• 1
  • 2
2010-08-28, 00:51
Medlem
Evilone666s avatar
Citat:
Den frågan är så viktig att det ska bli en egen utredning om den. Men skulle det bli tolv lag föreslås det bli som i den danska ligan där alla lag möter varandra tre gånger. Skulle det bli tio lag blir det som i Schweiz – att alla möter varandra fyra gånger. Det skulle stärka klubbarna och göra den svenska toppfotbollen bättre och mer konkurrenskraftig, säger Bosse Johansson.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...icle7686763.ab

Har väll diskuterats ända sen den utökades.

Var först positiv för 16 lag men nu efter några år känns det hemskt och att det är bara några lag i allsvenska som har någorlunda bra arenor.

Vad tycker ni själva, skulle det vara nice med 10 eller 12 lag?

Själv hoppas jag på 10(4 möten) om det kommer gå igenom.
Citera
2010-08-28, 11:00
Medlem
12 lag är optimalt enligt mig. Sverige är för lite för fler lag i högsta serien och endast tio lag låter lite lite.
Citera
2010-08-28, 11:13
Medlem
mishimas avatar
Jag minns någon tråd här på FB när det hade beslutats om 16 lag. Jag var en av få som var emot det. Det var då ett idiotiskt beslut och är fortfarande. Det utarmar Allsvenskan och det blir alldeles för många ointressanta matcher och lag. Allsvenskan behöver spetsas till. TV-pengar bör delas mellan mindre antalet lag. Det är för många skitlag i Allsvenskan. 12 lag och ett system som i Danmark skulle vara optimalt tror jag.
Citera
2010-08-28, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag minns någon tråd här på FB när det hade beslutats om 16 lag. Jag var en av få som var emot det. Det var då ett idiotiskt beslut och är fortfarande. Det utarmar Allsvenskan och det blir alldeles för många ointressanta matcher och lag. Allsvenskan behöver spetsas till. TV-pengar bör delas mellan mindre antalet lag. Det är för många skitlag i Allsvenskan. 12 lag och ett system som i Danmark skulle vara optimalt tror jag.

Citat:
"Men visst är det intressant att Bosse Bank som var med och drev igenom 16-lagsförslaget på den tiden Elfsborg inte alls var den allsvenska maktfaktor man är i dag – nu är den som går först i ledet för en bantning..."

Hypocrites!
Senast redigerad av Vapendragare 2010-08-28 kl. 12:30.
Citera
2010-08-28, 12:19
Medlem
14 lag. 16 matcher per säsong.
Svårare än så behöver det inte vara.
Citera
2010-08-28, 12:32
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattBuckner
14 lag. 16 matcher per säsong.
Svårare än så behöver det inte vara.
16 matcher? Varifrån fick du den siffran?
Citera
2010-08-28, 13:02
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Eftersom jag skrev om det i allsvenska-tråden så klistrar jag bara in det här..

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Med 10 lag skulle det alltså bli 36 matcher per säsong och med 12 lag skulle det bli 33 matcher. Nu med 16 lag blir det 30.

Tja. Jag är ju rent principiellt lite smått emot att gå ner i antal lag för det känns lite som ett steg tillbaka. Att ge upp.. Men jag vet faktiskt inte.. Det känns ju som att det har funnits ett strykgäng dom senaste åren och det är ju inte riktigt rätt. Om man tar det som det är just nu så skulle Åtvid, Gefle, Halmstad och AIK ryka med 12 lag och det känns inte alls rätt faktiskt. Vi har plats för mer lag än så i allsvenskan..

Skulle 14 lag med 3 möten vara omöjligt? 39 matcher per säsong. Det känns lite hårt..
Citera
2010-08-28, 13:14
Medlem
dumkopfs avatar
3 möten funkar ju inte, eller hur man tänkt där? Ska den tredje matchen spelas på neutral plan eller? Annars så blir det ju väldigt orättvist..
Citera
2010-08-28, 13:48
Moderator
easy_dans avatar
Handen på hjärtat, har allsvenskan sämre planer och färre åskådare enbart för att vi har 2 lag mer i AS
än tidigare?

