2010-08-24, 17:39
Medlem
Hej, det är så här att jag hade tänkt och börja spela bordtennis igen. Nu var det ju cirka 5 år sedan man spelade aktivt och mycket har hänt sedan dess. Jag vet redan att det är en ny limlag inom bordtennisen. Man får enbart använda vattenbaserade lim. Min fråga är i fall man kan limma över det gamla limmet på sina prylar med vattenbaserat lim? Jag syftar på gummin och stommar som är lackerade och använda med det gamla limmet.
Citera
2010-09-04, 05:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av casto
Hej, det är så här att jag hade tänkt och börja spela bordtennis igen. Nu var det ju cirka 5 år sedan man spelade aktivt och mycket har hänt sedan dess. Jag vet redan att det är en ny limlag inom bordtennisen. Man får enbart använda vattenbaserade lim. Min fråga är i fall man kan limma över det gamla limmet på sina prylar med vattenbaserat lim? Jag syftar på gummin och stommar som är lackerade och använda med det gamla limmet.

Ja, det är klart du kan, men kom ihåg att det mesta är helt useless utan VOC. Köp nya gummi, varför inte Tenergy!
Citera
2010-09-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimoBoll
Ja, det är klart du kan, men kom ihåg att det mesta är helt useless utan VOC. Köp nya gummi, varför inte Tenergy!

Tackar så mycket för svaret! Vet du i fall det är limkontroller på tävlingar? Borde det inte vara ganska lugnt att spela med VOC i lägre divisioner såsom 5-7?
Citera
2010-09-08, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av casto
Tackar så mycket för svaret! Vet du i fall det är limkontroller på tävlingar? Borde det inte vara ganska lugnt att spela med VOC i lägre divisioner såsom 5-7?

Det är jag ganska säker på att det inte är, men man är ju fortarande en fuskare. Fusk som fusk. Dock så fuskar hela världseliten.

Ett tips: använd parrafinolja som tuning. Detta anses nog också som fusk, då ITTF fastställt att endast godkända vattenbaserade lim får användas som lim i tävlingar.

Sen tror jag att om du limmar med VOC-lim så försvinner VOC inom några veckor = alltså racket blir skitkasst = lagligt?!?! Ja.
Citera
2010-09-19, 05:28
Medlem
Citat:
Det är jag ganska säker på att det inte är, men man är ju fortarande en fuskare. Fusk som fusk. Dock så fuskar hela världseliten.

Ett tips: använd parrafinolja som tuning. Detta anses nog också som fusk, då ITTF fastställt att endast godkända vattenbaserade lim får användas som lim i tävlingar.

Sen tror jag att om du limmar med VOC-lim så försvinner VOC inom några veckor = alltså racket blir skitkasst = lagligt?!?! Ja.

Fusk är fusk och sedan tipsar du om paraffinolja? Om jag inte missminner mig innehåller just det förbjudna Booster paraffinolja.

Givetvis kan du fortsätta använda det gamla limmet utan någon risk, det är trots allt de lägsta serierna vi pratar om. Den moraliska aspekten lämnar jag till dig själv.
Senast redigerad av Marasmus 2010-09-19 kl. 05:32.
Citera
2010-09-20, 17:21
Medlem
Fusk och fusk, det förbjöds just för att det var miljöfarligt och inte för att racken gick snabbare.. jag spelar pingis i division 4-6 och där misstänker man ju att motspelaren har limmat ibland, men vad ska man göra åt saken? Går ju inte att kontrollera utan en rackmaskin och den finns bara i högsta serien eller större tävlingar antar jag? Många som limmar behöver inte bli bättre bara för det går snabbare.. många kan inte kontrollera farten..
Citera
2010-09-24, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marasmus
Fusk är fusk och sedan tipsar du om paraffinolja? Om jag inte missminner mig innehåller just det förbjudna Booster paraffinolja.

Givetvis kan du fortsätta använda det gamla limmet utan någon risk, det är trots allt de lägsta serierna vi pratar om. Den moraliska aspekten lämnar jag till dig själv.

Nämn en spelare som inte använder parrafinolja i världseliten? Hör du inte?!
Citera
2010-09-24, 23:25
Medlem
Citat:
Nämn en spelare som inte använder parrafinolja i världseliten? Hör du inte?!

Totalt ointressant fråga.

Först tycks du deklarera att fusk är fusk men samtidigt har du inte några problem med att bryta mot rådande regler då hela världseliten gör det. Tyckte bara det var en aning suspekt argumentation, eller så missuppfattar jag dig.

Sedan vill jag även inflika att man givetvis inte limmar för att just få högre fart i racket utan här är det den totala upplevelsen som man är ute efter.
Citera
2010-09-25, 16:44
Medlem
kamel1s avatar
Citat:

Fel, 24-72 timmar
Citera
2010-09-25, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kamel1
Fel, 24-72 timmar

Ok, men det beror på hur mycket friktion limmet utsätts för då det inte innehåller nån naturlig substans eller massa som avdunstar eller evaporerar.
Senast redigerad av TimoBoll 2010-09-25 kl. 18:17.
Citera
2010-09-25, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marasmus
Totalt ointressant fråga.

Först tycks du deklarera att fusk är fusk men samtidigt har du inte några problem med att bryta mot rådande regler då hela världseliten gör det. Tyckte bara det var en aning suspekt argumentation, eller så missuppfattar jag dig.

Sedan vill jag även inflika att man givetvis inte limmar för att just få högre fart i racket utan här är det den totala upplevelsen som man är ute efter.

Nej, man limmar för att öka katapulten i svampen, det är den enda orsaken. Parrafinolja innehåller en tvåkomponents/isolerad syntetiskt framställd olja utan några andra egenskaper än det självklara: att öka svampens densitetsförmåga i samband med friktionskapacitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in