Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-09-07, 17:58
Medlem
Callass avatar
Aftonbladets version av advokatbytet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7742196.ab
Citera
2010-09-07, 17:59
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeaeaeaea
Jag har haft flera möten med människor som sexuellt inte levt upp till en tillfredsställande nivå.

Säger du det.

Citat:
Ursprungligen postat av aeaeaeaea
I fallet JA+SW har det sedan början klargjorts att problemet uppstod när den ena parten lät sig drivas av en sned människosyn (istället för att sikta på ett gemensamt mål) och med sina handlingar uttryckte en tydlig oönskan att lyssna på den andra, även ner denna andra sade nej.

Det har inte alls klargjorts. Det är bara ett påstående från dig
. Har du en källa på att någon skulle ha sagt nej? Tvärsom så tyder väl det mesta från kvinnornas vänner som skrivits i tråden på att de inte velat säga nej av rädsla för att bli kallade hagga.

Som du vet uttalade sig ju chefsåklagare Eva Finnés skriftligt att hon litar på vittnesmålet från den ena kvinnan ”men innehållet i förhöret ger inte stöd för att något brott begåtts”, vilket är ett mycket tydligt ställningstagande gjort av en juridiskt kunnig och erfaren kvinna som vet att hon har världens ögon på sig.
Citera
2010-09-07, 18:02
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Oj vilken fegis. Plötsligt är det extremt viktigt för dig att vi håller oss strikt on topic. Anna Ardin skulle naturligtvis fått sparken från Broderskapsrörelsen eftersom hon hade frivilligt sex med en inbjuden klient.

Seså. Det var väl inte så svårt?

Jag gissar att hon inte borde eller skulle ha fått det. Sex med kollegor sker, VE OCH FASA!, på en massa ställen landet och världen över - och mycket få av dom får sparken. Vadan denna moralpanik?

Jag tycker det är beklagligt att det nämns om ett möjligt våldtäktsoffer i ett forum där man ska diskutera den eventuella våldtäkten. Vad har etiken kring hennes sex på jobbet att göra med någonting? Det är ingenting som kommer påverka utredningen att hon varit omoralisk i att ha sex med en klient. Inte heller kommer det att tas upp om hon fällde en nedlåtande kommentar om en alkis i en park när dom var ute och promenerade efter sexet
Citera
2010-09-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Silbersky är överraskad:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2126000/silbersky-valdigt-forvanande-att-det-har-kommer-nu

I ansökan står det att Julian Assange upplever Silbersky som inte tillräckligt engagerad.
– Jag delar inte hans uppfattning om det.
Assange tycker också att Silbersky har varit svår att nå.
– Jag sitter i rättegångar under dagtid, men jag ringer alltid upp. Nu har jag suttit väldigt upptagen med helikoptermålet, men ringer han på dagtid ringer jag alltid upp honom kvällstid, säger Leif Silbersky.

Probably he is used to more professional lawyers who focus on him as a client. Who recommended Sillen to him? Could be a trap to choose a lawyer known to loose his cases?
Citera
2010-09-07, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benderblod
Probably he is used to more professional lawyers who focus on him as a client. Who recommended Sillen to him? Could be a trap to choose a lawyer known to loose his cases?

In this aspect, the match-up between Silbersky vs. Borgström is experience vs. a politician.
Silbersky is considered to be the first choice of people facing lifetime prison.

However Silbersky is likely jewish, has never been accused of defending to lose, is occupied with other clients. Also there is a jewish connection and in this case JA might want to get another lawyer, it can always be good to at least add another opinion.
Citera
2010-09-07, 18:12
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Teorin att AA är en äcklig liten hora som på något sätt fulat sig i den här affären eller ansett att något är brottsligt som inte är det eller godtagit att ett brott skett för att polisen sagt till henne att ett brott har skett är alltjämt väldigt dåligt underbyggd.

Ja, för en gångs skull så får tvingas jag väl hålla med även rövner.

Det är inte möjligt att avgöra om Assange är skyldig med den information vi har. (Därför så ska han betraktas som lika oskyldig som Ardin. Annars är ni en lynchmobb.)

Vi vet inte vad Ardin eventuellt har varit utsatt för. Så att säga nedsättande saker om henne är fel. Hon är lika oskyldig som Assange.

Det är däremot enkelt att avgöra att behandlingen så här långt av Assange är vansinnigt fel. Han har blivit utpekad som våldtäktsman i världens största tidningar och tv-program, trots att han är oskyldig (minns ni, man är oskyldig tills skulden har bevisats)

Den enda skuld vi är säkra på är det svenska rättsväsendets felsteg.
Citera
2010-09-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Note for english speaking persons: the forum is now discussing the possibility that swedish law might label as rape the circumstance that the women were afraid that mr. Assange might call them hag, and thus chose to have sex with him in order for him not to use said expletive - even if mr Assange himself was completely unaware of this fear on the behalf of the women.

You don't believe me? You prefer a CIA conspiracy? Well, this is Sweden, ladies and gentlemen.

