• 1
  • 2
2010-08-28, 00:41
Bannlyst
Tjenare.

Jag har nu snusat i ca 2 år, oftast på vänster sida. Nu har jag börjat snusa mer på höger sida eftersom att tandköttet dragits tillbaka lite grann. Efter ca en hel dosa (white) på endast höger sida, så känner jag en "bultande" smärta i höger öga efter jag haft inne en prilla inne i några minuter. Är väldigt orolig för detta, det måste ju ha någonting med snuset att göra, då detta uppstår när jag haft en prilla under höger sida av läppen i några minuter.
Då jag spottar ut snusen så släpper smärtan i ögat efter en stund, men när jag plockar in en ny så börjar det igen.

Jag kan ju självklart gå tillbaka till vänster sida, men detta är fortfarande ett mysterium.
Någon som upplevt smärtor i ögonen/ett öga, då ni snusar på er "ovana" sida?
Det som skrämmer mig mest är att det är höger öga som gör ont när jag snusar på höger sida, nerver?
Skulle kunna ta kontakt med en läkare, men tänkte höra om någon här haft samma problem.
Citera
2010-08-28, 00:44
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jsama
Tjenare.

Jag har nu snusat i ca 2 år, oftast på vänster sida. Nu har jag börjat snusa mer på höger sida eftersom att tandköttet dragits tillbaka lite grann. Efter ca en hel dosa (white) på endast höger sida, så känner jag en "bultande" smärta i höger öga efter jag haft inne en prilla inne i några minuter. Är väldigt orolig för detta, det måste ju ha någonting med snuset att göra, då detta uppstår när jag haft en prilla under höger sida av läppen i några minuter.
Då jag spottar ut snusen så släpper smärtan i ögat efter en stund, men när jag plockar in en ny så börjar det igen.

Jag kan ju självklart gå tillbaka till vänster sida, men detta är fortfarande ett mysterium.
Någon som upplevt smärtor i ögonen/ett öga, då ni snusar på er "ovana" sida?
Det som skrämmer mig mest är att det är höger öga som gör ont när jag snusar på höger sida, nerver?
Skulle kunna ta kontakt med en läkare, men tänkte höra om någon här haft samma problem.

Vad stört! Får ibland så också, fast inte lika allvarligt som du får tror jag. Har hört, men jag tror det är skitsnack, att någon synnerv går vid högra sidan och att det skulle vara farligt för synen att snusa på höger sida. Faast tvek på den va? Borde isf blåsts upp av propagandabladet aka aftonhoran.
Citera
2010-08-28, 00:48
Medlem
PeterPangs avatar
Det skulle väl kännas ologiskt om vår annars helt symmetriska kropp ej hade identiska synnerver till både det högra och vänstra ögat.

Jag har själv snusat i ca 5 år främst på den högra sidan och har aldrig haft några komplikationer alls.

Antingen lider du av hypokondri, en missbildning eller snusar på ett mycket retarderat

tillvägagångssätt.
Citera
2010-08-28, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZooyorkeR
Vad stört! Får ibland så också, fast inte lika allvarligt som du får tror jag. Har hört, men jag tror det är skitsnack, att någon synnerv går vid högra sidan och att det skulle vara farligt för synen att snusa på höger sida. Faast tvek på den va? Borde isf blåsts upp av propagandabladet aka aftonhoran.

Smärtan är uthärdlig, men inte "mesig". Det bultar, känns varmt i ögat och tåras en del. Tänk dig att ha fått en tennisboll på ögat eller liknande, men skillnaden är att då blir det svårt att hålla upp ögonlocket, och ögat blir rött.

Det där med en synnerv har jag hört, så är lite orolig och fick för mig att det kanske var sant trots allt. Men å andra sidan, synnerv vid tandköttet? Nej. Men någon nerv mot ögat måste det väl ändå vara? Det påverkar ju, får ju ont i ögat.
Citera
2010-08-28, 00:53
Medlem
När jag började snusa snusade jag alltid på höger sida, det var min "normala" sida, där det kändes naturligast att ha prillan. Men min polare har faktiskt sagt att han har hört att man kan bli blind av att ha på höger sida pga någon nerv. Jag trodde såklart att det var skitsnack och jag har aldrig hört något liknande av någon annan, och inga polare har haft några problem med det, inte ens hans pappa som snusat på höger sida sedan han var liten. Men nojig som jag är så bytte jag och sedan dess har jag alltid haft den på vänstra sidan och det är nu min "vana" sida.

Du är den första jag hör av som märkt någon skillnad. Jag tror dock att det är en grov överdrift att man kan bli blind, men någon sorts nerv verkar det ju finnas på just höger sida som är kopplad till ögat. Så min noja kanske inte var en överdrift ändå
Citera
2010-08-28, 00:54
Medlem
Pie021s avatar
5 år som snusare inga problem alls
Citera
2010-08-28, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPang
Det skulle väl kännas ologiskt om vår annars helt symmetriska kropp ej hade identiska synnerver till både det högra och vänstra ögat.

Jag har själv snusat i ca 5 år främst på den högra sidan och har aldrig haft några komplikationer alls.

Antingen lider du av hypokondri, en missbildning eller snusar på ett mycket retarderat

tillvägagångssätt.
En missbildning så att jag har en synnerv vid tandköttet låter inte så sannorlikt. Och jag förstår inte hur jag skulle kunna snusa "retarderat". Jag placerar snusen som alla.

Skulle detta kunna ha någonting att göra med nikotinet? Min vänstra sida är ganska sträv jämfört med höger som jag inte snusat så ofta på. Höger sida kanske tar upp mer nikotin än vad jag är van vid då? Men hur det nu skulle kunna påverka bara ett öga, och ögonen över huvud taget, det verkar väl ganska osannorligt. Näh, nu får jag för mig saker jag själv inte tror på. Detta blir nog ett mysterium tills jag kontaktar en läkare.
Citera
2010-08-28, 01:10
Bannlyst
Snusar på båda sidorna och i mitten. Aldrig känt det. däremot så kan jag få konstiga ilningar när jag snusar kronan lös liksom som att de är nåt som fräter igenom tandköttet.
Citera
2010-08-29, 16:09
Bannlyst
Hade också det här problemet, men det var länge sen nu. Kan vara att jag körde på vänster sida då, men kommer inte ihåg. I vilket fall som helst var det ganska jobbigt.
Minns att det finns en tråd också: https://www.flashback.org/t442304
Citera
2010-08-31, 05:04
Medlem
mMss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZooyorkeR

Gammal fjortis myt. Dock tycker jag det är ganska komiskt att de flesta faktiskt snusar på vänster sida. Höger sida är lite mer "ovanlig" så att säga. Nästan alla snusare jag känner och som jag sett snusar har prillan på vänster sida, det känns som en standard. Ganska märkligt fenomen det också.
Citera
2010-08-31, 05:11
Medlem
SpaceCats avatar
När jag såg rubriken, så tänkte jag att TS:s problem är lättlöst:

Snusen ska ligga under läppen - inte under ögonlocket!

Men jag tror det är någon nerv som kommer i kläm. Ingen fara alltså.
Vet att när tandläkaren sätter en kanyl någonstans i tandköttet och kommer åt en nerv, så kan det göra ont i stort sett var som helst i ansiktet.
Citera
2010-08-31, 06:47
Medlem
Vi måste ju gå till botten med detta Inge som känner en läkare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in