• 1
  • 2
2010-08-25, 21:49
Medlem
Jag har haft hål i öronen(örsnibbarna) i snart 15 veckor, men det har ännu inte läkt. De första 8 veckorna gick det bra (bortsett från att det var rött och kliade massor), men sedan började ena örat blöda och blev efter ett tag infekterat, likaså det andra. Ibland ser öronen jättebra ut, de varar inte ett dugg och jag tror att de är på väg att läka, men icke. Jag har varit supernoggrann med hygienen; tvättat dem morgon och kväll med saltlösning, inte pillat på dem med smutsiga fingrar, haft håret uppsatt konstant så att det inte ska komma smutsigt hår i kontakt med hålen. Men läker gör de inte!

Örsnibbarna har även börjat fjälla. De är supertorra och det kliar när det fjällar. Om man klämmer lite löst på örsnibbarna kan man känna att de är hårda inuti. Ibland när jag har tvättar dem så kan de göra jätteont lång tid efter.. Ungefär som om det hänger en fiskekrok i öronen med en sten i. Riktigt ont gör det alltså. (Just nu är bara ena örat infekterat, medan det andra bara är rött och fjällar.)

Detta är tredje gången jag försöker ha hål i öronen och jag förstår verkligen inte vad som går snett. Jag gjorde hålen på en riktigt piercingstudio, och mina läkringar är av titan.

Någon som vet vad problemet kan vara? Finns det en risk att de aldrig läker?
Citera
2010-08-25, 22:24
Medlem
29april2tusen10s avatar
Det kan ju knappast vara bra för läkningsprocessen att du tvättar med saltlösning 2 gånger om dagen i 15 veckor!

Du sköljer ju bort alla hudliga fetter och torkar ut huden och såren. Inte konstigt att det flagnar och att det ALDRIG läker!

Det låter som du har förstört dina öron.
Senast redigerad av 29april2tusen10 2010-08-25 kl. 22:27.
Citera
2010-08-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 29april2tusen10
Det kan ju knappast vara bra för läkningsprocessen att du tvättar med saltlösning 2 gånger om dagen i 15 veckor!

Du sköljer ju bort alla hudliga fetter och torkar ut huden och såren. Inte konstigt att det flagnar och att det ALDRIG läker!

Det låter som du har förstört dina öron.

"tvättat dem morgon och kväll med saltlösning"

Notera tvättat - dåtid. Jag gav upp saltvattnet efter 8 veckor i och med att det flagade. Tvättar nu endast med vanligt vatten, kokat då, en gång om dagen. Din teori sprack, men tack ändå.
Citera
2010-08-25, 22:34
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Snart kanske Flashback skulle ha en "SOS" avdelning..

Jag tror den du piercat hos kan kika lite mer på örat och ge allmänna råd/tips/hjälp, han har antagligen gett dig råd och sagt att du ska komma tillbaka om det blir lite problem med örat.
Citera
2010-08-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Snart kanske Flashback skulle ha en "SOS" avdelning..

Jag tror den du piercat hos kan kika lite mer på örat och ge allmänna råd/tips/hjälp, han har antagligen gett dig råd och sagt att du ska komma tillbaka om det blir lite problem med örat.

Jag ska dit på fredag, men jag ville höra om någon annan haft samma problem och kanske visste vad det kan bero på.
Citera
2010-08-25, 22:59
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuttan
Jag ska dit på fredag, men jag ville höra om någon annan haft samma problem och kanske visste vad det kan bero på.

Ok, jag vet bara andra som haft som en "knöl" där inne efter de piercat sig och jag tror det bara har med läkningsprocessen att göra. Typ som ett ärr eller svullnad eller vad man ska säga.. Har du följt råden om hur ofta och länge du ska rengöra, med vad och så vidare? För att det låter ju som örsnibben fått exem i alla fall, som fjällar. Testa med att duscha varje dag och smörj dej rikligt med tvål. Eller värst är ansiktstvålen, är oerhört lätt att få exem då. Fick ju jag en gång, klantig och ung. Hudfettet behövs som skydd, är man ren t.ex. så räcker det med att man duschar varannan dag (som ett exempel). Så där tror jag problemet med fjällandet av örsnibben ligger i alla fall.
Citera
2010-08-25, 23:00
Medlem
Jag har haft många piercingar och dem jag har tvättat regelbundet har aldrig läkt som dem ska.
Tvätta bara kanske 1 gång per dag i duschen med lite vatten o rena händer så ska du se att de blir bra.

Lactacyl är det bästa du kan tvätta piercingar med enligt mitt tycke!
Citera
2010-08-25, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Ok, jag vet bara andra som haft som en "knöl" där inne efter de piercat sig och jag tror det bara har med läkningsprocessen att göra. Typ som ett ärr eller svullnad eller vad man ska säga.. Har du följt råden om hur ofta och länge du ska rengöra, med vad och så vidare? För att det låter ju som örsnibben fått exem i alla fall, som fjällar. Testa med att duscha varje dag och smörj dej rikligt med tvål. Eller värst är ansiktstvålen, är oerhört lätt att få exem då. Fick ju jag en gång, klantig och ung. Hudfettet behövs som skydd, är man ren t.ex. så räcker det med att man duschar varannan dag (som ett exempel). Så där tror jag problemet med fjällandet av örsnibben ligger i alla fall.

Okej, då kanske svullnaden inte är något att oroa sig över då. Jag har följt råden.. Piercaren sa att jag skulle tvätta med saltlösning, morgon och kväll. Hon gav mig även ett "recept" på det. Dock sa hon aldrig hur länge jag skulle använda det, men uppenbarligen överdrev jag väl då eftersom jag blivit så torr. Trodde att det skulle sluta fjälla när jag slutade med saltvattnet men det har inte gett sig.

Hur ska man bli av med infektionen då? Den senaste jag fått, på ena örat har varat ganska länge nu. Alsolsprit är väl inte att tänka på kan jag gissa.
Citera
2010-08-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talica
Jag har haft många piercingar och dem jag har tvättat regelbundet har aldrig läkt som dem ska.
Tvätta bara kanske 1 gång per dag i duschen med lite vatten o rena händer så ska du se att de blir bra.

Lactacyl är det bästa du kan tvätta piercingar med enligt mitt tycke!
Okej, så du har inte använt saltlösning eller något sådant på de piercingar som läkt?
Citera
2010-08-25, 23:46
Medlem
Citat:
Okej, så du har inte använt saltlösning eller något sådant på de piercingar som läkt?

Nej på dem som läkt som dem ska har jag bara tvättat med Lactacyl eller bara vatten.
De jag har använt saltlösning på har det aldrig slutat vara och bildats knölar innanför huden.
Är väl olika för person till person men för mig funkar inte saltlösning alls.
Citera
2010-08-25, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talica
Nej på dem som läkt som dem ska har jag bara tvättat med Lactacyl eller bara vatten.
De jag har använt saltlösning på har det aldrig slutat vara och bildats knölar innanför huden.
Är väl olika för person till person men för mig funkar inte saltlösning alls.

Okej.. ska ge fan i saltlösning framöver och se om det hjälper. Lactacyl får det bli! Tack för tipset.
Senast redigerad av tuttan 2010-08-25 kl. 23:55.
Citera
2010-08-25, 23:56
Medlem
Citat:
Okej.. ska ge fan i saltlösning framöver och se om det hjälper. Lactacyl får det bli! Tack för tipset.

Viktigt att du köper den blåa oparfymerade Lactacylen. Det är en tvål och den finns på de flesta affärerna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in