Jag hoppas iofs på tåget och tycker att man kan kapa iaf två lag från AS ner till 14 lag men det känns inte som att det är lösningen på problembilden man målar upp.
Citera
2010-08-28, 14:17
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Handen på hjärtat, har allsvenskan sämre planer och färre åskådare enbart för att vi har 2 lag mer i AS
än tidigare?

Jag hoppas iofs på tåget och tycker att man kan kapa iaf två lag från AS ner till 14 lag men det känns inte som att det är lösningen på problembilden man målar upp.
Precis. Det handlar mer om en överväderad produkt. Klubbarna, eller i alla fall dem flesta, tar hutlösa summor sett till den produkt de faktiskt erbjuder. Ang. planerna så är det ju inte bara Mjällby, Åtvidaberg och andra 'mindre' lag som misskött sig, GAIS/IFK/ÖIS, AIK och DIF har ju inte heller direkt erbjudit strålande gräsplaner. Att påstå att det beror på att man möter 2 lag mer än föregående säsonger är ju skrattretande.
Citera
2010-08-28, 14:34
Medlem
Silmarillions avatar
Antalet lag i högsta ligan ska spegla spelarutbudets kvalitet. Finns det inte en bas av spelare för 16 lag så att matcherna håller en rimlig standard så ska man definitivt kapa ner till tex 14 lag. Att däremot snacka om att lagens läktare eller plan inte håller måttet är bara trist och helt irrelevant tycker jag. När denna säsongen drog igång så var det många lag som skulle kickats ut om det handlade om skicket på fotbollsplanen.

Så här skulle jag vilja se det:
* 14 lag i allsvenskan
* Ändra spelschemat så det passar övriga Europa (och europacupspel)
* Max 3 registrerade utomeuropeiska spelare per lag
* Max 5 registrerade EU-spelare per lag
* Ändra reglerna för spelarlöner och övergångssummor
* Striktare krav på klubbarna att sköta ekonomin (minus i kassan = ut)

Dessa förändringar skulle ge allsvenskan en bättre och jämnare standard. Det skulle ställa krav på klubbarna att sköta ekonomin samt satsa mer på egna produkter. Ändrat spelschema skulle betyda att de svenska lagen har kommit igång och därför kommit upp i bättre matchtempo för att klara tex ett CL-kval, så slipper vi bli sura för att svenska mästarna åker ut mot ett skitlag från Nordirland eller liknande.
Citera
2010-08-28, 14:50
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silmarillion
Antalet lag i högsta ligan ska spegla spelarutbudets kvalitet. Finns det inte en bas av spelare för 16 lag så att matcherna håller en rimlig standard så ska man definitivt kapa ner till tex 14 lag. Att däremot snacka om att lagens läktare eller plan inte håller måttet är bara trist och helt irrelevant tycker jag. När denna säsongen drog igång så var det många lag som skulle kickats ut om det handlade om skicket på fotbollsplanen.

Så här skulle jag vilja se det:
* 14 lag i allsvenskan
* Ändra spelschemat så det passar övriga Europa (och europacupspel)
* Max 3 registrerade utomeuropeiska spelare per lag
* Max 5 registrerade EU-spelare per lag
* Ändra reglerna för spelarlöner och övergångssummor
* Striktare krav på klubbarna att sköta ekonomin (minus i kassan = ut)

Dessa förändringar skulle ge allsvenskan en bättre och jämnare standard. Det skulle ställa krav på klubbarna att sköta ekonomin samt satsa mer på egna produkter. Ändrat spelschema skulle betyda att de svenska lagen har kommit igång och därför kommit upp i bättre matchtempo för att klara tex ett CL-kval, så slipper vi bli sura för att svenska mästarna åker ut mot ett skitlag från Nordirland eller liknande.

Du vill införa restriktioner på vilken typ av spelare klubbarna får värva och säger att detta ger en bättre standard? Sedan har vi väl redan en fördel egentligen i CL-kval att vi är mitt i våran säsong medan andra länder precis börjat?

Berätta lite mer om ditt förslag att ändra reglerna för spelarlöner och övergångssummor tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in