2010-08-22, 08:36
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
I alla fall där vi bor verkar det krylla av jordgetingar i skogarna. För någon vecka sedan var vi till en nationalpark och där hörde jag hela tiden ett dovt surrande hur långt i skogen vi än gick. Så fort man stannade såg man 2-3 getingar i närheten och vid ett tillfälle upptäckte jag ett jordgetingbo.

I förrgår när vi var ute och vandrade i skogen igen hamnade jag och min sambo i ett jordgetingbo och en stor svärm med getingar flög ut. Jag kutade åt ena hållet och min sambo åt det andra, han hade en svärm med säkert 50 getingar runt sig men kom otroligt nog undan med två getingstick i huvudet. Vi hade heltäckande kläder då.

Ännu oroligare blir man när man är allergisk, vilket jag troligen är eftersom jag är väldigt allergisk mot mygg och bromsbett.

I den här artikeln om getingattackerade orienterare står det att var fjärde löpare har blivit stuckna av jordgetingar: http://na.se/sporten/1.907493-jordge...ar-orienterare

Jag undrar hur man ska göra om man hamnar i en getingsvärm, finns det nån bra metod för att få bort dem eller är det bara att lägga benen på ryggen som gäller? I skogen kan det ju ofta vara svårt att springa då vi ofta går i ganska otillgängliga skogar. Springer man riskerar man ju också att trampa i ett nytt getingbo.

Hjälper det att ha heltäckande kläder eller hade han bara tur? Annars är det kanske det man ska satsa på även om det kan vara jobbigt på sommaren.

Kan man hjälpa en annan människa som hamnat i en getingsvärm utan att själv bli stucken?

Berätta gärna om era egna getingupplevelser också.
Citera
2010-08-22, 08:45
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack BauerCTU
I alla fall där vi bor verkar det krylla av jordgetingar i skogarna. För någon vecka sedan var vi till en nationalpark och där hörde jag hela tiden ett dovt surrande hur långt i skogen vi än gick. Så fort man stannade såg man 2-3 getingar i närheten och vid ett tillfälle upptäckte jag ett jordgetingbo.

I förrgår när vi var ute och vandrade i skogen igen hamnade jag och min sambo i ett jordgetingbo och en stor svärm med getingar flög ut. Jag kutade åt ena hållet och min sambo åt det andra, han hade en svärm med säkert 50 getingar runt sig men kom otroligt nog undan med två getingstick i huvudet. Vi hade heltäckande kläder då.

Ännu oroligare blir man när man är allergisk, vilket jag troligen är eftersom jag är väldigt allergisk mot mygg och bromsbett.

I den här artikeln om getingattackerade orienterare står det att var fjärde löpare har blivit stuckna av jordgetingar: http://na.se/sporten/1.907493-jordge...ar-orienterare

Jag undrar hur man ska göra om man hamnar i en getingsvärm, finns det nån bra metod för att få bort dem eller är det bara att lägga benen på ryggen som gäller? I skogen kan det ju ofta vara svårt att springa då vi ofta går i ganska otillgängliga skogar. Springer man riskerar man ju också att trampa i ett nytt getingbo.

Hjälper det att ha heltäckande kläder eller hade han bara tur? Annars är det kanske det man ska satsa på även om det kan vara jobbigt på sommaren.

Kan man hjälpa en annan människa som hamnat i en getingsvärm utan att själv bli stucken?

Berätta gärna om era egna getingupplevelser också.

Hamnar man i en svärm är det nog inget annat att göra eftersom jordgetingar är ilskna små rackare. Kom ihåg när jag var yngre och klippte gräsmattan hemma och körde förbi ett geting bo, det spruta ut getingar som far på mig direkt, var bara lägga bena på ryggen.
Hämnades dock sent på kvällen med en dunk bensin rakt ner i boet och snabbt dit med en tändsticka!
Citera
2010-08-22, 12:16
Medlem
Studsbolls avatar
Är kläderna tillräckligt tjocka skyddar de såklart mot stick på de ställen som är täckta, precis som en biodlares dräkt skyddar. Problemet att de kommer sticka dig överallt de kommer åt istället, på händer och ansikte och försöka krypa in under kläderna och sticka. Är man svårt allergisk skall man nog inte var ute på getingrika ställen just nu. Springa kan du ju alltid försöka, men getingar har en flyghastighet på 25 km/tim...
Citera
2010-08-22, 13:52
Medlem
Vatten är väll det enda? Jordgetingar är verkligen luriga, svårt att se var dom håller hus om man inte är uppmärksam och ja dom letar sig in överallt. Min bror fick 4-5st stick när vi var yngre och han blev ganska sjuk efteråt. Jag hade hellre hållit mig borta från den/dom delarna av skogen för det kan sluta riktigt illa om man har otur.
Senast redigerad av kr0owe 2010-08-22 kl. 13:55.
Citera
2010-08-22, 14:54
Medlem
samuels avatar
Jag skulle säga: "Run Forest, run!"
Citera
2010-08-22, 22:38
Medlem
Salpeters avatar
Röstar på den här: http://www.contractortalk.com/attach...amethrower.jpg

Kanske inte något man smyger runt med i skogen varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in