2010-08-25, 14:20
Medlem
Hej, jag har gett mig in i något dumt!

Om en vecka ska jag agera pianolärare till två små åttaåringar.
Jag kan massa teori och sånt, och spela lite piano, men mest andra instrument.

Har dock ingen som helst aning om hur och vad jag ska lära de små ungarna och få dom att tycka att det är kul och givande.

tackar för svar
Citera
2010-08-25, 15:07
Medlem
Finalswes avatar
Du kan ju lära dem lite hur man tar någon ackord och vad tonerna heter och så vidare
Citera
2010-08-25, 16:06
Medlem
Ja, först och främst så tycker väl jag inte man ska ta sig an att vara lärare om man inte vet man kan ge dessa elever nåt på sikt. Alltså om detta är barn som är jätteintresserade så kan det faktiskt vara så att du slösar med deras dyrbara tid att bli duktiga och rentav lär ut fel. Men för att svara på din fråga, ska dom lära sig noter eller vill dom spela fritt, vad säger deras föräldrar?

Jag tycker du ska börja som så många andra gör, sätt en remsa på ditt piano med namnen på tonerna för att underlätta. Eller så lär du ut med färger, t.ex att barnet själv får sätta en färg till varje ton den hör sen jobbar man med dom färgerna när man spelar. Det med färgerna kanske kan tyckas knepigt men det underlättar för gehöret om det är sånt man ska lära ut. Men allt sånt här kräver ju planering, sen väv in noter i det hela. Försök få tag på enkla stycken med noter, lär ut hur noter fungerar rent tidsmässigt i en takt osv. Det är ju jättemycket som ska läras ut med tiden men frågan är ju hur pass långt kommen du är själv på instrumentet. Själv är jag väldigt sådär skeptisk till personer som tar sig an att vara lärare när dom själv bara kan klinka lite. Jag tror dock en mix av lite gehörsträning och noter är att föredra så personen lär sig lita på sin intuition och förmåga att spela utan bladet som stöd. Om man kör ren notläsning så trycker man snabbt in i barnets hjärna att känna sig otrygg utan och sen är man slav under noter.

Det är skitsvårt det där alltså, allt måste ju utgå från vad eleven vill, men om målet med åttaåringarna är att lära sig klassiskt piano så hade jag inte tagit åt mig uppgiften alls om jag inte var där. För åtta år är ändå inte jättetidigt att börja och man ska inte förstöra en persons potentiella karriär för att man själv vill tjäna några småslantar eller vill boosta sitt musikaliska ego. Men det är bara hur jag upplever sånt här, jag hade velat att personen som kom till mig fick det den ville och kunde jag inte ge det hade jag varit ärlig med det istället för att bara göra som så många andra som verkligen suger på att lära ut. Dom slutar liksom inte försöka mala sitt skit och sen vill man inte spela mer för dom förstörde hela ens glädje till instrumentet. Veta sina brister är bra och vara lyhörd inför vad dom vill spela. Det finns faktiskt en hel del hyfsat lätt men ändå rolig Tv-Spelsmusik till t.ex Zelda och Final fantasy har en del lättare och en massa andra stycken till andra spel och detta är med sånt som dom kanske känner igen eller iaf finner charmigt istället för Bä bä äckliga vita lamm som dom flesta kör så man kräker.

Men som sagt ta dig en funderare på var du ligger och vad dom vill och om du sen kan ge dom det, visst lära ut grunden kan du förmodligen göra, men det handlar om ordning med att lära ut saker rätt och effektivt. Jag har varit hos en kanonpianist för många år sen som verkligen var en stjärna kunde jamma över allting, spela klassiskt och improvisera vilt men hans pedagogiska förmåga sög så hårt så man kunde liksom inte ta del av hans enorma förmåga. Sånt är väldigt synd, men det är inget som säger för att man själv kan spela så pianot ryker att man kan lära ut. Ibland är en sämre pianist en bättre lärare, men det bästa är ju såklart att ha båda delarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in