• 1
  • 2
2010-08-27, 14:01
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glengarnock
Håller med Mickep. Ta chansen och tillaga Tjälknöl, det är riktigt gott!

+1 från mig, tjälknöl är grymt gott! Mina föräldrar har gjort det ett par gånger och ibland sörjer jag att jag inte har tålamod för sånt. Det blir ju fantastiskt mört och fint. Så det är ett kalasbra tips.
Citera
2010-08-27, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
+1 från mig, tjälknöl är grymt gott! Mina föräldrar har gjort det ett par gånger och ibland sörjer jag att jag inte har tålamod för sånt. Det blir ju fantastiskt mört och fint. Så det är ett kalasbra tips.

Ja det är grymt gott som sagt. Håller helt med om att det var alldeles för längesedan man åt detta. Hmm kanske något att ta tag i nästa helg. Ja så får det nog bli
Citera
2010-08-27, 14:17
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickep
Ja det är grymt gott som sagt. Håller helt med om att det var alldeles för längesedan man åt detta. Hmm kanske något att ta tag i nästa helg. Ja så får det nog bli

Här får du tips på vad du kan ha som förrätt till den:
https://www.flashback.org/t1280576

Jag trodde för övrigt att det var en halvdöd rätt numera, något som inte så många orkade hålla på med. Men här verkar det ju vara ganska många som tipsar om det och gillar det. Det är roligt, det är ju en del jobb så det är roligt att se att många ändå orkar fixa med det. Jag får kanske ta tag i det själv också...
Citera
2010-08-27, 15:12
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Googla på "Slow Cooking" och "Slow Food".

Finns massor med exempel på recept med där tillagningen sker i ugn på låg värme över lång tidsperiod.
Speciellt grytor blir väldigt goda när de tillreds med Slow Cooking-metoden.

Men du kan även steka större köttstycken på detta vis med väldigt gott resultat.

Ha köttermometer till hands och kontrollera att köttbiten uppnår rätt innertemperatur.
Och om du vill ha fin stekyta så kan du som sagt bryna köttets yta i en gryta eller ett stekjärn på spisen innan du hivar in det i ugnen.

När jag gör tjälknöl brukar jag dra upp ugnen till 200 grader för att få stekytan. Sedan marinerar jag köttet i en lag av vatten, kinesisk soja, massor av vitlök, grovsalt och svartpeppar. Godare än snask.

Skummar man stekskyn som bildats i grytan där så har man en utmärkt såsbas.
Citera
2010-08-27, 15:19
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Snus med rostbiffssmak, det hade väl varit något?
Nja vet inte om jag skulle gilla det faktiskt, fast iof har jag ju slutat snusa så...
Citera
2010-08-27, 22:14
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
är din ugn en perpetuum mobile?
Hehe, om det vore så väl, men det drar inte mer el om jag har ugnen tom eller 10 kg snus eller kött i den (förutom marginellt vid uppvärmingen av materialet).

Citat:
Ursprungligen postat av Mickep
Du har ett underbart läge att göra tjälknul(tjälknöl).
Det är en fryst köttbit (gärna älg) som skall tillagas i ugnen under mycket lång tid och med låg värme.
Tjälknöl var det många tips om och det verkar vara en grej för mig.
Ska provas när jag gör någon snussats på lägre temperatur.

Citat:
Ursprungligen postat av PacmanSwe
Finns det inte risk att maten smakar snus då?
Du har väl hört gubben som intervjuades om hur det var att leva ensam i en stuga i Norrlands inland:
"Åsså kokar jag pölsa. Mot slutet har jag i en nypa snus - det tycker både jag och katten om."

Tack för alla tipsen!

Jag är mer en sån som gillar att experimentera i köket än att följa recept.
Har nu inhandlat en benfri fläskkarré på 1,7 kg och en fläskfilé på 6½ hg.
Båda är vacuumpackade.

De här tänkte jag slänga in i ugnen och låta ligga tills jag om några dagar öppnar luckan och ropar på dem.

Frågan är:
Kommer de att expandera så de spräcker vacuumpacket?
Eller ska man lägga över dem i plastpåsar med expansionsutrymme?

Om man packar om dem, så kan man ju tillsätta lite salt & kryddor, vilket kan vara en fördel.

Tanken är att de får "överbakas" rejält för att sedan kylas ner och... ja, sen vet jag inte... kanske använda köttet som kallskuret.
Senast redigerad av SpaceCat 2010-08-27 kl. 22:24.
Citera
2010-08-28, 02:24
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Hehe, om det vore så väl, men det drar inte mer el om jag har ugnen tom eller 10 kg snus eller kött i den (förutom marginellt vid uppvärmingen av materialet).

Inte om det du sätter in redan håller 90 grader, annars så krävs det mer energi för att värma upp din ugn som nu tappar temperatur om något i ugnen är under 90 grader. Om det alltid höll 90 grader skulle du ju inte behöva en ugn, du har alltid en viss värmestrålning utåt då temperaturen utanför ugnen är under 90 grader därför behöver ugnen hela tiden värmas för att hålla samma temperatur. Men självfallet så bör du passa på då du ändå har ugnen på, men du behöver inte värma tegelstenar bara för sakens skull.
Citera
2010-08-28, 02:38
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
Inte om det du sätter in redan håller 90 grader, annars så krävs det mer energi för att värma upp din ugn som nu tappar temperatur om något i ugnen är under 90 grader. Om det alltid höll 90 grader skulle du ju inte behöva en ugn, du har alltid en viss värmestrålning utåt då temperaturen utanför ugnen är under 90 grader därför behöver ugnen hela tiden värmas för att hålla samma temperatur. Men självfallet så bör du passa på då du ändå har ugnen på, men du behöver inte värma tegelstenar bara för sakens skull.
Därför ligger oxå köttbitarna i köket för att åtminstone anta rumstemperatur innan de åker in i ugnen.

Jag har oxå läst fysik.
Och spisens enerigiöverföring till omgivningen lär till största delen vara genom konvektion, snarare än strålning.

La in 2 ägg igår kväll och nu när jag tog ut dem, så snurrade de som dervischer på diskbänken.

När det gäller köttets vacuumförpackningar, så har ju ingen svarat, men det lutar åt att jag packar om det i rymligare påsar.
Det kan nog bli en jävla smäll när en sån exploderar med en köttsaftfontän som följd.
Tycker min ugn är tillräckligt skitig som den är...
Citera
2011-07-21, 13:06
Medlem
niinjaas avatar
När man gör hundgodis ska man ha ugnen på 90 grader, just saying.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in