2010-08-22, 02:09
Medlem
slavbolls avatar
Det här är bara ett exempel på hur dumt det kan bli.

Mannen är högutbildad, social, respekterad person bland andra arbetskamrater. Har inga problem med att festa på krogen och välta omkull våta drinkhoror.

Men.. på arbetsplatsen träffar han tre somalier på studiobesök och dem är mellan 25-30, alla snackar blattesvenska. Somalier pekar på skärmen och frågar vad är det där?

Han börja snacka tekniska detaljer som somalier inte ens begriper. Ändå forsätter mannen pumpa i somalier med advancerad information. Somalier nickar och ser ganska dumma ut i ögonen.

Varför gör han det? Är det inte enklare att avrunda och förklara det så tydligt det går.

Smartass och andra liknande typer borde räkna ut nivån på folk. Vad kallas sånt folk folk som inte klarar av att anpassa.
Citera
2010-08-22, 04:44
Bannlyst
Jag känner igen typen men har inget bra ord för densamme. "Fackidiot" är det enda jag kommer på i denna arla gryningstid.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fackidiot
Senast redigerad av krigsmat 2010-08-22 kl. 05:05.
Citera
2010-08-22, 06:07
Medlem
[Strange Days]s avatar
Jag funderade först på Besserwisser/viktigpetter, men Fackidiot passar nog helt klart bättre in på beskrivningen.
Citera
2010-08-22, 10:41
Medlem
detta känner man ju igen, "empatilös" är ordet jag tänker på, killen kan teknik men han kan inte människor.

"nörd" passar ju också in om man ska vara hånfull för det är ett typiskt nördbeteende

vissa gör såhär för att folk ska tycka att de är smarta, då är det nåt åt "psykopat"-hållet, "bekräftelsebehov".

vissa gör det också för att de "är snåla", de vill inte förmedla kunskap och hjälpa andra så då säger de saker på ett obegripligt sätt.
Citera
2010-08-22, 10:57
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slavboll
Det här är bara ett exempel på hur dumt det kan bli ...
... när en grammatiksvag svensk kastar sten på somalier som med all rätt ser undrande ut.
Citera
2010-08-22, 11:34
Medlem
euphorias avatar
Det låter som mig. Man kan ju vara entusiastisk? Jag kan typ inte låta bli
Senast redigerad av euphoria 2010-08-22 kl. 11:39.
Citera
2010-08-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Det låter som mig. Man kan ju vara entusiastisk? Jag kan typ inte låta bli

Efter att den unge mannen skjutit ihjäl 15 personer med ett amerikanskt vapen sade han till polisen:
-Jag är entusiastisk, jag kan typ inte låta bli.

Citera
2010-08-22, 11:59
Medlem
euphorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinyo

Efter att den unge mannen skjutit ihjäl 15 personer med ett amerikanskt vapen sade han till polisen:
-Jag är entusiastisk, jag kan typ inte låta bli.

Tja har man ett starkt intresse vill man väl prata om det? Min bror som är utbildad flygtekniker är likadan som mig fast vi har olika intressen och jag kan inte motorer eller uttryck relaterat till det så bra. Vet att han inte kan låta bli iaf

Men i mitt egna fall vet jag att det har varit av andra anledningar som redan nämnts men allt beror på sammanhanget.
Citera
2010-08-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Tja har man ett starkt intresse vill man väl prata om det? Min bror som är utbildad flygtekniker är likadan som mig fast vi har olika intressen och jag kan inte motorer eller uttryck relaterat till det så bra. Vet att han inte kan låta bli iaf

Men i mitt egna fall vet jag att det har varit av andra anledningar som redan nämnts men allt beror på sammanhanget.

essensen i det första inlägget är att killen skulle förklara

inte prata om ett intresse till en vän eller dyl.
Citera
2010-08-22, 12:39
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

Mannen är högutbildad, social, respekterad person bland andra arbetskamrater. Har inga problem med att festa på krogen och välta omkull våta drinkhoror.

Men.. på arbetsplatsen träffar han tre somalier på studiobesök och dem är mellan 25-30, alla snackar blattesvenska. Somalier pekar på skärmen och frågar vad är det där?

Han börja snacka tekniska detaljer som somalier inte ens begriper. Ändå forsätter mannen pumpa i somalier med advancerad information. Somalier nickar och ser ganska dumma ut i ögonen.

Varför gör han det? Är det inte enklare att avrunda och förklara det så tydligt det går.

Smartass och andra liknande typer borde räkna ut nivån på folk. Vad kallas sånt folk folk som inte klarar av att anpassa.

Personen är opedagogisk.

Vad definierar du som "advancerad" [sic!] information?
Citera
2010-08-22, 15:52
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Personen är opedagogisk.

Vad definierar du som "advancerad" [sic!] information?
Skulle jag besöka en studio och undrade vad ett musikredigerarprogram som syntes på en skärm var så skulle nog det mesta utöver "det är ett redigeringsprogram" vara rätt avancerat för mig
Citera
2010-08-22, 16:40
Medlem
Citat:

Undrar om ordet "nörd" passar? Iom att en nörd är någon som har väldigt få intressen. Dessa enda intressen tar då upp nördens hela kunskapsförmåga så att inget anna får plats i dennes huvud. Han kommer således bli väldigt inskränkt i sitt kunnade om andra områden som ligger utanför intressen.

Alternativt aspie...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in