I JAs förhör i HäPM förklarar Silbersky varför JA bör svara på frågorna som ställs (detta efter att JA ställt en hel del frågor om vad som kommer att lämnas ut av intervjun).
Citat:
Adv: Jag tycker du ska svara, för att om de anklagar dig för något du inte svarar på måste de acceptera vad flickan säger. Du måste försvara dig själv genom att ge din version. För att annars så kommer det ut, om du inte svarade, då måste åklagaren gå till rätten med det.
JA: Okej.
Adv: Men om du svarar får rätten, åklagaren, din version och flickans version då måste åklagaren fråga sig, kan jag bevisa att han har gjort detta.
JA: Och hur mycket av min version måste jag ge?
Adv: (ohörbart).
FL: En sak till, du äger rätten att under förhöret också ta en paus i förhöret. Och då stänger vi av bandspelaren och om du inte vill ha den här diskussionen som vi nu har, för förhöret ska egentligen bara röra det påstådda brottet.
Adv: Det är till och med lättare än så, jag tar det på svenska så, det är till och med lättare än så, du kan översätta. Antingen har du förstört kndomen medvetet som flickan säger eller så är det en olyckshändelse eller så har det inte använts någon kondom överhuvudtaget. De är de alternativ som gäller. Så ger du ditt alternativ som svar till polisen.
JA: Allt jag säger ...
FL: Vill du att vi bryter så länge så kan vi prata klart om det här så att du känner att det är någorlunda lungt?
Adv: Vill du ha en diskussion ...
JA: (ohörbart) vi kanske borde ha en diskussion.
Adv: Okej vi tar en paus.
FL: Vi bryter för klarläggning kring förhöret och det sker då 17:55.
Detta måste vara anledningen till MNs ovilja att förhöra JA. För så fort hon har förhört honom och hört hanns ställningstagande, då måste hon, enligt Silbersky, fråga sig om hon kan bevisa detta. Finurlig som hon är, så avstår hon från att förhöra honom.
Hade hon förhört honom tidigare under förundersökningens gång, då kanske hon i princip varit tvungen att lägga ner förundersökningen. Genom att inte förhöra, så kan hon låta den fortgå i det oändliga.
Förhör hon honom i London, då kan hon hamna i en situation där hon i praktiken tvingas lägga ner förundersökningen. Det kommer att se illa ut i britternas ögon, eftersom hon bedyrat i rätten deras att hon tänkt åtala.
Varför blev det så så viktigt för henne att utfärda en arresteringsorder?
De första tre och en halv veckorna efter det att MN återuppväckt fallet ansåg hon tydligen inte att det fanns vare sig flyktfara eller kollusionsfara. i så fall hade hon väl utfärdat en arresteringsorder mycket tidigare. Nej, den utfärdades ett par timmar innan JA helt öppet lämnar landet. Praktiskt, eller hur, för hade hon fått honom i häkte hade hon varit tvungen att förhöra honom, och det kan mycket väl ha lett till att förundersökningen, precis som Finné ansåg, borde läggas ner.
Det är som om hon väntade och fortfarande väntar på något, som om det finns intresse av att
inte lägga fallet bakom sig. I det ögonblick han är förhörd kan hon i princip vara tvungen att lägga ner. Det vill hon inte. Eller så är det någon annan som inte vill det.
Språkregeln som handlar om att man ska tänka på de sk "brottsoffren" är nog bara en bluff som låter bra. Jag tror inte UD bryr sig så särkilt mycket om dem. Och läggs förundersökningen ner så blir väl "brottsoffren" inte gladare för det. Kanske blir brottsoffren till och med lyckligare av att ha honom i praktiken inlåst på Ecuadors ambassad än att förundersökningen läggs ner och han går fri från de svenska sexmisstankarna.
JA erbjöd sig för länge sen att skicka ett uttalande till åklagaren för att ge henne sin version. Hon var inte intresserad. Det är nämligen livsviktigt för henne att
inte få höra hans version, för då kommer hon med stor sannolikhet att måsta lägga ner allt. Det vill hon inte riskera, så därför åker hon inte till London. Hon vill inte alls lägga det bakom sig. I alla fall vill hon inte riskera nedläggning av förundersökningen. Inte ens om det visar sig det rimligaste alternativet, det mest rutinmässiga givet omständigheterna.
Därför tog Massi Fritz bort detaljen om "skyndsamt". Det är ingen som vill att det ska gå skyndsamt, för då riskerar förundersökningen att läggas ner. Det vill inte Massi Fritz. Det vill inte AA. Det vill inte SW. Det vill inte åklagaren. Därför går det inte att propsa på att något ska ske skyndsamt. MN visste vad hon gjorde när hon förhalade förhöret och väntade med en arresteringsorder till precis det ögonblick då han lämnade landet. Hon vill nämligen inte riskera att något måste läggas ner.