I believe CIA pays these women to act in Flashback. Two strategic reasons: 1. their vast amount of posters which do not have any relevance for the legal case itself are definitely aimed at diluting all arguments. There are now so many irrelevant and stupid posters that it is very very difficult to follow the track and identify the relevant ones. 2. They try to built to case for AA and SW so that the case is not about the legal aspects on the rape. Instead the focus is changed from the catastrophic behaviour of the Swedish legal system and the false accusations to something else: the claimed suppression of females by males

I think this behaviour is highly unethical and subversive.
Citera
2010-09-07, 18:19
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen

I att läcka informationen. Sanningen är väl att det hade kommit ut ändå ganska snabbt men det är ingen ursäkt.
Om och hur vidare fel har begåtts kommer väl delvis avgöras av utredningens utgång. Men visst kan man säga att det är någonting oerhört konstigt i att den första åklagaren skickar ut poliser efter JA och den andra tycker att det rör sig om ett bötesbrott. Och allt med anledning av samma material (med reservation för att den första åklagaren kanske inte hade tillgång till allt i ett inledande skede).
Citera
2010-09-07, 18:20
Medlem
Citat:
I believe CIA pays these women to act in Flashback. Two strategic reasons: 1. their vast amount of posters which do not have any relevance for the legal case itself are definitely aimed at diluting all arguments. There are now so many irrelevant and stupid posters that it is very very difficult to follow the track and identify the relevant ones. 2. They try to built to case for AA and SW so that the case is not about the legal aspects on the rape. Instead the focus is changed from the catastrophic behaviour of the Swedish legal system and the false accusations to something else: the claimed suppression of females by males

It's not much to discuss about the rape yet - or do you have any new information?
And by the way, if you want people to read you, ask someone to translate to swedish för you.
Citera
2010-09-07, 18:22
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:

För att inte tala om hur jävligt jobbigt det är att följa tråden.

-- I don't think they're CIA though. Brainwashed social democratic / left so called feminists? Sure.
Citera
2010-09-07, 18:25
Medlem
Callass avatar
Citat:

No, not a trap.
Sillen is a smart one. The fact that he doesn't win a lot of cases, depends on the sort of criminals who usually wants him.

-----

Blä, vad min engelska går trögt. Men alltså att de kriminella som begär Silbersky har oftast begått riktigt tunga brott - nästan omöjligt att vinna dem, gissar jag.

Ungefär som BehindRayban säger här:
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
In this aspect, the match-up between Silbersky vs. Borgström is experience vs. a politician.
Silbersky is considered to be the first choice of people facing lifetime prison.

(...)
Citera
2010-09-07, 18:28
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:
Säger du det.

Ja, men nästan alla (kanske alla utom ett) var trevliga möten hur som eftersom båda ville uppnå någonting och vi gjorde det, tillsammans, även om det inte blev perfekt sexuellt. Det är vad man enligt mig bör kräva av ett möte med en annan människa (om det nu inte existerar en överenskommelse om att endast göra mötet till en sexuell grej).

Citat:
Det har inte alls klargjorts. Det är bara ett påstående från dig . Har du en källa på att någon skulle ha sagt nej? Tvärsom så tyder väl det mesta från kvinnornas vänner som skrivits i tråden på att de inte velat säga nej av rädsla för att bli kallade hagga.

Ja, jag tror fortfarande på målsägande, men det är som bekant inte bara ett påstående från mig då jag i mitt egna uttalande tagit fasta på de utsatta kvinnornas egna förklaring om vad som hänt.
Det här med att inte vilja bli kallad hagga tror jag får stå för den vännen. Jag hoppas verkligen inte JA (för hans egen skull) utöver det påstådda övergreppet låtit sig sjunka till den nivån, att den typen av kränkande tillmälen har förekommit eller kan komma förekomma i ex rätten. Är det vad man kan förvänta sig av en "Aussie"?
Har inte sett så många australiensiska filmer (kan dra mig till minnes Crocodile Dundee, Romper Stomper, och Mad Max) men har inte uppfattat dem som dokumentära i den mening att de visar någon allmänt sann bild av gemene man i Australien.

Citat:
Som du vet uttalade sig ju chefsåklagare Eva Finnés skriftligt att hon litar på vittnesmålet från den ena kvinnan ”men innehållet i förhöret ger inte stöd för att något brott begåtts”, vilket är ett mycket tydligt ställningstagande gjort av en juridiskt kunnig och erfaren kvinna som vet att hon har världens ögon på sig.

Det här med skriftligt kommer väl av den anledning att hon befann sig i sommarstugan när hon hade hand om fallet? Efter EFs uttalande förklarade CB läget med den hittills mest sammanfattande frasen (för det här fallet) "man behandlar inte målsäganden på det här sättet". Ord stod alltså mot ord, och i nästa skede beslutade den Nya åklagaren att gå på CBs linje. Där befinner vi oss nu, vilket som jag uppfattar det; är ungefär samma position som där fallet började (fast med några utbytta medverkande). Detta tycker jag talar för att kvinnorna inte fabricerat sin historia.

edit:

Citat:

Detta kan jag givetvis hålla med om, borde nästan skrivas in i sammanfattningen. Det "andra" vi debatterar om handlar mer om att komma till den fullständiga sanningens eldorado.
Senast redigerad av aeaeaeaea 2010-09-07 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in