• 1
  • 2
2010-08-22, 19:09
Medlem
meatwhips avatar
Hej Fb ,
har inte förrens idag tagit bort nät skyddet på mina högtalare ,
såg till min förvåning att yttre kanten av konen saknades , ingen aning om vad det heter heller vi kan kalla det X.

Finns det nytt X att köpa eller är det kört ?

Tack på förhand

Bild > http://img842.imageshack.us/img842/9874/p7180121z.jpg

Jag är ingen utbildad fotograft jag vet , men tror ni kan se endå.

Edit: Att jag inte använde google först , tack endå
Senast redigerad av meatwhip 2010-08-22 kl. 19:21.
Citera
2010-08-22, 19:47
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Man kan lämna in på verkstad som limmar nya gummikanter.
Har du lite halvbra högtalare så kan man smörja in gummikanten med glycerin, liten svindyr tub från speciella märkvärdiga hifi-affären. Eller så förstår man att det bara måste vara syrafritt fett som inte gör mer skada än nytta på gummi eller plast och köper ngt från apoteket som lanolin, vaselin e.dyl. Är konen av papper så kanske man ska akta sig för att smeta på för slarvigt/generöst.
Alla element är inte upphängda med gummikant. PA-högtalare t.ex. brukar ha annat material som är lite dragspelat också, men där är det nog ovanligt med din typ av haveri också.

När du bytt gummikanten så är det en av de ting som påverkar elementets resonansfrekvens och ljudet, speciellt i de låga frekvenserna, kan bli märkbart påverkat. Har du en riktigt grisdyr högtalare kan det vara lönt att kolla med agenturen vart det är bäst att lämna in.
Värt att ta lite förändrat ljud ändå, jag är rädd för att limningen av konen mot spolen kan släppa om konen bara är upphängd i ena änden.

Bor du i Stockholm finns LH Musik & Audio på Atlasgatan i Nacka.
Citera
2010-08-22, 20:53
Medlem
DrBums avatar
Då det inte verkar vara någon form utav svindyrt element så skulel det vara billigare att köpa ett nytt.
Skruva loss det och kolla om det står någon info på elementet som skulle kunna hjälpa dig att skaffa ett nytt.