Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-05-24, 15:20
  #13
Medlem
Fat bastards avatar
Den allra vanligaste plasten i hemelektronik är ABS-plast med olika flamdämpande tillsatser, den kan kallas för "fet" plast.
Det bästa (för att inte säga enda) sättet att limma ABS är med lim baserat på Cyanoakrylat.
Finns hos välsorterade järn och bygghandlare.
Det går även att svetsa med plastsvets.

Firmor som reparerar spoilers och plastdetaljer på bilar har sån utrustning.
Citera
2004-05-24, 17:25
  #14
Medlem
Har för mig att det finns superlim (enkomponent) som är till för att limma plastytor också väl?
Citera
2004-05-24, 17:40
  #15
Medlem
hubbes avatar
för någe avsnitt sen i bossebildoktorn så har jag för mig att han visade någe lim som kan limma plast mot plast kommer dock inte ihåg vad det heter. men jag tror att den heter nått med atack.
Citera
2004-05-24, 17:51
  #16
Medlem
forcas avatar
Lim med primer är det enda som funkar

Clas Ohlson säljer ett kit med en "penna" med primer som man stryker på båda ytorna och sen en tub cyanoacrylat (snabblim) fäster bättre än någon annan lösning jag prövat. Best. nr: 34-771
Mossis: Nä, man kan inte limma med aceton, men man kan svetsa vissa plaster - plasten smälter och "limmar" ihop sig själv. Funkar också med klorofrom...
f
Citera
2004-05-24, 18:15
  #17
Medlem
Fat bastards avatar
En annan viktig sak att tänka på är att tvätta ytorna noga för optimal vidhäftning.
Använd inte t-röd till detta, utan använd kemiskt ren bensin T.ex heptan.
Citera
2004-05-24, 18:25
  #18
Medlem
trackbones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Den allra vanligaste plasten i hemelektronik är ABS-plast med olika flamdämpande tillsatser, den kan kallas för "fet" plast.
Det bästa (för att inte säga enda) sättet att limma ABS är med lim baserat på Cyanoakrylat.
Finns hos välsorterade järn och bygghandlare.
Det går även att svetsa med plastsvets.

Firmor som reparerar spoilers och plastdetaljer på bilar har sån utrustning.


det var ett sådant lim jag testade första gången, funkade inte alls. vart får man tag på pl 400-limmet?
Citera
2004-05-24, 19:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forca
Mossis: Nä, man kan inte limma med aceton, men man kan svetsa vissa plaster - plasten smälter och "limmar" ihop sig själv. Funkar också med klorofrom...
f

Tänk man lär sig något nytt varje dag.
Citera
2004-05-24, 19:29
  #20
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackbone
det var ett sådant lim jag testade första gången, funkade inte alls. vart får man tag på pl 400-limmet?
Tremco PL400 är ett sättlim som är speciellt lämpligt för sten och marmor.

Försök få tag i Bostik 7434 någonstans, det är ett det är ett cyanoakrylatlim som nyttjar luftens fuktighet som katalysator.
Jag garanterar att det funkar,
jag har jobbat med plaster och dess samanfogningsteknik i många år och detta lim har funkat på allt t.om nylon som räknas som en av de svåraste plasttyperna att limma
Citera
2004-05-24, 19:34
  #21
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossis
Tänk man lär sig något nytt varje dag.


Det går i nödfall att tillverka lim om man tar en del aceton och fyra-fem delar spån eller granulat av den plasttyp man tänker limma och rör ihop till en seg smet.
Det är däremot inte att rekommendera för ångorna som uppstår kan vara rätt vassa.
Citera
2004-05-24, 21:25
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe
för någe avsnitt sen i bossebildoktorn så har jag för mig att han visade någe lim som kan limma plast mot plast kommer dock inte ihåg vad det heter. men jag tror att den heter nått med atack.

Precis, det såg ju jag också ja! Super attack hette limmet tror jag närmare bestämt. Frågan är väl om det är nåt att ha
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback