ligger i att biografer vet att folk betalar mer än det dubbla för entrébiljetten bara för att vara bekväma och passa in i massidealet.
Men faktum är, att ju mer man inte väljer att passa in i den stora massans tillvägagångssätt, ju mer lever man på eget bevåg. Människor i grupp är inte bättre än sig själva helt enkelt, de ser någon som inte följer de konventionella normerna för socialt beteende (med de inte sagt att de är rubbade på något sätt eller destruktiva) men väljer en att göra något annorlunda och unikt så sitter resten av massan och iakttar hur det går för denne.
"Eccentricity is not positively regarded and all deviance from group norms and common group patterns is regarded as a potential threat to the individual."
Ett citat av en student vid UvA från hans examensarbete, Tim Boekhout van Solinge, "The Swedish Drug Control System"