Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Är det
Johannes Wahlström som intervjuas kanske?
Någon som har bättre koll?
Har åtminstone presenterats som svensk representant för Wikileaks.
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Finns det något som talar för eller emot att "Harald" är Johannes Wahlström?
Vem är “the co-ordinator of the Swedish Wikileaks group”.? Har man någon?
Det som talar för att det är Johannes Wahlström är att han är den i Sverige som samordnar släppen från Wikileaks. Han hade tillgång till allt material före alla andra och har varit en nyckelperson i både SVT:s och AB:s släpp av material. Han har gjort ett bra jobb där. Wahlströms betydelse som samordnare ökade när Aftonbladet tog sin hand från Assange, dvs när AB:s redaktör sa upp avtalet mellan AB och WL.
Citaten i artikeln från Guardian visar att ”Harold” var en nyckelperson när kontakten mellan JA och AA spårade ut. Det mest förvånande är uppgiften att han kände SW. Måste betyda att han lärde känna henne på lunchen den 14 augusti?
Om Harold (ev. Johannes Wahlström) känner SW innan lunchen den 14 augusti är det en sensationell uppgift.
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Den här "Harold" verkar vara en lösmynt skojare trots att han skall hålla käften eftersom han är tilltänkt vittne. Förstör han inte vittnestatus genom att tala med engelska tidningar vitt och brett?
Ingenting som säger att han har uttalat sig i tidningen. Han är förhörd av polisen. Guardian har haft "unauthorised access" till polisens handlingar i Stockholm. Polis och åklagare fortsätter läcka material mot JA.
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Nu när jag läst wikipedia om Johannes Wahlström, tror jag inte han är "Harold".
Hans far Israel Shamir är JA-vän och som har försvarat JA i en trilogi om Captain Neo i Counterpunch.
Israel Shamir har visserligen stött WL. Bland annat eldat på under CIA-spåret. Som Harold nu avfärdar (enligt DN). Jag litar ändå inte på Shamir. Han är totalt vild när det gäller politiska ställningstaganden.
SR P1 behandlade kopplingen far son nyligen (i ”Medierna” tror jag). Pappan ville inte svara på några frågor om släktskap. Johannes Wahlström verkar också besvärad när han fick frågan. Shamir är född i Novosibirsk, flyttat till Israel, sen Sverige. Shamirs mor, JW:s farmor är tydligen bosättare på västbanken. Wahlström skall inte värderas efter vad knäppskallar i släkten har för sig.
Guardian-länken igen:
http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/17/julian-assange-sweden?INTCMP=SRCH