2010-08-27, 15:01
Medlem
Om en hantverkare lägger ut en annons och skriver ett pris för ex. en altan.
Och skriver ex. 40.000kr inkl rot-avdrag.

Är det något som strider mot detta att visa priset inkl. rot-avdraget?

Rot-avdragen är ju olika beroende på inkomst osv.
Ett tak på 50.000kr/pers finns ju också, Samt ytterligare restriktioner.
Citera
2010-08-27, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncorle
Om en hantverkare lägger ut en annons och skriver ett pris för ex. en altan.
Och skriver ex. 40.000kr inkl rot-avdrag.

Är det något som strider mot detta att visa priset inkl. rot-avdraget?

Rot-avdragen är ju olika beroende på inkomst osv.
Ett tak på 50.000kr/pers finns ju också, Samt ytterligare restriktioner.

Är det inte enligt gamla systemet? Nu får man väll en skattereduktion på 50% av arbetskostnaden. (max 50 000 kr/ år)
Citera
2010-08-27, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Är det inte enligt gamla systemet? Nu får man väll en skattereduktion på 50% av arbetskostnaden. (max 50 000 kr/ år)

Precis! Man får alltså halva arbetskostnaden av staten i ROT-avdraget. Och då upp till max 50 000 kronor per år och person.

Men jag tror att detta bara gäller om personen i fråga har en texerbar inkomst det gällande året. Men kan ha fel på denna punkten.

Så jag rycker inte att det är något som strider mot att annonsera på det viset.

EDIT
Entreprenören (snickaren osv) kan, vilket ofta sker, dra av avdragsbeloppet direkt. Vilket gör att slutpriset för kunder blir lägre med en gång.
Senast redigerad av deepsilent 2010-08-27 kl. 17:27.
Citera
2010-08-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepsilent
Precis! Man får alltså halva arbetskostnaden av staten i ROT-avdraget. Och då upp till max 50 000 kronor per år och person.

Men jag tror att detta bara gäller om personen i fråga har en texerbar inkomst det gällande året. Men kan ha fel på denna punkten.

Så jag rycker inte att det är något som strider mot att annonsera på det viset.

EDIT
Entreprenören (snickaren osv) kan, vilket ofta sker, dra av avdragsbeloppet direkt. Vilket gör att slutpriset för kunder blir lägre med en gång.

Självklart måste man ha en beskattad inkomst för att utnyttja avdraget. Lite konstigt att få dra av 50.000 på skatten om man betalt 0 kronor i skatt, eller hur? Avdraget baseras givetvis på skatten du betalar.

Vidare faktureras kunden aldrig hela beloppet då näringidkaren fakturerar skatteverket "avdragsdelen" av fakturan. Tidigare gjorde man ett avdrag i deklarationen men man slipper numera detta vilket är bra för kundens likviditet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in