Citat:
Ursprungligen postat av slavboll
Det här är bara ett exempel på hur dumt det kan bli.
Mannen är högutbildad, social, respekterad person bland andra arbetskamrater. Har inga problem med att festa på krogen och välta omkull våta drinkhoror.
Men.. på arbetsplatsen träffar han tre somalier på studiobesök och dem är mellan 25-30, alla snackar blattesvenska. Somalier pekar på skärmen och frågar vad är det där?
Han börja snacka tekniska detaljer som somalier inte ens begriper. Ändå forsätter mannen pumpa i somalier med advancerad information. Somalier nickar och ser ganska dumma ut i ögonen.
Varför gör han det? Är det inte enklare att avrunda och förklara det så tydligt det går.
Smartass och andra liknande typer borde räkna ut nivån på folk. Vad kallas sånt folk folk som inte klarar av att anpassa.
Den som
räknar ut nivån på folk innan h*n pratar med dom brukar väl kallas dumdryg. (Vad är antonym till dumdryg?)
Här är en anekdot från en man som hade svårt att vara dumdryg hur gärna han än ville (läs sista meningen!) :
Citat:
“Silence does not always mark wisdom. I was at dinner, some time ago, in company with a man, who listened to me and said nothing for a long time; but he nodded his head, and I thought him intelligent. At length, towards the end of the dinner, some apple dumplings were placed on the table, and my man had no sooner seen them, than he burst forth with: `Them’s the jockies for me!’ I wished [Dr. Johan Gaspar] Spurzheim could have examined the fellow’s head.”
http://evidenceanecdotal.blogspot.com/2008/01/thems-jockies-for-me.html
Förmodligen försökte han diskutera tysk idealism med sin "somalier", som väntade på äppelkakan.
Var han en (ofrivillig) ”komplimentator”?
http://www.ehow.com/how_2158697_pay-a-complement.html
Själv skulle jag bli smickrad över en sån behandling vid middagsbordet - även om jag föredrar äppelknyten framför Hegel...