• 1
  • 2
2010-08-22, 19:09
Medlem
meatwhips avatar
Hej Fb ,
har inte förrens idag tagit bort nät skyddet på mina högtalare ,
såg till min förvåning att yttre kanten av konen saknades , ingen aning om vad det heter heller vi kan kalla det X.

Finns det nytt X att köpa eller är det kört ?

Tack på förhand

Bild > http://img842.imageshack.us/img842/9874/p7180121z.jpg

Jag är ingen utbildad fotograft jag vet , men tror ni kan se endå.

Edit: Att jag inte använde google först , tack endå
Senast redigerad av meatwhip 2010-08-22 kl. 19:21.
Citera
2010-08-22, 19:47
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Man kan lämna in på verkstad som limmar nya gummikanter.
Har du lite halvbra högtalare så kan man smörja in gummikanten med glycerin, liten svindyr tub från speciella märkvärdiga hifi-affären. Eller så förstår man att det bara måste vara syrafritt fett som inte gör mer skada än nytta på gummi eller plast och köper ngt från apoteket som lanolin, vaselin e.dyl. Är konen av papper så kanske man ska akta sig för att smeta på för slarvigt/generöst.
Alla element är inte upphängda med gummikant. PA-högtalare t.ex. brukar ha annat material som är lite dragspelat också, men där är det nog ovanligt med din typ av haveri också.

När du bytt gummikanten så är det en av de ting som påverkar elementets resonansfrekvens och ljudet, speciellt i de låga frekvenserna, kan bli märkbart påverkat. Har du en riktigt grisdyr högtalare kan det vara lönt att kolla med agenturen vart det är bäst att lämna in.
Värt att ta lite förändrat ljud ändå, jag är rädd för att limningen av konen mot spolen kan släppa om konen bara är upphängd i ena änden.

Bor du i Stockholm finns LH Musik & Audio på Atlasgatan i Nacka.
Citera
2010-08-22, 20:53
Medlem
DrBums avatar
Då det inte verkar vara någon form utav svindyrt element så skulel det vara billigare att köpa ett nytt.
Skruva loss det och kolla om det står någon info på elementet som skulle kunna hjälpa dig att skaffa ett nytt.

Att dra fast en ny "upphängning" som det heter, kostar mera än det smakar om det inte är element tusentalskronor+ klassen..
Citera
2010-08-22, 21:00
Medlem
Grisons avatar
http://www.speakerworks.com/foam_sur...izing_s/63.htm

Säljer allt du behöver, vill du inte göra det själv så kan http://www.technovox.se/index.php/skumkantsbyte.html fixa det åt dig.
Citera
2010-08-22, 22:46
Medlem
meatwhips avatar
Efter ha kollat era svar ,
Så tror jag nästan det blir billigast att byta element helt
Citera
2010-09-07, 16:15
Medlem
meatwhips avatar
Det som står på högtalarlådan är följande:

Power rating 60 w

Music power 100 w

transient power 500 w

Sensitivity(1w/1m) 91 dB

Impedance-nominel 8 ohm at freq 80-20 000hz + 0,6-1,2 ohm

Volume 38 liter net

Weight 15 kg

Vad bör jag tänka på när jag ska byta element?

Ska värdena matcha ?

Är väldigt novis inom detta område , men tror jag klarar av att byta elementet själv bara jag får rätt grejer.
Citera
2010-09-07, 16:49
Medlem
DrBums avatar
Svårt att säga rakt av vad det är för element som skulle passa..
Men byt båda "basarna" i lådorna om du skaffar nya.
Svårt att säga vad som skulle passa in, men det är nog mera pengar som sätter den gränsen..

Några riktvärden är ju iofs volymen på lådan 38 liter, circa 100 watt med med 90 dBs känslighet.

Ring tex hifikit och fråga dom om något som skulle kunna passa..
Citera
2010-09-07, 17:58
Medlem
meatwhips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Svårt att säga rakt av vad det är för element som skulle passa..
Men byt båda "basarna" i lådorna om du skaffar nya.
Svårt att säga vad som skulle passa in, men det är nog mera pengar som sätter den gränsen..

Några riktvärden är ju iofs volymen på lådan 38 liter, circa 100 watt med med 90 dBs känslighet.

Ring tex hifikit och fråga dom om något som skulle kunna passa..

Ok tack !

Hittade en bas med 90dBs känslighet som var 8" men den ligger på 150w , måste det nya vara på 100w eller vad är det som gör att man kan ha mer/mindre effekt?
Citera
2010-09-07, 18:17
Medlem
Högtalarna måste väl ha ett namn och en tillverkare? Typ Sony XPs-53 eller liknande?

Det första borde då vara att kontakta den svenska representanten och se om de kan antingen vaska fram utbyteselement eller specifikationerna för låda och elementen, samt gärna delningsfiltret med.

Med dessa data så kan det bli lite lättare att leta ersättningelement om det inte fanns nya original att få tag i.

Eller om det är billiga "skitgrejor" som kostade 3-5000 kr nytt för 20 år sedan, så kanske det enklaste och prisvärdaste ändå är att köpa helt nya högtalare för ca 5000 kr?

Själv sitter jag på bl a ett par JBL 250Ti Classic från tidigt 90tal som kostade upp mot 70 000 kr nya paret och væger ca 70 kg styck. På dessa så är det inte svårt att välja vad man ska göra den dagen skumkanterna på 14"-basarna ger upp. Då blir det att få nya monterade av auktoriserad servicefirma för JBL.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-09-07 kl. 18:19.
Citera
2010-09-07, 18:27
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatwhip
Ok tack !

Hittade en bas med 90dBs känslighet som var 8" men den ligger på 150w , måste det nya vara på 100w eller vad är det som gör att man kan ha mer/mindre effekt?

Det måste inte vara någon speciell effekt på så sätt, tänkte mera att det begrännsar ditt sökande en hel del..

Att byta ut element i en burk som är 20 år gammal kan anses vara onödigt, men om man redan har allt förutom dom två så kan det vara värt dom hundralapparna man är villig att lägga ut tilsl dess man köper nytt..
Citera
2010-09-07, 18:35
Medlem
meatwhips avatar

SSR pro40 står det att de heter !

Som Du säger kanske det bäst att köpa ett par nya,då jag inte tror de här kostade 70k då

CERWIN-VEGA gör de bra högtalare enligt er?
Senast redigerad av meatwhip 2010-09-07 kl. 18:48.
Citera
2010-09-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatwhip

SSR pro40 står det att de heter !

Som Du säger kanske det bäst att köpa ett par nya,då jag inte tror de här kostade 70k då

CERWIN-VEGA gör de bra högtalare enligt er?

Både ja och nej, eller mest ja....

Cerwin Vega är mest kända för relativt prisvärda "partyhögtalare" som ger mycket tryck för en relativt vettig slant, men kanske inte alltid så väldigt bra "finlir" sett hur ren HiFi-synvinkel. Men sannolikt är det högtalare som ofta tilltalar gemene man med att spela både glatt kraftfullt och med tung bas, samt ofta relativt lättdrivna.

De har dock en massa olika modeller så det är läge att lyssna på ett flertal och se vad som kan falla på läppen både i ljud och pris.

Renodlade audiofiler som ofta vill vara lite för mer "än vanligt folk" brukar dock rynka på näsan åt Cerwin Vega så det går vågor ner över arslet på dem.....

Dr Tinnitus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in