Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag tror fortfarande inte att det handlar om renodlad högrev, utan snarare
en bit av den (den främre). Och visst finns det utstickare

. Det är precis de tre kotorna som jag omtalade i mitt tidigare inlägg. Kika gärna på den här bilden så kan du se dem precis framför övre främre delen av bogbladet (den lilla bilden):
http://i5.photobucket.com/albums/y16...ochfranska.jpg
Det är förståss svårt att avgöra till vilken styckningsdetalj denna bit tillhör mest. Hals eller högrev. Saken är dock den att det är
varken eller när det handlar om en bit som kombinerar dessa två. Förmodligen är det av denna anledning som denna bit har ett specifikt namn i gamla texter.
~Paul~
Det du syftar på ÄR en del utav högreven. Den sträcker sig fram över bogen i hela bringans längd.
Bringan i sin tur ligger både framför och bakom bogen.Samma gäller alltså för högreven. Enligt dagens sätt att stycka så finns det ingen specifik bit mellan högrev och hals!
Om du tittar ordentligt på det schema du länkar till så är en synlig markering gjord på var högreven börjar och halsendär halsen slutar. kotbenen i halsen, alltså dom som strålar ut från kotorna är inte längre än ca 3 cm.
Hur det styckades och vad det kallades 1847 är egentligen helt ovidkommande, frågan gällde vad biten kallas idag.
Framdelskött (enligt dagens sätt att stycka) består av:Hals,högrev,entrecote,bringa och bog, ibland väljer man att såga bogen och får på så sätt märgpipa.
Om vi nu ska försöka hjälpa frågeställaren med vad "pichink-ben" kallas med dagens stycktermer, så är det ju bättre ifall vi håller oss till gällande benämningar.
mvh/T