2004-05-23, 21:59
Medlem
trackbones avatar
i fredags var jag ute och härjade med min bärbara kassettbandspelare. tydligen råkade någon a.k.a jag bryta sönder en del fästanordningar för högtalarna på bandaren. dessa satt fast med plugg och har nu lossnat.

nu till frågan. finns det något lim som klarar av att limma ihop plast? plasten är av sådan typ det brukar vara på bärbara stereos (glättig/fet). någon som har tips? ett alternativ som jag tänkt på är att skruva fast högtalarna i själva huvudenheten med skruv, men det är en annan historia det
Citera
2004-05-23, 22:32
Medlem
Det är väl bara köra med Karlsson(alla använder karlssons utom jag för jag är en åsna) Klister. Annars funkar ju vilket lim som helst, plast går alldeles utmärkt att limma med lösnagellim också, det sitter som fan, limma inte ihop fingrarna bara, det gör ont jag lovar...
Citera
2004-05-23, 22:34
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackbone
i fredags var jag ute och härjade med min bärbara kassettbandspelare. tydligen råkade någon a.k.a jag bryta sönder en del fästanordningar för högtalarna på bandaren. dessa satt fast med plugg och har nu lossnat.

nu till frågan. finns det något lim som klarar av att limma ihop plast? plasten är av sådan typ det brukar vara på bärbara stereos (glättig/fet). någon som har tips? ett alternativ som jag tänkt på är att skruva fast högtalarna i själva huvudenheten med skruv, men det är en annan historia det

Vår limpistol klarar av plast - plats (om ändock inte den starkaste graden så klarar den det fint).

Eller så knatar du in på nån byggvaruhandel och frågar.

Svaret på din fråga är alltså: Ja.
Citera
2004-05-23, 22:38
Medlem
RIP-Polariss avatar
Superlim
Smältlim
Plastlim (till modellbyggsatser)
Aceton (borde smälta plasten så att du kan "svetsa" ihop grejerna)
Kontaktlim
etc etc...
Citera
2004-05-23, 22:41
Medlem
trackbones avatar
plastlim som är till modelflygplan fungerar inte, inte hller karlssons (har testat båda). aceton vill inte verka för fem öre. suck
Citera
2004-05-23, 23:26
Medlem
Om du ändå inte får det att funka så ta och gnugga delarna lätt med ett sandpapper så ska de se att det fäster.
Aceton är ett lösningsmedel och inget limm..
Citera
2004-05-23, 23:28
Medlem
Du kan använda Epoxy-lim.
Citera
2004-05-23, 23:45
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazelle
Du kan använda Epoxy-lim.

Äntligen någon som har alla hästarna i hagen...
Citera
2004-05-24, 01:22
Medlem
borde väll funka med superlim, om det är så att ytan är hal så får du som nån sa tidigare gå lös med sandpapper så det fäster
Citera
2004-05-24, 01:37
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
borde väll funka med superlim, om det är så att ytan är hal så får du som nån sa tidigare gå lös med sandpapper så det fäster

Superlim är värdelöst på fet plast. Glöm det.

Att limma fet plast är inte lätt.
Om man vill ha någon större hållbarhet.
Inte ens epoxy är kapabel att fixa en påfrestad skarv i fet plast.

Kanske kan någon upplysa om nått nytt tvåkomponentlim av oanad styrka?
Citera
2004-05-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Kanske kan någon upplysa om nått nytt tvåkomponentlim av oanad styrka?

Jag hade nått när jag limade på båten min, men kommer inte ihåg vad det heter, men jag ska ta och försöka kolla upp det. Var en blå och en vit tub iaf.
Citera
2004-05-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Superlim är värdelöst på fet plast. Glöm det.

Att limma fet plast är inte lätt.
Om man vill ha någon större hållbarhet.
Inte ens epoxy är kapabel att fixa en påfrestad skarv i fet plast

Kanske kan någon upplysa om nått nytt tvåkomponentlim av oanad styrka?.
Det finns ett mycket bra lim som heter PL 400. Det är visserligen inget tvåkomponentslim, men lika starkt. Enligt reklamen limmar det oljiga ytor, det härdar t o m under vatten. Har använt det till plastdetaljer som annars varit omöjliga att limma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in