2010-08-26, 11:59
Medlem
Hejsa. Jag är otroligt noob inom formateringar och håller på just nu med att dela en hårddisk i partitioner och formatera, och det har uppstått ett problem:

Jag har en primary partition samt 4 Logical Drive partitioner.

När jag ska partitioner en ny del, så låter inte datorn mig omvandla denna till "new volume" eller "secondary" partition, utan jag kan endast göra nu till en till "primary partition"

Min fråga är: Ifall jag gör en till "primary partition" kan det hända så att min dator ej kommer att veta var den ska öppna windows, och jag kan få framtida problem?

Tack
Citera
2010-08-26, 12:11
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Hur partitionerar du???

Det du skall göra ifall du skall installera windows på din partitionerade disk är att först boota på windows-skivan och i inledningen av installationen så väljer du att ta bort alla äldre partitioner.

Därefter skapar du den 1:a partitionen, den som windows skall vara installerad i..
Denna formaterar du till NTFS mha. alternativet som anges... och slutför Windowsinstallationen..

När du väl är i Windows så använder du "Diskhanteraren"
(Via start kör skriv DiskMgmt.msc och tryck enter)
Med diskhanteraren skapar du de övriga partitionerna...

Notera att du på en hårddisk kan ha 3 primära paritioner, sedan får du skapa en sk. "Utökad partition" i vilken du skapar "logiska enheter" som då blir "partitionerna" som du använder...
(Visst! Windows kan hantera 4 primära partitioner, men då vet jag inte om man kan skapa en utökad partition!)

Så mitt råd är... Gör om, Gör rätt....
Windows är bäst på att hantera Windowspartioner och filsystem, så att använda andra medel är mindre lyckat och fullständigt onödigt!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2010-08-26 kl. 13:03.
Citera
2010-08-26, 12:37
Medlem
Hej, tack för ditt svar.

Jag har redan en hårddisk sedan innan, som har Windows installerat osv. Denna hårddisk jag håller på med nu ska jag använda åt utrymme.
Citera
2010-08-26, 13:02
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Hej, tack för ditt svar.

Jag har redan en hårddisk sedan innan, som har Windows installerat osv. Denna hårddisk jag håller på med nu ska jag använda åt utrymme.

Då använder du fortfarande diskhanteraren för att patitionera, men skapa 3 primära partitioner och om du vill ha fler partitioner så skapar du en utökad partition som du sedan kan skapa så många logiska enheter i som du önskar... (tror gränsen var 254 logiska enheter, om jag inte minns fel!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in