2010-08-27, 21:48
Medlem
Är det några som sysslar med det här? Själv spenderar jag fredagsafton med att koka ihop några burkar svartvinbärsgelé. Inga större mängder naturligtvis, utan det kommer bli tre 2 dl burkar tillslut (förhoppningsvis). Det kanske låter lite töntigt - men ack så ni bedrar er! Nyckelord: "Pektinprov" (pektin är det som får vätskan att stelna). Pektinprovet görs som så att man tar en tesked saft och blandar med STARKSPRIT, kokboken hävdar en tesked - jag rekommenderar 5 cl för bästa effekt. Bildas det geléklumpar ligger man rätt till. Inga geléklumpar: blanda i lite köpepektin och upprepa provet.
Ingen sprit skola förspillas, vilket gör det här till en utmärkt fredagsaktivet! Fixar man gelén på fredagen så har man lördagen som "backup" (överdrivna pektinprov kan ha viss negativ effekt på slutliga resultatet) och sedan finfin gelé att bjuda på tillsammans med söndagssteken.
Rönnbär är andra bär som är trevliga att koka gelé (och göra pektinprov ) på. Låt bären bli frostnupna eller frys in dem först för att ta bort en del av surheten.

Åter till grytorna och ett sista pektinprov!
Citera
2010-08-28, 00:13
Medlem
Har gjort vinbärsgele många gånger genom åren. Första gången misslyckades jag helt, just på grund av detta pektin. Jag lärde mig då "hemligheten", använd knappt mogna vinbär för de innehåller mest pektin. Något P-prov har jag aldrig sysslat med, det behövs inte om man har rätt råvaror.
Citera
2010-08-28, 11:11
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Antar att Marmelad även passar in här.

Tänkte prova på det här receptet;

http://www.atablefortwo.com.au/2010/...rin-marmalade/

Någon som provat något liknande?
Citera
2010-08-28, 11:32
Medlem
Tant_Gröns avatar
Har under sommaren hunnit med krusbärsmarmelad, plommonmarmelad, hallonsylt, vinbärssaft och snart blir det att gå på äpplena och koka äppelmos.
Inga hiskeliga mängder (förutom saften och äppelmoset som lär räcka fram till nästa sommar) så det blir att plocka fram när man är riktigt sugen och längtar efter sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in