2010-08-24, 01:24
Medlem
krang666s avatar
Hej!
Har precis infrskaffat mig en ny dator. Problemet r att den fr fr sig att frysa, ifrn igenstans. Nr den knner fr det s stannar allt av och den fryser. Jag ser fortfarande skrmbilden men ingenting fungerar. Enda lsningen r att reboota "hlla in knappen" och kra p igen, till det kommer tillbaka.

Jag vill helst anvnda XP men dr var det riktigt mycket freezes. S jag installerade Vista ultimate och det fungerade lite bttre. Men dock s kommer dom jkla frysarna tillbaka.

Det existerar inget synligt damm i datorn och den innehller 6 olika flktar som blser in och ut. I speedfan & bios ser temperaturerna bra ut. Satt och spelade CS i 2timmar utan en reebot. Men det var det lngsta utan frys.

Nr jag startar datorn efter selftestet str det ngot om uppdate DMI. Har ngot med bios att gra tror jag.

Specs :
Moderkort : Gigabyte MA785GT-UD3H
RAM : 4 gb DDR3 corsair ramminne
Prolle : Amd Phenom II x2 545 processor
500 watts ntagg
HD : 250 gb sata hrdisk
Gfx : RADEON HD4670 1gb med HDMI utgng
Optisk : LG DVD brnnare

r det ngon som har en lsning p detta? Vill helst kra XP.
Senast redigerad av krang666 2010-08-24 kl. 01:26.
Citera
2010-08-24, 01:39
Medlem
Ireqoms avatar
Jag lider av samma problem. Det r riktigt irriterande.
Hoppas verkligen ngon har svar p detta. Har skt runt lite och har bara kommit fram till att XP itne har sna hr buggar och att det r ett virus som kan orsaka det i s fall.

Men jag tror det har med hrdvaran att gra p ngot vis. verhettning skulle jag kunna gissa p men nd inte fr jag har ocks rtt bra kylning i min dator precis som TS.
Citera
2010-08-24, 03:45
Medlem
hasenfrasens avatar
Logga tempen med RealTemp p krnorna (g in i settings och aktivera loggen) s vet du om det r tempen som knasar. Vad Speedfan och BIOS rapporterar r tempen p IHS dvs cpuns externa tempgivare och inte T-junction som r tempen p CPU-krnorna. En felmonterad cpu-kylare kan ge vldsamt hg core temp men normal ihs-temp.

1) Testa minnet genom att boota datorn frn en MEMTEST86+ boot-cd

2) Testa cpun/moderkort genom att kra OCCT

3) Testa grafik/ntaggregat genom att kra FURMARK

Vad sger DUMP-filerna? http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Citera
2010-08-24, 12:58
Medlem
krang666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Logga tempen med RealTemp p krnorna (g in i settings och aktivera loggen) s vet du om det r tempen som knasar. Vad Speedfan och BIOS rapporterar r tempen p IHS dvs cpuns externa tempgivare och inte T-junction som r tempen p CPU-krnorna. En felmonterad cpu-kylare kan ge vldsamt hg core temp men normal ihs-temp.

1) Testa minnet genom att boota datorn frn en MEMTEST86+ boot-cd

2) Testa cpun/moderkort genom att kra OCCT

3) Testa grafik/ntaggregat genom att kra FURMARK

Vad sger DUMP-filerna? http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Tack fr svaret.
Men jag fr inte bluescreen. Det fryser bara
Har testat ramen och hrddisken utan problem.
Ska testa grafik/ntaggs testet och terkomma.
Citera
2010-08-24, 13:26
Medlem
Hatreds avatar
Du kan inte starta aktivitets hanteraren ingenting?

Fr mig lter det som en krasslig hrddisk

Kanske skadad disk i den vilket du ej kan se sjlv.
Citera
2010-08-24, 13:42
Medlem
krang666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatred
Du kan inte starta aktivitets hanteraren ingenting?

Fr mig lter det som en krasslig hrddisk

Kanske skadad disk i den vilket du ej kan se sjlv.

Jag anvnder datorn som vanligt och helt pltsligt fryser den.
Kan inte ctrl+alt+del a.
Kanske ska testa med en annan hrddisk och se d. Men jag anvnde HD Tune Pro fr att testa hrddisken och inget fel visades dr.
Nu testade jag lmna datorn p ver natten och den var fortfarande p nr jag vaknade. S so far so god.
Citera
2010-08-24, 14:09
Medlem
Hatreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krang666
Jag anvnder datorn som vanligt och helt pltsligt fryser den.
Kan inte ctrl+alt+del a.
Kanske ska testa med en annan hrddisk och se d. Men jag anvnde HD Tune Pro fr att testa hrddisken och inget fel visades dr.
Nu testade jag lmna datorn p ver natten och den var fortfarande p nr jag vaknade. S so far so god.

Kan vara svrt fr ett program att hitta fysiska problem. Vilket r inte allt fr ovanligt p bla hrddiskar
Citera
2010-08-24, 14:33
Medlem
krang666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatred
Kan vara svrt fr ett program att hitta fysiska problem. Vilket r inte allt fr ovanligt p bla hrddiskar

Jag ska testa p min gamla hrddisk ikvll med xp. Hoppas verkligen det fungerar.
Lste ven p en amerikansk trd att hans integrerade "realtek HD Audio" var boven i hans dilemma. S nu har jag avinstallerat skiten. Ska se hur mnga frys jag fr.
Citera
2010-08-24, 15:50
Medlem
krang666s avatar
Har nu testat med 2 andra olika hrddiskar och installerade xp p dom. Samma resultat som innan. Fryser fast och enbart reset som fungerar.

Slutsats : Inte hrddisk fel
Citera
2010-08-24, 21:55
Medlem
krang666s avatar
Nu har jag testat bda ram stickorna separat och i olika slots. Inget resultat.

Anledningen till att jag skriver fr mig sjlv r att ngon med samma problem kanske kommer in och ser.
Citera
2010-08-24, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krang666
Nu har jag testat bda ram stickorna separat och i olika slots. Inget resultat.

Anledningen till att jag skriver fr mig sjlv r att ngon med samma problem kanske kommer in och ser.

Bra, fortstt s.
Citera
2010-08-25, 16:04
Medlem
krang666s avatar
Nu verkar det fungera.. Kr Windows XP pro utan frysar. Har fungerat stabilt i ett dygn nstan nu.
Det enda jag gjorde var att stta bios p "failsafe settings" och enbart ha ett ramminne i den okanaliserade slotten.

S det kanske var det andra ramminnet end, fr nr jag stoppar in det kommer frysarna tillbaka. Har tittat p moderkorts manualen och minnena r fullt kompatibla med moderkortet.

Slutsats : Lita inte p memtest86+ som inte hittade ngra fel alls.

Case closed, ls trd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in