Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-22, 12:29
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Ta in minneskortet i en dator och se vad som finns där inne?
Nu är det lite svårt då den inte sitter kvar. Annars är det en bra idé, den kanske har varit monterad på andra ställen också?
Citera
2010-08-22, 14:46
  #14
Medlem
rippo84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Ni monterade alltså ner den för att kolla modellbeteckning på baksidan?
Hur var strömförsörjningskabeln dragen?
Och ni öppnade och plockade ut minneskortet, så att ni kunde se att vad det var för minneskort i den?

Och sedan monterade ni tillbaka alltihop?

Att den har kamerafunktion kan ju betyda att en kamera aktiveras då rörelsedeckaren aktiverar vid inbrottslarm. Inte att den står och spelar in er dygnet runt.

Brist på LAN-koppling och lagring på minneskort tyder ju på att den inte är permanent placerad där. Om du nu inte kunde konstatera att den har trådlös koppling vill säga.

Och det pekar på något av följande skäl:
Någon obehörig har monterat den för att reka inför inbrott.
Något bolag har anlitats för att tillfälligt kontrollera och rapportera arbetsmoralen till företagsledningen.

Upp med foto, så vi får se hur den satt monterad. Du skrev "mitt i lokalen", men modellen ser ut att vara anpassad för väggmontering.

//Brute

Sjalva stromkabeln var mycket proffsigt dragen, inget amatorjobb dar inte och nej vi monterade inte ner den, utan bara vred den i sidled sa det gick att lasa vad som stod pa baksidan. Det var ett ledliknande faste for den delen. Pa sidan av den var det en oppning for att satta in minneskortet i, liknande de som finns pa mobiltelefonerna. Att den inte spelar in dygnet runt gissar jag ocksa pa, snarare sa fort nagot ror sig innanfor kamerans omrade.

Det dar med tradlos uppkoppling har jag ocksa funderat pa: hur kom det sig att kameran forsvann sa fort? Det kanns som om nagon hade valdigt bra koll pa den i alla fall. Du har helt ratt i att den var vaggmonterad, for den satt pa en halv skiljevagg mellan fikarummet och kontorsdelen, riktad mot arbetsplatserna.
__________________
Senast redigerad av rippo84 2010-08-22 kl. 14:49.
Citera
2010-08-22, 18:37
  #15
Medlem
Om du inte är rädd för att ta strid med arbetsgivaren tycker jag att du skall polisanmäla företaget för den sannolikt olagliga övervakningen av din arbetsplats. Om du inte vill gå så hårt fram - informera din fackliga företrädare på arbetsplatsen om dina iakttagelser.
Citera
2010-08-22, 19:56
  #16
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kunskapare
Om du inte är rädd för att ta strid med arbetsgivaren tycker jag att du skall polisanmäla företaget för den sannolikt olagliga övervakningen av din arbetsplats. Om du inte vill gå så hårt fram - informera din fackliga företrädare på arbetsplatsen om dina iakttagelser.

Vad är det som säger att tv-övervakning på en arbetsplats skulle vara olaglig?
Förklara lite.

//Brute
Citera
2010-08-23, 00:19
  #17
Medlem
co3ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Vad är det som säger att tv-övervakning på en arbetsplats skulle vara olaglig?
Förklara lite.

//Brute
Rätta mig om jag har fel, men måste inte all form av videoövervakning vara skyltad om ?
Citera
2010-08-23, 20:10
  #18
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av co3ra
Rätta mig om jag har fel, men måste inte all form av videoövervakning vara skyltad om ?

Inte inom område där inte allmänhet har behörighet.

//Brute
Citera
2010-08-23, 22:09
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Inte inom område där inte allmänhet har behörighet.

//Brute
Stämmer bra det. Är dock osäker på om det inte är ett brott om en vanlig anställd, d.v.s. ingen säkerhetschef eller motsvarande, monterar kameran utan företagets tillstånd. Någon som vet?
Citera
2010-08-23, 22:37
  #20
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skral
Stämmer bra det. Är dock osäker på om det inte är ett brott om en vanlig anställd, d.v.s. ingen säkerhetschef eller motsvarande, monterar kameran utan företagets tillstånd. Någon som vet?

Inget får så klart monteras på en arbetsplats, utan arbetsgivarens medgivande. Oavsett det är en videokamera eller darttavla. Det är arbetsgivarens regler som gäller.

Det är dock etiskt ifrågasättande om en arbetsgivare inte informerar sina anställda vad som gäller på arbetsplatsen. T ex om det kan förekomma dold kameraövervakning. Facket lär reagera. Det behöver inte innebära skyltar, det kan stå i en personalhandbok t ex.


//Brute
Citera
2010-08-24, 03:41
  #21
Medlem
afnzs avatar
Kameraövervakning på arbetsplatsen regleras av PuL och normalt är det de förenklade reglerna som är tillämpbara eftersom det rör ostrukturerad behandling av personuppgifter.

I korthet föreskrivs att behandling är tillåten så länge det inte medför en kränkning av den registrerades personliga integritet.

I bedömningen av detta är en faktor att ta hänsyn till just vilken information som har lämnats till den registrerade om övervakningen.

Information till de anställda är alltså inte blott en etisk fråga utan är betydande för huruvida kameraövervakningen är laglig eller ej i förhållande till PuL.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback