2010-08-26, 17:02
Medlem
Tjenare. Nu vet jag inte om detta hamnade under rätt ämne men gör ett försök.

Jag är i 20 års åldern, bor själv i en sunkig hyreslägenhet och har fast anställning. Vilka försäkringar "behöver" jag? Fick just den årliga fakturan på en olycksfallsförsäkring, och därför började jag undra om jag behöver den.

Jag är med i facket (SEKO), hur är jag försäkrad genom dom?

Vilka försäkringar har ni som lever under ungerfär samma förhållanden som jag?

Som det ser ut nu är jag alltså med i facket, betalar nån olycksfallsförsäkringar samt försäkringar för mina fordon.

M V H
Citera
2010-08-26, 17:05
Medlem
Har ingen aning om du har olycksfallsförsäkring ändå, jag tog en mest för gymmet men verkar som att man är försäkrad just där via gymmet själva så ..

Har en hemförsäkring + olycksfall + drulle/trygghets hos Länsförsäkringar.

Tror jag har låg värdering på värdet på innehållet i lägenheten, typ under 75.000 eller var gränsen nu går. Betalar drygt 1100 per år. Nu senast fick man en återbetalning på 150 kr dock eftersom Länsförsäkringar visst ägs av kunderna och de hade gått så mycket med vinst. Vettefan var jag har det kortet nu. Smart . Borde nog leta . Fan, hade helt glömt det.

Drulle kan ju diskuteras om det behövs. Men hellre det än enstaka elektronikosvförsäkringar.
Citera
2010-08-26, 18:40
Medlem
I regel ingår det en olycksfallsförsäkring i hemförsäkringen, likaså drulleförsäkringar även om villkoren diffar en hel del.

Genom fackförbunden kan man oftast teckna väldigt bra och billiga försäkringar.

De försäkringar du definitivt ska ha är en hemförsäkring. Något som är viktigt vid tecknandet är vad försäkringen täcker och till vilket belopp och i andra hand premien. Det är nog inte allt för kul att ha valt den billigaste försäkringen och efter t.ex. en brand upptäcka att maxbeloppet man kan få ut är 75.000kr. Vad kostar möbler? Kläder? Elektronik? Konst? Porslin och övrigt husgeråd? Många bäckar små...

Fordonsförsäkring är inte helt ovettigt att ha om du har ett fordon av något slag...
Citera
2010-08-29, 21:32
Medlem
Teckna olycksfall via facket, den är billig men med kass ersättning, funkar med andra ord.
Hemförsäkring har du, skulle dock rekommendera att du höjer upp lösöret lite. Olycksfall och drulle ingår i regel INTE i hemförsäkringen btw.

Mitt tips är att du skaffar dig en sjukförsäkring, som inte bara ger medicinsk invaliditet utan även ekonomisk. Segt om man drar på sig fasta utgifter och sen blir du sjuk, tar ett tag ett ställa om rent ekonomiskt. Avsluta din olycksfallsförsäkring och teckna en sjukförsäkring (eller Vuxenförsäkring som det heter). Kostar mer, men är bra mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in