Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-02-05, 21:12
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Julian Assange från balkongen, idag:
https://www.youtube.com/watch?v=M1zAKZhCOlg&feature=youtu.be&ab_channel=RT
Vid 1:38 säger Assange:

Det är den här FN-farbrorn som säger att det "är en uppfattning", men att när man skriver på FNs deklarationer om ditten och datten, så förbinder sig den påskrivande staten att implementera det som FN-deklarationen avhandlar i lag.

http://www.theguardian.com/media/video/2016/feb/05/julian-assange-arbitrary-detention-ruling-legally-binding-says-un-official-video

Och tittar man på "den humanitära stormaktens" skrytsida om hur jävla human vi är här:

https://sweden.se/society/sweden-and-human-rights/

Det finns en "grå ruta" i vänsterkanten om man scrollar ner...med överskriften:
"International standards for human rights" (finns även arkiverad här: http://archive.is/CBRfY)

Där står det:

Den här "European Convention of human rights" är en tell tale. is also incorporated into Swedish law. Om bara EU-konventionen, och inte dom ovan namngivna FN-resolutionerna också skulle vara "incorporated into Swedish law" så skulle inte EU-konventionen vara "also".

Det här tyder alltså på att "den humanitära stormakten" har infört the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR) i svensk lag, vilken ju är den konvention som FN-farbrorn hänvisar till att dom har lutat sig emot här. Så det är alltså skitsnack från Sveriges sida att "it is not legally binding" ... "it makes no difference" osv. Både England och Sverige som har antagit dessa resolutioner ska alltså ha implementerat dessa som lag i respektive land.

Om inte så vore fallet, fanns dom här 2 veckorna mellan när staterna blev informerade om FNs beslut och det offentliggjordes var en period för "överklagan" eller bestridande. FNs utlåtande bestreds varken av Storbritannien eller Sverige. Varför kan man undra?

Tihi. Tihi. Ti fucking hi.
Nej, inte helt riktigt. Also syftar på att ECHR ÄR svensk lag. De övriga konventionernas INNEHÅLL ska ingå i svensk lag. Skillnaden kan tyckas hårfin, men det är juridiskt finlir som i en svensk kontext innebär att om svensk lag säger annorlunda än (någon av de övriga konventionerna, så går domstolen på svensk lag.

I andra länder, ex UK, är domstolarna mer fria och oberoende av den politiska makten, så där kan domstolen göra en egen bedömning.

Att svensk lag strider mot internationella humanitära konventioner är dock ytterst pinsamt och i ett fungerande medie- och debattklimat hade den politiska makten och dess underlydande myndigheter aldrig kunnat hålla på med dessa grova kränkningar av humanitär rätt och allmänt förnuft.

Jag har sagt det tidigare i tråden, JA-fallet kommer att skapa ett nödvändigt reningsbad för hela rättssystemet.

Artikeln på Dagens Juridik är mycket intressant, läs kommentarerna för att få en hint om stämningen bland Sveriges jurister. Ytterst få försvarar den svenska hållningen. Insikten börjar komma om vart detta är på väg...
http://www.dagensjuridik.se/2016/02/fns-expertgrupp-idag-julian-assange-ar-olovligen-frihetsberovad
Citera
2016-02-05, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Han hade gjort hål i ena kondomen, med andra kvinnan sa han att han hade kondom fast han
inte hade det, han har (minst) 4 barn med (minst) 4 olika kvinnor i diverse olika världsdelar.
Han träffar inga av sina barn. Ser du ett mönster? Tycker du att det är ett okej beteende?

Mönstret är väl att han är eller har varit sexmissbrukare, vilket inte är ett brott. Lämna hans privatmoral därhän.
Citera
2016-02-05, 21:21
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Han hade gjort hål i ena kondomen, med andra kvinnan sa han att han hade kondom fast han
inte hade det, han har (minst) 4 barn med (minst) 4 olika kvinnor i diverse olika världsdelar.
Han träffar inga av sina barn. Ser du ett mönster? Tycker du att det är ett okej beteende?

Mönstret jag ser är att ingen av hans före detta flickvänner vill ha honom som pojkvän i en längre tid. Är det straffbart?
Citera
2016-02-05, 21:33
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

What?

Hål i vilken kondom? Men båda kvinnorna har lämnat in varsin kondom!

Om beteendet är ok har jag ingen åsikt om. Men det är inte straffbart.

BTW, ring Ny angående det där med hålgörandet i kådisen. Hon vet nog inte om det.
Citera
2016-02-05, 21:38
Medlem
paleheads avatar
Om inte Sverige frikänner Julian Assange nu så kommer jag säga upp mitt svenska medborgarskap. Vem vill associeras med ett genomruttet land som nonchalerar mänskliga rättigheter på ett sådant brutalt sätt och som sedan har hundratals inflytelserika personer på ledande poster som applåderar övergreppen?

.
Citera
2016-02-05, 21:45
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Visst. Men om ECHR defacto ÄR svensk lag, så säger ju FN-farbrorn att det är "legally binding" efterom FN lutar sig mot sin egen resolution. Case closed. Det har isåfall legal bäring i Sverige, trots att UD och regeringen tycktes mig säga "det har inte någon formell betydelse".

Jag kan dock inte tänka mig något med mer "formell betydelse" än svensk lag. I Sverige.
Ja, FN anser att det är legally binding. Men Sverige anser, eller rättare sagt den svenska rättstraditionen medger, inte att vi är direkt bundna av internationella konventioner. Praktiskt för svenska politiker som kan åka runt hela världen och underteckna fina avtal, som inte betyder skit på hemmaplan...

