2010-08-22, 15:11
Medlem
Roachburns avatar
Hört en del om att man kan bli "flaggad" om tullen får tag i olagliga grejer som är påväg till ens adress.
Någon sanning i det? Och hur länge håller dom extra koll på ens post i så fall?
2010-08-22, 15:26
Medlem
brisingrs avatar
Intressant fråga, har själv tagit emot ett stort antal paket utomlands nu och undrar om detta registreras som något underlag för en misstanke om brott? Det är ju befogat då allting har varit till mitt nya growroom.
2010-08-24, 00:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roachburn
Hört en del om att man kan bli "flaggad" om tullen får tag i olagliga grejer som är påväg till ens adress.
Någon sanning i det? Och hur länge håller dom extra koll på ens post i så fall?

Ja så är det, vet inte hur länge dock.
2010-08-24, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Någon källa på det? Har hört både och men aldrig fått klart för mig hur det faktiskt ligger till.
Rent spontant tror jag inte att det är sant med tanke på att tullen varje dag får inte mängder av post, och att köra varje adress genom nått slags register borde ta alltför lång tid
Senast redigerad av thelilgringo 2010-08-24 kl. 00:26.
2010-08-24, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelilgringo
Någon källa på det? Har hört både och men aldrig fått klart för mig hur det faktiskt ligger till.
Rent spontant tror jag inte att det är sant med tanke på att tullen varje dag får inte mängder av post, och att köra varje adress genom nått slags register borde ta alltför lång tid

Har endast hört talas om flaggade länder hos tullen, d.v.s de har ökade kontroller på paket som kommer från det landet till personer i sverige då det är allmänt känt att mycket illegalt skickas via det sättet.
T.ex är det allmänt känt att Bulgarien är flaggat p.g.a det enorma flödet av anabola steroider från en känd underground tillverkare, många av paketen skickas just därifrån om man beställer från en sida.

Jag antar att de har samma procedur när det kommer till droger. Men att de flaggar enskilda individer har jag inte hört något om. Hittar de illegala saker på väg till dig, och att det i utredningen anses sannolikt att du är inblandad så kommer de ju genomsöka ditt hus om grund för detta finns, annars inte.
Om de inte gör något, så har det ändå varit en liten utredning gällande paketet som är kvar i deras databaser för framtida behov. Så de lär inte behöva flagga dig som individ, nästa gång de snappar upp något lär de ju snabbt märka att de redan har undersökt ett annat paket till dig och denna gången kanske de kommer på besök.
2010-08-24, 00:51
Medlem
Alltså om det skulle existera någon form av "flaggning" av ens post skulle det i så fall ske på det lokala postkontoret där posten sorteras, att de skulle försöka hitta någons post tidigare i ledet har jag väldigt svårt att tro, då de i så fall MINST skulle behöva kolla igenom ett helt postnummer. Det blir rätt många brev att gå igenom per dag och skulle sinka posthanteringen som fan.

Jag har jobbat som brevbärare i en större stad i över 10 år, och har aldrig varit med om eller hört talas om att någons adress skulle vara "flaggad" och hade man gjort det hade man så klart kollat posten i sista sorteringsledet då det är mycket smidigare än något annat sätt.

Dock så är det lite annorlunda med paket, så där vågar jag inte direkt uttala mig, men det skulle vara lite lättare att hålla koll på.

Tullen nosar och röntgar däremot på så många paket från utlandet som de kan, och vissa länder ses som högriskländer.
2010-08-24, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e

Snicksnack, källa på det?
2010-08-24, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ismyg
Snicksnack, källa på det?
En kompis fick ett antal kuvert beslagtagna av tullen som var skickade vid olika tillfällen från utlandet.
Det kan omöjligt vart en slump. Men du kanske vet varför din lilla snicksnackare.
2019-12-08, 18:19
Medlem
Bump. Någon som i dagsläget vet mer om flaggning? Blivit påkommen en gång tidigare med narkotikaklassat. Har å andra sidan ett rätt vanligt namn sett till hela landet och har inte samma address som då, samma stad dessvärre där jag är enda namnen. Hur orolig behöver man vara? Var i processen kan det fångas upp om det är från utlandet jämfört med svea?
2019-12-08, 18:30
Medlem
HuJintaos avatar
Händer det någon enstaka gång lär nog inget göras men tar de paket efter paket så är det nog inte orimligt och anta att man hamnar i något slags internt register hos dom. Ni vet väl att tullen har samma befogenheter som polis så husrannsakan är inte out of the question, har själv varit med om det - av just tullen.
2019-12-08, 18:49
Moderator
Morfar-52s avatar
Gammal tråd som inte passar in i dagens drogakut, (FB) Stora tråden för frågor kring tullen (och hur att undvika den) / Mod ?/låst

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in