2010-08-23, 18:54
Medlem
Ska jag gå in på internetbanken och fylla i allt några dagar innan, eller räcker det att göra det den 31:a? Tar det x antal bankdagar innan de har pengarna?

Jag kan tillägga att hyresvärden har ett Plusgiro-konto.
Citera
2010-08-23, 18:55
Medlem
Vattenspanns avatar
Skriver du 31e så drar banken så att pengarna är inne den 31e. Åtminstone Swedbank. Du skriver alltså förfallodatumet.
Citera
2010-08-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Skriver du 31e så drar banken så att pengarna är inne den 31e. Åtminstone Swedbank. Du skriver alltså förfallodatumet.

Okej, jag har nordea, men det borde ju vara samma..
Citera
2010-08-23, 19:05
Medlem
E.S.A.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Ska jag gå in på internetbanken och fylla i allt några dagar innan, eller räcker det att göra det den 31:a? Tar det x antal bankdagar innan de har pengarna?

Jag kan tillägga att hyresvärden har ett Plusgiro-konto.

Har för mig att man måste göra det innan kl 12 för att pengarna ska hinna komma fram samma dag.

EDIT: Från Nordea.se
Jag ska betala räkningar. När måste jag registrera dem för att mottagaren ska ha sina pengar i morgon?

Om du ska betala till ett PlusGiro så måste du registrera betalningen före kl 11:30 på förmiddagen för att pengarna ska vara bokförda på mottagarkontot samma dag.
Ifall du ska betala till ett bankgiro måste du registrera betalningen senast kl 22:30 dagen före förfallodagen.
Dessa stopptider gäller endast bankdagar eftersom inga betalningar utförs på andra dagar.

Men det är inte så noga. Händer att jag missar förfallodatumet med flera dagar ibland.
Senast redigerad av E.S.A.D 2010-08-23 kl. 19:10.
Citera
2010-09-18, 23:55
Medlem
jag brukar göra överföringen på förfallodagen och har aldrig haft några problem

samt när jag får en e-faktura så fylls ju alla fält i automatiskt, och där står alltid förfallodagen istället för dagen före. så även när företaget själv får välja så görs överföringen på förfallodagen
Citera
2010-09-19, 00:02
Medlem
Du kan med stor sannolikhet dra över 1-2 dagar utan problem. Reskontran hos stora bolag brukar ligga några dagar efter, särskilt vid månadsskiften (se upp för Klarna dock...)
Citera
2010-09-19, 00:04
Medlem
Betala senast en dag före förfallodatumet så är garanterat säker. Jag antar att hyran inte är så pass hög att du förlorar några större ränteintäkter på att betala en dag för tidigt.
Citera
2010-09-19, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.S.A.D
Men det är inte så noga. Händer att jag missar förfallodatumet med flera dagar ibland.

Vräkt lär man inte bli. Men varför riskera straffavgifter på närmare hundralappen? Många bäckar små....
Citera
2010-09-19, 01:03
Medlem
fordonsförarens avatar
Gällande hyra räcker det om pengarna har dragits från ditt konto på förfallodatumet. Vanliga räkningar ska vara fordringsägaren tillhanda på förfallodatumet men hyra är undantaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in