Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-07-05, 07:22
Medlem
Thomas Olsson och Per E Samuelsson ska lämna in yttrande på åklagarnas skrivningar senast den 11 juli.
Citera
2014-07-05, 08:20
Medlem
longbow4ys avatar
Inslag om ny bok som visar Sveriges politikers dilemma i relationer med USA.
Citat:
"Arvfursten" handlar om lögn och svek
Lyssna på författaren och inslaget här
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5906429

Ingen nämner Assangefallet men inslaget har ändå tydlig bäring på Assangefallet.

"Det är politken som styr"
Citera
2014-07-05, 09:16
Medlem
Detta meddelade TT igår:
"Utrikesminister Carl Bildt åker till USA:s huvudstad Washington DC i början av nästa vecka. Han ska delta i ceremonierna när Raoul Wallenberg tilldelas USA:s kongress guldmedalj.

Även riksdagens talman Per Westerberg följer med.
TT "

Dags för nya instruktioner inför de nya häktningsförhandlingarna?
Citera
2014-07-05, 09:19
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Visst vore det anmärkningsvärt om någon som inte var närvarande under förhöret kan göra ändringar i det i efterhand? Det kan ha varit SW som via CB och MG beställde ändringarna. Men det borde väl framgå vad som kom fram under polisförhör och vad som beställdes i efterhand, annars luktar det mygel. Man börjar förstå värdet av ljud- och videodokumentation.

MG bör ställas frågan vad de beordrade ändringarna grundade sig på, och varför det inte framgår bättre vad som är original och vad som konstruerats i efterhand. För rättssäkerhetens skull.

edit: IK fick färdigt material att ändra förhöret med. Vem hade författat det, och varför framgår inte namnet/namnen på denna/dessa spökskrivare? Vems osynliga hand ligger bakom? Var MG författaren eller bara förmedlaren?
Sofia Wilen har aldrig haft en egen agenda(tror jag), eller "beställt" ändringar. Se efter vem som stått/står bakom Sofia... hon är / var ett verktyg och har grundligen utnyttjats för andras syften.

Jag vet inte faktiskt vem /vilka som orkestrerat detta, men om man kunde finna ut vad människan gör i dag och hur hon lyckats hålla sig under radarn i alla dessa år då kan vi hitta kapellmästaren.

Som Longbowy så väl påvisat, Nato/afganistan...rikets säkerhet de är sådant som har bäring i fallet.

De är de tankar om dessa ämnen som man behöver älta. Och gräva litet kring henne och hennes släkt och vänner så flyter det nog upp både ett och annat. Nu har rättsfallet så tagit över tråden att själva konspirationen bakom litet sjunkit i skymundan. Det är väl bra så? Fundera litet ändå på orsak och verkan, och vad som leder till vad. Trevlig sommar.
Citera
2014-07-05, 10:01
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Dags för nya instruktioner inför de nya häktningsförhandlingarna?

Tvivlar på det. Det kan dom ju sköta med att berörd minister/tjänsteman svänger förbi ambassaden i Stockholm. Det är knappast något det behövs åka dit för.
Citera
2014-07-05, 12:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Sofia Wilen har aldrig haft en egen agenda(tror jag), eller "beställt" ändringar. Se efter vem som stått/står bakom Sofia... hon är / var ett verktyg och har grundligen utnyttjats för andras syften.

Jag vet inte faktiskt vem /vilka som orkestrerat detta, men om man kunde finna ut vad människan gör i dag och hur hon lyckats hålla sig under radarn i alla dessa år då kan vi hitta kapellmästaren.

Som Longbowy så väl påvisat, Nato/afganistan...rikets säkerhet de är sådant som har bäring i fallet.

Hon kan ha haft en egen, opolitisk agenda, som att straffa honom för att han inte hörde av sig, hade en annan (Anna) etc. Hon såg rött av svartsjuka.* Detta kan ha utnyttjats av de med andra, politiska, agendor. Men inget utesluter att hon faktiskt var en honunsfälla.

*Lite av ett hederstänkande faktiskt, där kvinnorna straffar mannen, inte med hagelbössa men väl med hedersjustitiemord. EMF assisterar numera hedersjustitiemördare! Den militanta extremfeminismen har äntligen segrat. Welcome to the future.
Senast redigerad av outoftheblue 2014-07-05 kl. 12:55.
Citera
2014-07-05, 13:09
Medlem
Nickelodions avatar
Citat:
Kan det vara så att målsägaradvokaterna avtalar med sina klienter att de får en del av eventuellt skadestånd, är det det som driver dem?

Nu har jag kollat lite mer och kommit fram till att det snarare är allt deras nedlagda jobb (timmar) med att höja straffen och därmed skadestånden som är deras morot. De mjölkar systemet.

Jag hittade ett fall och såg direkt konstigheter i siffrorna:

Fallet gäller 12 flickor och EMF representerar en av dem.

Först slår det en att det inte alls stämmer med bilden av fru Justitia med vågen i balans. Försvaret fick 1,9 miljoner för sina kostnader medan åklagare (jag jämför dom med försvarsadvokaten i kostnad) plus alla målsägandebiträden fick 10 gånger mer i resurser: 19 miljoner!

