2010-08-23, 17:15
Medlem
Tjena!
Jag har nyss börjat gymma och har två saker jag skulle vilja fråga er som kan!

1. När jag tränar mina bröst får jag bara träningsverk ytterst "uppe i hörnen" närmast axlarna, om ni förstår vad jag menar betyder det att jag inte tränat hela bröstet? Vad gör jag då för fel?

2. När jag tränar vissa muskler som biceps, så känner jag ingen trötthetskänsla eller pump i musklerna. Inget mer än att de bara inte pallar lyfta mer helt plötsligt, helt utan obehag eller brännande känsla. De sväller inte heller som andra muskler kan göra. De är inte ens jobbiga att träna, trots att kraften i den tar slut. Betyder det att träningen är oeffektiv? Måste man få upp pumpen i musklerna för att de ska växa?

MVH Lucas
Citera
2010-08-23, 17:19
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahahaha
Tjena!
Jag har nyss börjat gymma och har två saker jag skulle vilja fråga er som kan!

1. När jag tränar mina bröst får jag bara träningsverk ytterst "uppe i hörnen" närmast axlarna, om ni förstår vad jag menar betyder det att jag inte tränat hela bröstet? Vad gör jag då för fel?

2. När jag tränar vissa muskler som biceps, så känner jag ingen trötthetskänsla eller pump i musklerna. Inget mer än att de bara inte pallar lyfta mer helt plötsligt, helt utan obehag eller brännande känsla. De sväller inte heller som andra muskler kan göra. De är inte ens jobbiga att träna, trots att kraften i den tar slut. Betyder det att träningen är oeffektiv? Måste man få upp pumpen i musklerna för att de ska växa?

MVH Lucas
1. Muskelfästena är väl lite ömma. du kan inte fokusera på en del av bröstet så du har nog inte gjort något fel.
2.Nej man måste inte få pump för att de ska växa.
Citera
2010-08-23, 17:28
Medlem
danneohs avatar
1: Hur tränar du dem? Testa fria vikter så kanske en större del av bröstet tränas (bara en tes)

2: Låter bara som om du tränar uthållighets styrka och inte max styrka, testa öka vikten och sänka reppsen (dock så är det i mina ögon bättre med uthållighets styrka än max styrka)
Citera
2010-08-23, 17:33
Medlem
2. Just den där brännande känslan och kraftig pump brukar komma lättare ju fler reps man gör per set. Gör man få reps brukar man inte få mjölksyra, men man kan ju ändå bli trött i muskeln.

Man ska nog inte haka upp sig alltför mycket på att man måste vara helt slut när man varit på gymmet. Efter vissa pass brukar jag inte alls vara det, men efter andra, t.ex. benpass brukar man kunna bli rätt trött. Huvudsaken är att musklerna man tränar får den träning som behövs.
Citera
2010-08-23, 17:35
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneoh
2: Låter bara som om du tränar uthållighets styrka och inte max styrka, testa öka vikten och sänka reppsen (dock så är det i mina ögon bättre med uthållighets styrka än max styrka)

Det beror väl helt på vad ens mål är? Att dra alla under samma kant är helt fel eftersom alla har vi olika mål med våran träning. Vad ska en bodybuilder med "uthålliga muskler" till? Eller en brottare med "volym muskler" till? Att därför säga som du just gjorde är därför väldigt dumt.
Citera
2010-08-23, 20:45
Medlem
Det var likadant för mig i början när jag körde bänkpress, men jag insåg att jag hade helt fel teknik så det tog nästan bara på axlerna. Ett tips är att kolla videos av instruktörer som kör bänkpress så du lär dig lyfta på rätt sätt, man ska knappt använda armarna. Själv föredrar jag med fria vikter då jag tycker det tar mycket bättre.
Citera
2010-08-23, 22:15
Medlem
Tack för svaren
Citera
2010-08-24, 06:34
Medlem
danneohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det beror väl helt på vad ens mål är? Att dra alla under samma kant är helt fel eftersom alla har vi olika mål med våran träning. Vad ska en bodybuilder med "uthålliga muskler" till? Eller en brottare med "volym muskler" till? Att därför säga som du just gjorde är därför väldigt dumt.

För att försäkra mig om att just detta svar INTE skulle komma skrev jag
Citat:
(dock så är det i mina ögon bättre med uthållighets styrka än max styrka)

MAO så tycker JAG PERSONLIGEN att det är bättre, din bitterfittiga anti ordrytttare
Citera
2010-08-24, 10:32
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
För att försäkra mig om att just detta svar INTE skulle komma skrev jag

MAO så tycker JAG PERSONLIGEN att det är bättre, din bitterfittiga anti ordrytttare

Personangrepp, härligt. Så du står alltså fast vid att i dina ögon är uthållighetsstyrka bättre, i alla lägen(?). Konstigt. Vad fan ska en OL/ SL-lyftare med uthållighetsstyrka till egentligen? Förklara det för mig einstein.
Citera
2010-08-24, 13:25
Medlem
danneohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Personangrepp, härligt. Så du står alltså fast vid att i dina ögon är uthållighetsstyrka bättre, i alla lägen(?). Konstigt. Vad fan ska en OL/ SL-lyftare med uthållighetsstyrka till egentligen? Förklara det för mig einstein.

Fullständigt meningslösa offtopic posts, härligt.

Jag sa att jag tycker att uthållighetsstyrka är en mer värd form av träning för mig själv, om än inte uttryckligen så borde alla med något mer än luft bakom panngloben förstå vad jag menar
Citera
2010-08-24, 17:03
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Fullständigt meningslösa offtopic posts, härligt.

Jag sa att jag tycker att uthållighetsstyrka är en mer värd form av träning för mig själv, om än inte uttryckligen så borde alla med något mer än luft bakom panngloben förstå vad jag menar

Att du begär att man ska behöva fundera en stund innan man svarar på dina inlägg bevisar vilken dålig forums skribent du är. Att uttrycka sig på det exakta vis man menar är alltid en fördel i dessa lägen. Särskilt när inlägget i övrigt inte ger några som helst indikationer över vad du egentligen menar utan bara rakt av skriver om två olika grejer i ett och samma svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in