• 1
  • 2
2010-08-25, 08:40
Medlem
Vet inte om detta är rätt avdelning eller om det borde ligga någon annanstans, eftersom det finns både en ekonomisk och psykologisk aspekt i det hela men ändå:

Min syster har extrema ekonomiska problem, hon får personerna i lyxfällan att framstå som finansiella genier. Mycket av problemen grundar sig i att hon gjort en massa dåliga affärer tidigare och har dragit på sig en stor mängd skulder, vilket resulterar i att hon nu har mängder hela tiden kämpar med räkningarna och i princip varje månad lånar hon pengar av mig, våra föräldrar eller någon annan. Totalt har hon nu lånat runt 100000 av mig tror att hennes skuld till föräldrarna är närmare halv-miljonen. Ibland lånar hon mindre belopp för att åtgärda de mest akuta räkningarna, ibland större för betala av något lån med kommentaren, "om jag bara blir slipper räntorna på det här banklånet så kan jag få ordning på min ekonomi". Jag har ingen aning om hur mycket skulder hon egentligen har, men bara baserat på hur mycket hon lånat av familjen så kan man ju tänka sig att det är väldigt mycket mer hon är skyldig bankerna. Hon har dessutom dubbla jobb, så hon drar in en del pengar.

Jag har rekomenderat henne att söka skuldsanering men enligt henne så sade handläggaren bara något i stil med "det är himla svårt att få skuldsanering, ingen ide att försöka" så hon gav upp det spåret. Föräldrarna har tröttnat på att låna ut pengar till henne och det har även jag gjort men det förändrar ju inte hennes situation något nämnvärt, hon ringer fortfarande och gråter och vill ha mer pengar.

Ett problem i det hela är att vad jag förstått så har hon försökt begå, eller hotat med att begå självmord, så man vill ju inte bara helt stänga dörren för henne heller.

Eftersom jag sagt åt henne att hon inte får låna mer pengar nu, vart ska jag rekomendera henne att vända sig istället, fortsätta tjata om skuldsanering och ta kontakt med en psykolog för att komma över de problemen, eller finns det någon annanstans hon kan vända sig?
Citera
2010-08-25, 11:05
Medlem
Anmäla till lyxfällan?

Men annars brukar det finnas privatrådgivare i varje kommun, kontakta ditt kommunkontor så borde de kunna hjälpa dig vidare...

Sen vad gäller självmord är det i 99% skitsnack men personen i fråga vet att det biter och ger pengar..

*inget jag tar på mig om det inte är så dock* men i regel.
Citera
2010-08-25, 11:32
Medlem
En psykolog hjälper inte henne att fixa pengar utan kostar bara..

Så hon har lånat omkring 700.000 kr kanske och har fortfarande STORA problem?

Vad är det egentligen för lån och skulder hon har?

Verkar helt sjukt!
Citera
2010-08-25, 12:37
Medlem
miqqqas avatar
Kommunens skuld & budgetrådgivare eller vad det heter.

I övrigt så förstår jag att du vill hjälpa din syster så om du själv har bra förståelse för ekonomi så skulle jag satt ett ultimatum - vill hon ha någon hjälp så ska ni sätta er ner tillsammans och reda ut hennes ekonomi. För övrigt så låter det som om det bästa hon kan göra är att försöka få till en skuldsanering.
Citera
2010-08-25, 13:58
Medlem
Jobbigt läge.

Hur gammal är systern om man får fråga? (barn? jobb?)

Sverige ligger efter många andra länder på möjligheterna att gå i personlig-konkurs, i USA är det betydligt mycket lättare att bli helt skuldfri.
Citera
2010-08-25, 18:30
Medlem
MaZtoRs avatar
Läste för bara någon vecka sedan en artikel i min lokaltidning som handlade om skuldsanering. Tydligen får 80% av alla som ansökt skuldsanering. Detta är i Skåne men det borde ju vara samma även på andra ställen i landet. Så att det ska vara himla svårt låter som en lögn från hennes sida.
Citera
2010-08-25, 19:20
Medlem
Säg åt henne att försöka ändå (med skuldsanering/nedskrivning/omarrangerade lån/... samt förminska hennes utgifter utifall att hon fortfarande lever som om hon hade råd.)

