2010-08-26, 20:26
Medlem
Hejsan!
Idag köpte jag en ny hårddisk och installerade windows 7 på min dator.
När jag skulle välja vilken hårddisk som jag ville installera windows 7 på så syntes båda hårddiskarna men väl inne i Windows så syns bara den jag installerade windows på.
Citera
2010-08-26, 20:30
Medlem
Formatera om datorn imo, eller ring den du köpte datorn ifrån och kolla vad felet kan vara
Citera
2010-08-26, 20:43
Medlem
naganof2s avatar
jag skulle tro att det är att din hdd har fel eller ingen enhetsbeteckning.
Men då jag totalt hatar alla nya windows, så kan jag inte hjälpa dig vart du ändrar den i win7.
Citera
2010-08-26, 21:26
Medlem
Någon som kan någonting som vill hjälpa mig?
Datorn är helt nyinstallerad så jag förstår inte hur en formatering skulle hjälpa.
Citera
2010-08-26, 21:34
Medlem
Har du den med i setupen? Är den ansluten rätt?
Har du varit i administrationsverktyg - skapa och formatera hårddiskpartitioner?
Ser du inte där så är antingen disken det är fel på eller det jag skrev i första raden.
Citera
2010-08-26, 21:34
Medlem
hmm.
Hårddisken syns i enhetshanteraren men inte under "den här datorn".
Citera
2010-08-26, 21:41
Medlem
Du kollar på FEL ställe. Det är diskhanteraren som gäller.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer.

Ge den en enhets bokstav om den inte har någon eller välj mount (eller något sånt) när du är i diskhanteraren.

Nästa fel.
Du ska bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne). Händer något med den andra hårddisken (tas bort, formateras, kraschar, går sönder, dör mm) så vägrar Windows att starta. I värsta fall måst man installera om Windows på rätt sätt.
Citera
2010-08-27, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98

Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer.

Ge den en enhets bokstav om den inte har någon eller välj mount (eller något sånt) när du är i diskhanteraren.

Nästa fel.
Du ska bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne). Händer något med den andra hårddisken (tas bort, formateras, kraschar, går sönder, dör mm) så vägrar Windows att starta. I värsta fall måst man installera om Windows på rätt sätt.

En hårddisk? Hur fan ska jag få plats med allting på en hårddisk?
+ så har jag en raptor där jag har windows + alla program vilket gör datorn avsevärt snababre.

Och varför skulle datorn sluta fungera om den andra hårddisken som jag nu har som lagring för film, musik m.m dör?
Citera
2010-08-27, 05:16
Medlem
1 hårddisk gäller bara när du installera Windows. Efter att du ser skrivbordet och kan stänga av datorn kan du koppla in hur många du vill eller skapa flera partitioner.

Du gör så därför att när du installerar Windows lägger den något på den andra disken som den behöver. Hittar du även mystiska mappar med konstigheter efter du använt Windows uppdaterat och liknande så beror det på samma sak.

Du skulle inte ha något problem om du varit försiktigare.
Senast redigerad av panpo98 2010-08-27 kl. 05:26.
Citera
2011-07-05, 21:09
Medlem
Citat:

Nästa fel.

Tack som fan för det svaret, höll på att bli sjukt orolig här ju!
Citera
2011-10-07, 00:54
Medlem
patrikvs avatar
Citat:

Nästa fel.

Tack så mycket
Citera
2011-12-26, 15:54
Medlem
Jag har samma problem som dig, dock får jag inte upp den menyn ni talar om. Jag högerklickar på den och alla alternativ är grå, förutom två; ta bort disk och hjälp.

Jag förstår inte riktigt anledningen till detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in