2010-08-24, 01:46
Medlem
[Har absolut ingen aning vart den hr trden ska ligga, mod fr grna lgga den ngon annanstans ifall den rkar ligga fel]

Hejsan!

Jo, jag undrar kort och gott om det finns ngot glutenfritt alternativ till fullkorn? Ngot som har ngot frslag? Tacksam fr hjlp!
Citera
2010-08-24, 03:09
Medlem
Fjoddes avatar
Hela grejen med fullkorn r att det r hela kornet frn de vanliga sdesslagen som r nermalt, vilka samtliga innehller mer eller mindre gluten.
Kan dremot tnka mig att det finns havre och kanske bovetemjl malt med skal och/eller vxtdelar fr att frska efterlikna fullkornsmjl.
Annars r vl det nrmaste du kan komma rris, quinoa och liknande.
Citera
2010-08-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BFH
[Har absolut ingen aning vart den hr trden ska ligga, mod fr grna lgga den ngon annanstans ifall den rkar ligga fel]

Hejsan!

Jo, jag undrar kort och gott om det finns ngot glutenfritt alternativ till fullkorn? Ngot som har ngot frslag? Tacksam fr hjlp!
Menar du att baka med? Semper har ju en grov mix, som ven om den inte r fullkorn s innehller den fiberer. Likas deras Pofiber.
Annars i matvg har du ju fullkornsris.
Citera
2010-08-24, 10:37
Medlem
HerrVits avatar
I matvg s r vl havregryn fullkorn?
Citera
2012-02-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVit
I matvg s r vl havregryn fullkorn?

Om man r glutenintolerant br man hlla sig till Sempers glutenfria havregryn. Ren havre r naturligt fritt frn gluten, men i framstllningen p fabriken r det stor risk att havren kontamineras av gluten, kanske fr att de har produkter innehllande gluten i samma fabrik.

Annars r havre mkt nyttigt, det r rikt p fibrer och r snllt mot magen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in