Att hon får privata lån från er kanske bara försämrar hennes möjligheter att få hjälp, hade det rasat på än värre så ..

Inte för att jag riktigt förstår hur man lyckas försätta sig i sådana där situationer ifrån början.
Citera
2010-08-25, 20:14
Medlem
De flesta skulderna kommer från hennes ex som hela tiden jagat den ena vägen efter den andra till snabba pengar, det började med att han (eller de, får jag väl säga, eftersom syrran ändå var med på det) skulla ordna ett stort evenemang utan någon som helst erfarenhet eller plan för hur de skulle hantera ett "worst case scenario", vilket slutade med (vad jag vet) en skuld på runt halvmiljonen, som inte är direkt billigt att låna upp utan någon säkerhet.

Efter det kunde man ju trott att skulle gett upp och skaffat ett riktigt jobb och försöka betala av skulderna, men istället har han försökt sig på både ett och två cafeer (och antagligen fler andra projekt jag inte känner till) utan framgång som bara leder till mer och mer skulder.

Jag har ingen aning om hur han lyckats skrapa fram pengarna, vissa verkar vara från lokala "smågansters" om man ska tro dem när de hävdade att de levde under hot om de inte fick låna pengar att betala tillbaka de skulderna med, eller varför det verkar som att majoriteten av skulderna sedan har hamnat på syrran.

Men nu säger syrran att hon lämnat honom och hans affärer bakom sig. Eller, till mig säger hon åtminstone det, men tydligen lånade hon pengar av föräldrarna för inte alls länge sedan för att hjälpa honom med hyran till hans senaste projekt. Efter att ha pratat med föräldrarna idag framkom det även att han tydligen ska han ha hotat både henne och hennes familj (vilket jag antar innefattar även mig) om inte syrran fortsätter hjälpa honom, men vet ärligt talat inte vad jag ska tro på av hennes påståenden längre, eftersom samtalet med föräldrarna visade på mer än en tvivelaktighet i samband med vad hon sagt att pengarna hon lånat går till. Om faktiska hot förekommit och det är för att täcka upp dem hon vill låna pengar så känns det väldigt mycket lättare att neka att låna ut något och bara hänvisa henne till polisen istället.

Håller även med om att flera privata lån bara förvärrar problemet eftersom det inte leder till annat än att skulderna bara växer, dessutom kommer ju inte de lånen åtgärdas ifall hon nu begär och lyckas få skuldsanering (vilket jag fortfarande anser att hon ska göra, även om det innebär att hennes skulder till mig och föräldrarna blir obetalda i ett okänt antal år till, men bättre det än att de bara växer och växer).
Citera
2010-08-25, 20:37
Medlem
Hon ska ju naturligtvis ta kontakt med myndigheterna, kommunens rådgivare eller socialkontoret som
vet vad som ska göras. God man och/eller att hon sätts i konkurs. Hon blir i och med konkursen inte av med skulderna men sen har hon möjligheter att genom god mans hjälp få skuldsanering. Det tar några år men någon annan utväg finns väl inte eller? Sen om åtta - tio år så kan hon om hon skärper sig ha bra ekonomi.
Citera
2010-08-25, 22:37
Medlem
Varför lånar du ut 100.000 till någon som det är uppenbart har grava problem med sin ekonomi?
Citera
2010-08-25, 22:47
Medlem
Encias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Varför lånar du ut 100.000 till någon som det är uppenbart har grava problem med sin ekonomi?
Verkar som TS också har grava problem?

Seriöst: Din syster måste bort från den här karusellen. Att låna henne mer pengar leder bara till att fördjupa krisen och skjuta upp den s.k "D-day" Ungefär som den senaste finanskrisen dock i en mindre skala. Skuldsanering är vägen att gå. Knepigt att få? Det är tusen gånger lättare än att reda upp den här minst sagt katastrofala sitautionen som din syster har hamnat i. Antingen sanerar ni eller så lånar du ut mer pengar. Bara och välj. Din syster är en idiot och det säger i all välmeninghet.
Citera
2010-08-25, 23:02
Medlem
1979s avatar
Man löser inte pengaproblem med pengar som Dr Phil säger. Svält ut kärringen så hon lär sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in