Citat:
Kan det vara så att målsägaradvokaterna avtalar med sina klienter att de får en del av eventuellt skadestånd, är det det som driver dem?
Nu har jag kollat lite mer och kommit fram till att det snarare är allt deras nedlagda jobb (timmar) med att höja straffen och därmed skadestånden som är deras morot. De mjölkar systemet.
Jag hittade ett fall och såg direkt konstigheter i siffrorna:
Fallet gäller 12 flickor och EMF representerar en av dem.
Först slår det en att det inte alls stämmer med bilden av fru Justitia med vågen i balans. Försvaret fick 1,9 miljoner för sina kostnader medan åklagare (jag jämför dom med försvarsadvokaten i kostnad) plus alla målsägandebiträden fick 10 gånger mer i resurser: 19 miljoner!
Sen sticker det ut att EMF tar 800.000 kr för at kamma hem 100.000 i skadestånd till sin klient, lite Ebberöds Bank alltså. Snittet för de andra målsägandebiträdena låg på att de behövde hälften dvs 400.000 kr för att kamma hem 100.000. Sett så kan man undra om inte klienterna hellre skulle vilja ha deras arvode istället för deras hjälp.
Det blir ju lite mer jämlikt i fallet JA eftersom han snabbt fick en massa juridisk hjälp på olika sätt. Han sa själv i nån intervju att han har 30 advokater som hjälper honom i hans sak nu.
Det kanske är det som är MNs problem, hon visste att hon hade ett svagt case redan innan och att hon nu behöver honom inlåst (och därför var hon tvungen först släppa iväg honom utomlands först) så att hon ska kunna ta fram den glödgade tången för att få honom att säga det hon vill. Eller kan det vara så att även MN börjat tvivla och bara vill köra vattenprovet med honom.