• 1
  • 2
2010-08-23, 17:48
Medlem
Som sagt, jag har en teori, om att man blir dum i huvudet av att äta för ofta. Alla har väl hamnat i matkoma någon gång? Hjärnan blir seg och slö, och det känns som att en konstant mättnadskänsla och ett tätt intag av föda borde resultera i att hjärnan hamnar lite i viloläge, typ att jaktinstinkten försvinner vilket borde betyda att den inte känner behov av att fungera lika bra som den kan göra. Alltså, om hjärnan inte har behov av att söka upp mat för att överleva, eftersom att man är konstant mätt eller "ickehungrig", så har den ju klarat av det absolut grundläggande hos en människa. Varför ska den då slösa energi på annat, som att lösa uppgifter och problem? Ah, svårt att förklara men jag tror ni fattar vad jag menar.

Bara en tanke jag fick...
Citera
2010-08-23, 17:50
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wunderwuman
Som sagt, jag har en teori, om att man blir dum i huvudet av att äta för ofta. Alla har väl hamnat i matkoma någon gång? Hjärnan blir seg och slö, och det känns som att en konstant mättnadskänsla och ett tätt intag av föda borde resultera i att hjärnan hamnar lite i viloläge, typ att jaktinstinkten försvinner vilket borde betyda att den inte känner behov av att fungera lika bra som den kan göra. Alltså, om hjärnan inte har behov av att söka upp mat för att överleva, eftersom att man är konstant mätt eller "ickehungrig", så har den ju klarat av det absolut grundläggande hos en människa. Varför ska den då slösa energi på annat, som att lösa uppgifter och problem? Ah, svårt att förklara men jag tror ni fattar vad jag menar.

Intressant teori. Kan du utveckla den mer kanske?

Forresten, hur fick du tillgang till en dator samt internet ute i din grotta? Mobilt bredband eller?
Citera
2010-08-23, 17:56
Medlem
Harry Bombers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella

Forresten, hur fick du tillgang till en dator samt internet ute i din grotta? Mobilt bredband eller?

Om man lever på svältgränsen är det inte omöjligt att man efter några månader i skogen uppfinner e-post.

On topic: Det borde betyda att bästa sättet att få smarta barn är att undanhålla dom mat ifall de inte löser alla de kluriga pyssel och knåp man förberett till dom. "pappa jag är hungrig..", "INGEN MAT FÖRRÄN DÅ SLÅR DIN FAR I LUFFARSCHACK!"
Citera
2010-08-23, 17:57
Medlem
Nä, har inga som helst källor eller ens minsta bevis på att det är ens lite rätt. Bara jag själv som funderar lite

Yes, Tre funkar bra härute.
Citera
2010-08-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry Bomber
Om man lever på svältgränsen är det inte omöjligt att man efter några månader i skogen uppfinner e-post.

On topic: Det borde betyda att bästa sättet att få smarta barn är att undanhålla dom mat ifall de inte löser alla de kluriga pyssel och knåp man förberett till dom. "pappa jag är hungrig..", "INGEN MAT FÖRRÄN DÅ SLÅR DIN FAR I LUFFARSCHACK!"

de va inte så jag menade naturligtvis.

men feta fanskap som bara äter och äter måste ju vara dumma i huvet på nåt sätt.
Citera
2010-08-23, 18:03
Medlem
Harry Bombers avatar
fast du har ju faktiskt snubblat på en av de stora mysterierna inom evolutionsbiologin: varför har människor så stora hjärnor. För egentligen är både schimpanser och vargar flockdjur som jagar med avancerade tekniker och samordning. Och dom lyckas med det trots en mycket mindre hjärna. Och stora hjärnor är dyra i drift och slukar resurser. En teori är att hjärnan inte behövs för att få tag på mat utan för att imponera på det motsatta könet.
Citera
2010-08-23, 18:05
Medlem
Dolmantes avatar
Citat:
de va inte så jag menade naturligtvis.

men feta fanskap som bara äter och äter måste ju vara dumma i huvet på nåt sätt.

OT men:
Citera
2010-08-23, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry Bomber
fast du har ju faktiskt snubblat på en av de stora mysterierna inom evolutionsbiologin: varför har människor så stora hjärnor. För egentligen är både schimpanser och vargar flockdjur som jagar med avancerade tekniker och samordning. Och dom lyckas med det trots en mycket mindre hjärna. Och stora hjärnor är dyra i drift och slukar resurser. En teori är att hjärnan inte behövs för att få tag på mat utan för att imponera på det motsatta könet.

Sant, sant...
Men vadfan, jagar schimpanser? Äter inte dom typ frukt och löv och sånt?

Min teori håller inte ser jag nu, finns ju folk som inte äter för ofta som är stenkorkade likt förbannat
Citera
2010-08-23, 18:18
Medlem
Harry Bombers avatar
yees indeed... kanske inte alla schimpansflockar, dom har ju olika vanor i olika kulturer, men vissa gör absolut:

http://www.youtube.com/watch?v=A1WBs74W4ik
Citera
2010-08-23, 21:25
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
..... ..hjärnan hamnar lite i viloläge, typ att jaktinstinkten försvinner vilket borde betyda att den inte känner behov av att fungera lika bra som den kan göra. Alltså, om hjärnan inte har behov av att söka upp mat för att överleva, eftersom att man är konstant mätt eller "ickehungrig", så har den ju klarat av det absolut grundläggande hos en människa. Varför ska den då slösa energi på annat, som att lösa uppgifter och problem? Ah, svårt att förklara men jag tror ni fattar vad jag menar.

Ja det stämmer, det är det parasympatiska nervsystemet som tar över i kroppen när mat intagits, från sympatiska som är i överläge med div. stresshormon (bla a för att få hjärnan alert för att kunna söka mat) på fastande mage.
Men förstår inte ditt syfte vad teorin går ut på?
Citera
2010-08-23, 21:26
Medlem
Gattss avatar
det är ju inte precis som att hjärnan inte går på glukos när du fastar? förutsatt att du inte är i ketos.
Citera
2010-08-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Ja det stämmer, det är det parasympatiska nervsystemet som tar över i kroppen när mat intagits, från sympatiska som är i överläge med div. stresshormon (bla a för att få hjärnan alert för att kunna söka mat) på fastande mage.
Men förstår inte ditt syfte vad teorin går ut på?

okeeej fattade typ nada av det där men det låter bra :P

Finns inget syfte direkt, ville mest veta om det stämmer ens lite. Intressant grej bara
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in