Yttrandet att det "inte har någon formell betydelse" är dock tveksamt. Att en FN-panel uttalat sig i en boss riktning bör påverka tolkningen och bedömningen i en svensk domstol. Detta är dock avancerad juridik som jag inte är expert på (Tuscana..?)

Återigen, hade vi haft ett fungerande medieklimat skulle detta aldrig kunna pågå. Den självklara frågan är ju: Margot, nät FN-experter nu sagt att vi hållt JA olagligt inspärrad i flera år, borde han inte släppas då?
Ett släppande betyder inte heller att fu läggs ner, utan bara att det olagliga tvångsmedlet upphör.
Men den frågan ställs inte. Kina-TV är inte längre nåt skämt.
Senast redigerad av Kaita 2016-02-05 kl. 21:48.
Citera
2016-02-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palehead
Om inte Sverige frikänner Julian Assange nu så kommer jag säga upp mitt svenska medborgarskap. Vem vill associeras med ett genomruttet land som nonchalerar mänskliga rättigheter på ett sådant brutalt sätt och som sedan har hundratals inflytelserika personer på ledande poster som applåderar övergreppen?

.

Så enkelt är det inte.
Eller menar du att en marionettstat som Sverige ska gå emot främmande makts intressen?
Citera
2016-02-05, 21:53
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Ja, FN anser att det är legally binding. Men Sverige anser, eller rättare sagt den svenska rättstraditionen medger, inte att vi är direkt bundna av internationella konventioner. Praktiskt för svenska politiker som kan åka runt hela världen och underteckna fina avtal, som inte betyder skit på hemmaplan...

Yttrandet att det "inte har någon formell betydelse" är dock tveksamt. Att en FN-panel uttalat sig i en boss riktning bör påverka tolkningen och bedömningen i en svensk domstol. Detta är dock avancerad juridik som jag inte är expert på (Tuscana..?)

Återigen, hade vi haft ett fungerande medieklimat skulle detta aldrig kunna pågå. Den självklara frågan är ju: Margot, nät FN-experter nu sagt att vi hållt JA olagligt inspärrad i flera år, borde han inte släppas då?
Ett släppande betyder inte heller att fu läggs ner, utan bara att det olagliga tvångsmedlet upphör.
Men den frågan ställs inte. Kina-TV är inte längre nåt skämt.

Fan och jag som försökte mig på en MSM när jag tyckte jag gjort fel bedömning, och du hann citera mitt inläg...

Jag kommer en köra en variant av Chang Fricks totala öppenhet när han angreps vid "dngate" ...

Så här har du:
"Jaha, så nu anklagas jag för att vara intellektuellt fattig?" så jag tänker också ropa "Tuscana?" om du inte kan ge mig en vettig förklaring på "svensk rättstradition medger ej"

Dock kan man inte vid världsmfundets samlade blickar säga "vi skiter i vad ni säger" .... det går säkert att åtala Marianne Ny utomlands, i länder som har infört FN resolutionerna som lag, utan att bara åka Gulfstream V runt världen med guldpennan och sen kunna ducka...
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-02-05 kl. 21:59.
Citera
2016-02-05, 22:01
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palehead

.

Omvändningen gäller nästan för mig. Om Sverige frikänner JA så vill jag inte associeras med ett genomruttet land som inte behandlar alla med likhet inför lagen. JA:s sjuka beteende - helt självvalt - ska absolut inte premieras utan helt enkelt ignoreras. Det är snudd på att man ens borde räkna tid för preskription när man håller sig undan rättvisan på en ambassad, det är ett så genomruttet beteende att förvägra kvinnorna upprättelse.
Citera
2016-02-05, 22:05
Medlem
Anonymares avatar
Vilken jävla sopprot:

Citat:
Brottsutredningen mot Julian Assange har åkt på ett rejält bakslag efter FN-panelens utslag. Hans advokater vill inte att Wikileaksgrundaren svarar på svenska åklagarens frågor så länge han är kvar på Ecuadors ambassad.

Så var det slut med samarbetsviljan angående förhör. Men han har ju aldrig velat ställa upp på något förhör, bara ge sken av detta. Sopprot!
Citera
2016-02-05, 22:10
Medlem
trenterxs avatar
Fullt liv i tråden.
Men det är inte så komplicerat.
Sveriges och UKs ståndpunkt i praktiken:
Hög prioritet: Tvångsmedel mot Assange: häktning, EAW, Interpol, isoleringscell, husarrest och utegångsförbud, dygnetruntbevakning med polis.
Låg prioritet: Förhör av Assange; ingenting har hänt på snart 6 år.

FN:s ståndpunkt: Oproportionellt så det stänker. Mera våld än nöden kräver. Omotiverade och onödiga frihetsinskräkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
.... Margot, nät FN-experter nu sagt att vi hållt JA olagligt inspärrad i flera år, borde han inte släppas då? .

Jo, häktningen borde upphävas. Och förhör genomföras.
Senast redigerad av trenterx 2016-02-05 kl. 22:13.
Citera
2016-02-05, 22:11
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Fullt liv i tråden.
Men det är inte så komplicerat.
Sveriges och UKs ståndpunkt i praktiken:
Hög prioritet: Tvångsmedel mot Assange: häktning, EAW, Interpol, isoleringscell, husarrest och utegångsförbud, dygnetruntbevakning med polis.
Låg prioritet: Förhör av Assange; ingenting har hänt på snart 6 år.

FN:s ståndpunkt: Oproportionellt så det stänker. Mera våld än nöden kräver. Omotiverade och onödiga frihetsinskräkningar.

Jo, häktningen borde upphävas. Och förhör genomföras.

Det är inte FN:s ståndpunkt. Det är UN WGAD:s ståndpunkt baserat på 3 lekmäns uppfattning som inte är juridiskt bindande. En person hade avvikande uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in