• 1
  • 2
2010-08-21, 12:45
Medlem
Hej,

Jag har nyss avslutat mina studier och planerar att göra en resa till hösten innan jag börjar jobba... Har i detta skede hört fördelarna att använda kreditkort utomlands i säkerhetssynpunkter osv..
Nu kommer frågan.. I mitt fall vilket typ av kreditkort hade ni skaffat ? Lr hade ni använt er av någon annan lösning? Jag har ganska bra med likvider annars, är intresserad av det då det skulle vara säkert vid kortbedrägerier osv..
Citera
2010-08-22, 09:30
Medlem
Hamskerpers avatar
Är själv på jakt efter nytt/nya kreditkort. Har kört på Swedbank VISA men det är ju 250kr/år plus 35kr/uttag utanför EU.

Och så behöver jag både VISA + MasterCard då jag vid flera tillfällen ej kunnat betala då stället endast tog MasterCard.

De två jag kollar på nu är OKQ8 VISA och GE Moneybank MasterCard.

GE Moneybank
Årsavgift: 0 kronor
Aviavgift 0 kronor
Valutaväxlingspåslag: 0%
Bankautomatuttag: 0 kronor (men ränta från första dagen?)

Någon som orkar räkna på kostnaden för bankomatuttag med GE? Om det blir ränta från första dagen.

OKQ8
Årsavgift: 0kr
Aviavgift: 18 kronor
Valutaväxlingspåslag: 1,5%
Bankomatuttag: 3% (Lägst 35kr)
+ 1% bonus på det du köper.

Tar du ut 2000kr som fickpengar kostar det 90kr (4,5%) med OKQ8 utanför EU, annars 60kr (3%) om jag inte räknat helt galet.

Då jag betalar av det direkt har jag struntat i räntor när jag jämfört olika. Då hade OKQ8-kortet funkat fint att handla med i Sverige + att man har GE Monebank som reserv och för kontantuttag.
Citera
2010-08-22, 10:11
Medlem
Ni får gärna skriva i min tråd under privatekonomi övrigt där jag också frågade om visakort (och Internetbetalningar)
Citat:
Ursprungligen postat av Hamskerper

Någon som orkar räkna på kostnaden för bankomatuttag med GE? Om det blir ränta från första dagen.
Du tänker använda det som kreditkort alltså? Om det inte är direkt kopplat till ditt lönekonto så hade iaf jag flyttat över pengar i förväg istället för att handla på faktura/kredit. Har du pengarna betalar du ju såklart ingen ränta.
Citat:

Tar du ut 2000kr som fickpengar kostar det 90kr (4,5%) med OKQ8 utanför EU, annars 60kr (3%) om jag inte räknat helt galet.
För min egen del var det år sedan jag tog ut kontanter. Jag handlar typ allt på kortet och skulle jag behöva ha några lösa pengar så ber jag att få 2-500 extra när jag ändå handlar något annat i en butik. De blir väl snarare glada över att de får bort kontanterna från sina kassor och minskar rånrisken så. Vad gäller avgiften blir det antagligen ((utländsk valuta)*1.015)*1.03 men det är ju ingen större skillnad.
Citat:
Då jag betalar av det direkt har jag struntat i räntor när jag jämfört olika. Då hade OKQ8-kortet funkat fint att handla med i Sverige + att man har GE Monebank som reserv och för kontantuttag.
Kul att gå runt med tusen kort? Har du dem via fakturor och inte delar upp dina bankaffärer överallt så visst, men så skall ju skiten betalas i tid och grejer om man nu inte kan ha autogiro osv. Själv vill jag ha så lite papper som möjligt. Autogiro > e-faktura > fakturor. Kortköp > sedlar > mynt.

Grymt att du slapp valutaväxlingspåslagen med GE moneybank. Tror det kanske är 1.75% på SEB tom. Högre ränta på insatta pengar på OKQ8.
Senast redigerad av aliquis 2010-08-22 kl. 10:13.
Citera
2010-08-22, 14:20
Medlem
Citat:
GE Moneybank
Aviavgift 0 kronor

Ansök även om GE's bankkort så slipper du räntan på uttagen (12 fria i hela världen). Då dras pengarna från ett sparkonto och det kortet har inte heller någon årsavgift. http://www.gemoneybank.se/templates/...e____1319.aspx
Citera
2010-08-22, 18:22
Medlem
Det bästa kortet till utlandet är ICAs bankkort, det har inga avgifter på någonting och inget växlingspåslag samt låg årsavgift (gratis tom du är 21 tror jag det var). Samt att du får en massa bra förmåner från din ICA butik, rabatter där etc. Det är ett MasteCard för övrigt.
Citera
2010-08-22, 20:31
Medlem
Hamskerpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
...