Sen sticker det ut att EMF tar 800.000 kr för at kamma hem 100.000 i skadestånd till sin klient, lite Ebberöds Bank alltså. Snittet för de andra målsägandebiträdena låg på att de behövde hälften dvs 400.000 kr för att kamma hem 100.000. Sett så kan man undra om inte klienterna hellre skulle vilja ha deras arvode istället för deras hjälp.

Det blir ju lite mer jämlikt i fallet JA eftersom han snabbt fick en massa juridisk hjälp på olika sätt. Han sa själv i nån intervju att han har 30 advokater som hjälper honom i hans sak nu.

Det kanske är det som är MNs problem, hon visste att hon hade ett svagt case redan innan och att hon nu behöver honom inlåst (och därför var hon tvungen först släppa iväg honom utomlands först) så att hon ska kunna ta fram den glödgade tången för att få honom att säga det hon vill. Eller kan det vara så att även MN börjat tvivla och bara vill köra vattenprovet med honom.
Senast redigerad av Nickelodion 2014-07-05 kl. 13:34.
Citera
2014-07-05, 20:42
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Drömmen vore väl om Ny blev arresterad för tjänstefel eller nåt och inte fick lämna salen som en fri kvinna. Men det händer väl bara på film.

Bra att en stor UK-tidning håller koll på händelen. Britterna vill väl gärna veta om Marianne ska slösa bort ytterligare sju miljoner pund av deras skattemedel.

Om rätten flummar bort saken blir det väl europadomstolen nästa, eller ett överklagande tilll högre svensk instans. Marianne kommer i vart fall mygla och maska så mycket hon bara kan. Det är det enda som är säkert.

Det är bra om man kan komma ett steg vidare i detta ärende, helst så att Assange infinner sig i Sverige så att kvinnorna kan få upprättelse. Men enligt vad jag kan se finns det väl inget alls som tyder på att Ny har gjort något allvarligt fel eller skulle ha några "onda" avsikter. Hon gör sitt jobb, vilket är helt rimligt att kräva.
Citera
2014-07-05, 21:16
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det är bra om man kan komma ett steg vidare i detta ärende, helst så att Assange infinner sig i Sverige så att kvinnorna kan få upprättelse. Men enligt vad jag kan se finns det väl inget alls som tyder på att Ny har gjort något allvarligt fel eller skulle ha några "onda" avsikter. Hon gör sitt jobb, vilket är helt rimligt att kräva.

Kvinnorna få upprättelse? För vad? Den DNA-fria kondomen de lämnade in som bevis? Ska SW få upprättelse för att det fjärde samtyckta samlaget under en period på 8 timmar påbörjades när hon halvsov? Ska Ardin få upprättelse för att Assange inte spolade i hennes toalett efter att han hade pissat? Vill hon ha betalt för att hon tvättade hans kläder? Ska SW få ersättning för tågbiljetten Enköping-Sthlm? Eller är det SW som ska ha upprättelse eftersom hon inte lyckades sälja storyn till internationell press, vilket hon livligt SMSade sin kompis om?

Du kan ju börja med att läsa HäPM. Om du besitter grundläggande läsförståelse, vilket jag tror du gör, så kommer du nog att börja förstå vad det här handlar om.
Citera
2014-07-05, 21:21
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Kvinnorna få upprättelse? För vad? Den DNA-fria kondomen de lämnade in som bevis? Ska SW få upprättelse för att det fjärde samtyckta samlaget under en period på 8 timmar påbörjades när hon halvsov? Ska Ardin få upprättelse för att Assange inte spolade i hennes toalett efter att han hade pissat? Vill hon ha betalt för att hon tvättade hans kläder? Ska SW få ersättning för tågbiljetten Enköping-Sthlm? Eller är det SW som ska ha upprättelse eftersom hon inte lyckades sälja storyn till internationell press, vilket hon livligt SMSade sin kompis om?

Du kan ju börja med att läsa HäPM. Om du besitter grundläggande läsförståelse, vilket jag tror du gör, så kommer du nog att börja förstå vad det här handlar om.

Detta är frågor som skall tas i rätten.
Citera
2014-07-05, 22:25
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
En sak som får mig att hysa gott hopp att detta fall nu kommer att rinna ut i sanden, med att häktningen hävs och EAW också hävs är att mönstret i tråden inte upprepas den här gången jämfört med alla andra gånger det de-facto har hänt något substantiellt i fallet. Förr har det funnits allvarliga försök att trolla sönder diskussionen av hitkommenderade systemkramartroll.

Dessa lyser nu med sin frånvaro, det gör mig hoppfull att vi kommer att se ett för Assange positivt utfall, och sen är det locket på.

Citat:

När man talar om trollen...

Du har ett skarpt öga, som vanligt ...
Citera
2014-07-05, 22:28
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Detta är frågor som skall tas i rätten.

Rätten?

Ingen är åtalad. Menar du häktningsförhandlingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in