2010-08-22, 18:42
Medlem
247anxietys avatar
Tjena grabbar. Nu behöver jag hjälp igen.
Sitter och krånglar med morsans gamla HP Pavilion DV5000. Den är alltid full med virus och skräpprogram. Har försökt förklara att det är dåligt att klicka OK på allt som poppar upp men det gör ingen direkt skillnad.
Konstaterade hur som helst att Windows nog trotts allt är det minst lämliga operativsystemet för folk som inte vet vad de syssslar med så nu har jag lagt in Ubuntu (10.04 eller vad det nu var).
Allt fungerar som det ska bortsett från en lite detalj.
Jag har i flera timmar googlat och strulat för att få igång hennes trådlösa bredband.
nm hittar USB-modemet och jag har angivit de uppgiter som begärs, men den vägrar ansluta.
Wired och wireless fungerar utmärkt. Testade även gnome-ppp utan större framgång. Operatören är fö Glocalnet.

Så... några idéer?
Citera
2010-08-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 247anxiety
Tjena grabbar. Nu behöver jag hjälp igen.
Sitter och krånglar med morsans gamla HP Pavilion DV5000. Den är alltid full med virus och skräpprogram. Har försökt förklara att det är dåligt att klicka OK på allt som poppar upp men det gör ingen direkt skillnad.
Konstaterade hur som helst att Windows nog trotts allt är det minst lämliga operativsystemet för folk som inte vet vad de syssslar med så nu har jag lagt in Ubuntu (10.04 eller vad det nu var).
Allt fungerar som det ska bortsett från en lite detalj.
Jag har i flera timmar googlat och strulat för att få igång hennes trådlösa bredband.
nm hittar USB-modemet och jag har angivit de uppgiter som begärs, men den vägrar ansluta.
Wired och wireless fungerar utmärkt. Testade även gnome-ppp utan större framgång. Operatören är fö Glocalnet.

Så... några idéer?
vad är det för usb-modem? försöker den ansluta men misslyckas eller reagerar den inte alls?
skulle rekommendera att googla på "modemet +ubuntu"... skulle kunna tänka mig att du kan behöva antingen usb-modeswitch, eller fylla i typ dns-nummer eller liknande (nåt jag behövde göra med en tele2-dongel som försökte koppla upp men bara lyckades ibland).
Citera
2010-08-22, 21:13
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Posta alla felmeddelanden du får...
Citera
2010-08-23, 18:58
Medlem
247anxietys avatar
Tack för svaren men det löste sig faktiskt. Trodde att PIN-koden var avstängd vilket den inte var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in