Betalar även jag allt med kort, stora som små köp. Har ej använt kontanter på flera år, förutom parkeringsautomater och pengar till fikakassan på jobbet. Det funkar bra här hemma och i många andra länder. Problemet är när man kommer ner till Afrika, alternativt österut. Du hittar ingen som tar kort utanför de större städerna (om ens där). Då måste man ta ut pengar för att klara sig.

Och anledningen till flera kort är att det finns platser som endast tar ett visst kort. Senast jag råkade ut för det var i Zel am See i en större matvarubutik, endast MasterCard.

Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
...
Problemet där är ju att man måste ha penningar liggande på deras sparkonto.

Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
...
ICAs kostar 240kr/år vad jag kan se på deras hemsida. Vilket blir 240kr mer än vad GE's kostar. Annars har de ju 0kr på avgifterna.
Citera
2010-09-11, 11:42
Medlem
Hamskerpers avatar
Drar upp denna tråden igen då jag inte orkar starta en ny. Läste precis att när man betalar postförskott så räknas detta som uttag. Betyder detta att jag åker på en avgift på 300kr om jag betalar ett postförskott på 10 000kr med OKQ8's VISA? Som har avgift på 3% på kontantuttag. Då var inte detta kortet så billigt längre. Beställer rätt mycket via nätet och alla erbjuder ej faktura, så blir en del postförskott.
Citera
2010-09-11, 14:16
Medlem
Citat:
Drar upp denna tråden igen då jag inte orkar starta en ny. Läste precis att när man betalar postförskott så räknas detta som uttag. Betyder detta att jag åker på en avgift på 300kr om jag betalar ett postförskott på 10 000kr med OKQ8's VISA? Som har avgift på 3% på kontantuttag. Då var inte detta kortet så billigt längre. Beställer rätt mycket via nätet och alla erbjuder ej faktura, så blir en del postförskott.
Ja, men så funkar alla betal/kreditkort. Det är alltid en %-sats för kontantuttag på dem. Använd bankkort (kopplat till bankkonto alltså) när du riskerar en sådan avgift. När det gäller betalning av postförskott hos postombud så kan det nog skilja. Jag har bestämt för mig att betalningar hos ombudet jag använder (en Hemköpbutik) inte räknas som uttag. Det var länge sedan jag betalade där så jag kan minnas fel.
Citera
2010-09-11, 18:30
Medlem
Citat:
Är själv på jakt efter nytt/nya kreditkort. Har kört på Swedbank VISA men det är ju 250kr/år plus 35kr/uttag utanför EU.

Och så behöver jag både VISA + MasterCard då jag vid flera tillfällen ej kunnat betala då stället endast tog MasterCard.

De två jag kollar på nu är OKQ8 VISA och GE Moneybank MasterCard.

GE Moneybank
Aviavgift 0 kronor

OKQ8
Årsavgift: 0kr
Aviavgift: 18 kronor
Valutaväxlingspåslag: 1,5%

Tar du ut kontanter så tickar ränta från dagen du tar ut pengar. Behöver du av någon anledning kontanter så ser du till att ta ut pengar i samband med ett köp i exempelvis en mataffär. Annars är GeMoneybanks kort överlägset i kostand med tanke på att inget kostar med det.
Citera
2010-09-12, 03:45
Medlem
Ultras10s avatar
Jag använder ICA-bankens Mastercard.

Inga avgifter eller valutapåslag när man är utomlands och en schyst bonus om man till vardags handlar sina livsmedel i en ICA-butik. Lite högre årsavgift dock. 320kr
Citera
2010-09-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultras10
Jag använder ICA-bankens Mastercard.

Inga avgifter eller valutapåslag när man är utomlands och en schyst bonus om man till vardags handlar sina livsmedel i en ICA-butik. Lite högre årsavgift dock. 320kr
Med ett annat bonuskort (exv Statoil Mastercard eller OKQ8 Visa som är gratis) och ICA's vanliga bonuskort får man ju DUBBEL bonus när man handlar. Med samtidigt kontantuttag/höjning får man ju bonus även på den delen, men inte på ICA-kortet. Om man inte är mycket utomlands så är därför ICA Mastercard ett ganska dyrt alternativ.
Citera
2010-09-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locos
Tar du ut kontanter så tickar ränta från dagen du tar ut pengar. Behöver du av någon anledning kontanter så ser du till att ta ut pengar i samband med ett köp i exempelvis en mataffär. Annars är GeMoneybanks kort överlägset i kostand med tanke på att inget kostar med det.

Så man kan alltså ta ut pengar via att höja köpbeloppet i en affär och det räknas som ett "köp" och inte ett "uttag"? Gäller detta alla kreditkort?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in