2010-08-24, 22:20
Medlem
Anti-WOGs avatar
Jag gjorde illa ryggen och nacken i helgen, går över fortare om man går ner på gymmet och gör några lätta övningar?
Jag vet knappt hur grejerna funkar inne på ett gym, då jag bara varit på ett tidigare. (25 år sen)
Citera
2010-08-25, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Jag gjorde illa ryggen och nacken i helgen, går över fortare om man går ner på gymmet och gör några lätta övningar?
Jag vet knappt hur grejerna funkar inne på ett gym, då jag bara varit på ett tidigare. (25 år sen)

Hur skadade du dig? Hur ont har du? Jag tvivlar på att du ska träna om du har skadat dig, speciellt inte om du inte satt din fot på ett gym på 25 år...
Citera
2010-08-25, 09:48
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jassja
Hur skadade du dig? Hur ont har du? Jag tvivlar på att du ska träna om du har skadat dig, speciellt inte om du inte satt din fot på ett gym på 25 år...
Bilolycka, (whiplashskada?)
Citera
2010-08-25, 09:51
Medlem
LOLADs avatar
Langa ämnet på "Skador och rehabträning" istället för här?
Citera
2010-08-25, 10:40
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Bilolycka, (whiplashskada?)

En sådan typ av skada kan fodra expertis hjälp. Alltså ingen random PT-nisse eller dylikt.
Citera
2010-08-25, 15:59
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
En sådan typ av skada kan fodra expertis hjälp. Alltså ingen random PT-nisse eller dylikt.
Ok, man ska kanske ringa en sjukgymnast istället?
Citera
2010-08-25, 19:11
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Anti-WOG

Om du inte gjort det innan så måste du göra en grundlig undersökning hos läkare för att bestämma (om det går) omfattningen på din skada. En sjukgymnast och/eller naprapat kan hjälpa dig när de väl fått din diagnos.
Ingen här på forumet kan ge tillräckligt bra tips, speciellt inte innan du har en undersökning i grunden.
Citera
2010-08-25, 22:22
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Anti-WOG

Om du inte gjort det innan så måste du göra en grundlig undersökning hos läkare för att bestämma (om det går) omfattningen på din skada. En sjukgymnast och/eller naprapat kan hjälpa dig när de väl fått din diagnos.
Ingen här på forumet kan ge tillräckligt bra tips, speciellt inte innan du har en undersökning i grunden.
Jag har varit på akuten, blev undersökt samt röntgad.
Jag hade inga frakturer, men däremot nån muskelskada i nacken samt ryggländ. Jag gör några lätta övningar hemma som jag fick utav läkaren, men vill samtidigt bygga upp musklerna så jag kan börja jobba snarast möjligt. Som det är nu så kan jag knappt lyfta en tidning utan att få ont.
Citera
2010-08-25, 22:32
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Anti-WOG

Du bör definitivt inte stressa på rehabträningen. Dessa saker tar tid! Har du tur kan det bli bättre på några veckor/månader. Har du otur har du problem resten av livet.
Få gärna hjälp av en naprapat eller sjukgymnast med jämna mellanrum.

Viktigt att du lyssnar på kroppen.
Citera
2010-08-26, 00:05
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Jag har varit på akuten, blev undersökt samt röntgad.
Jag hade inga frakturer, men däremot nån muskelskada i nacken samt ryggländ. Jag gör några lätta övningar hemma som jag fick utav läkaren, men vill samtidigt bygga upp musklerna så jag kan börja jobba snarast möjligt. Som det är nu så kan jag knappt lyfta en tidning utan att få ont.

vad var det för övningar han rekommenderade?
Citera
2010-08-26, 05:48
Medlem
Haengbuksvins avatar
Min mor var med i en bilolycka (påkörd bakifrån) för några veckor sedan. Hon hade inte några akuta smärtor eller skador men en molande värk i i rygg, axlar och nacke, inget som de konkret kunde behandla.

Läkaren berättade dock för henne att det pågick en studie där deltagarna skulle ta ipren/alvedon under de nästföljande två veckorna för att minska risken för besvär från lättare whiplashskador. Liknande studier hade tydligen bedrivits på andra håll med gott resultat. Det hela kanske bara är blaj men min mor var hursomhelst ordinerad 3 ipren/alvedon 2 gånger om dagen och upplevde att det hjälpte.

Ville bara nämna detta, det kanske kan hjälpa dig också? Hursom skulle jag inte bege mig ner till gymmet och börja köra på eget bevåg så här kort efter olyckan.
Citera
2010-08-26, 21:12
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
vad var det för övningar han rekommenderade?
Några lätta "vrida på huvet-övningar"

Citat:
Ursprungligen postat av Haengbuksvin
Min mor var med i en bilolycka (påkörd bakifrån) för några veckor sedan. Hon hade inte några akuta smärtor eller skador men en molande värk i i rygg, axlar och nacke, inget som de konkret kunde behandla.

Läkaren berättade dock för henne att det pågick en studie där deltagarna skulle ta ipren/alvedon under de nästföljande två veckorna för att minska risken för besvär från lättare whiplashskador. Liknande studier hade tydligen bedrivits på andra håll med gott resultat. Det hela kanske bara är blaj men min mor var hursomhelst ordinerad 3 ipren/alvedon 2 gånger om dagen och upplevde att det hjälpte.

Ville bara nämna detta, det kanske kan hjälpa dig också? Hursom skulle jag inte bege mig ner till gymmet och börja köra på eget bevåg så här kort efter olyckan.
Ja det var det rådet jag fick av läkaren: 2 alvedon och en ipren, vid värk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in