• 1
  • 2
2010-08-20, 21:34
Medlem
Mr.Sanders avatar
Jag har en hypotetisk* fråga som jag hoppas någon kan svara på med en bra motivering.

Tänk dig en och samma person som ska börja på universitetet. I ena fallet har han druckit alkohol regelbundet i 3 år innan, och i det andra fallet har han inte druckit alkohol alls innan. Alla andra faktorer är oförändrade.

I vilket av fallen hade han fått bäst resultat på proven på universitetet, och framför allt varför?

*
Citera
2010-08-20, 21:36
Medlem
Digums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Jag har en hypotetisk* fråga som jag hoppas någon kan svara på med en bra motivering.

Tänk dig en och samma person som ska börja på universitetet. I ena fallet har han druckit alkohol regelbundet i 3 år innan, och i det andra fallet har han inte druckit alkohol alls innan. Alla andra faktorer är oförändrade.

I vilket av fallen hade han fått bäst resultat på proven på universitetet, och framför allt varför?

*
Alkohol leder till skador i hjärnan (hjärnan består av fett och alkohol är fettlösligt) som påverkar minnet. Således är personen, du, troligen dummare än om du inte druckit.
Citera
2010-08-20, 21:42
Medlem
Erikons avatar
Skador på Hjärna, Lever,

Minnesförlust, och en lever som ser ut som pastej.
Citera
2010-08-20, 22:08
Medlem
t u ss avatar
Hur ofta/mycket är regelbundet?
Detta kanske intresserar dig
http://www.sciencedaily.com/releases...20Feedfetcher#
Citera
2010-08-20, 22:17
Medlem
EulerBoys avatar
Citat:

*

För att få en beständig kognitiv nedsättning av alkohol i unga år krävs i regel ett dagligt intag av stora mängder alkohol.

Skadeverkan är dock individberoende, varför din frågeställning inte går att besvara.

Ta hand om dig TS, det finns roligare och större saker här i livet än att dricka alkohol.

Citera
2010-08-20, 23:23
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t u s
Hur ofta/mycket är regelbundet?
Detta kanske intresserar dig
http://www.sciencedaily.com/releases...20Feedfetcher#
Tackar för den länken, intressant läsning!

Citat:
Ursprungligen postat av EulerBoy
För att få en beständig kognitiv nedsättning av alkohol i unga år krävs i regel ett dagligt intag av stora mängder alkohol.

Skadeverkan är dock individberoende, varför din frågeställning inte går att besvara.

Ta hand om dig TS, det finns roligare och större saker här i livet än att dricka alkohol.

Ja tack, det ska jag göra

Helt ärligt så är jag inte egentligen så förtjust i att dricka alkohol, det är ju trots allt ett gift. Visst öl är gott, men det är ju cola och apelsinjuice också. Det är bara det att så som det sociala livet bland ungdomar nuförtiden ser ut så måste man liksom dricka alkohol för att inte framstå som någon religiös idiot eller socialt miffo. Jag är absolut ingen alkis om ni tror det, bara att jag har svårt att säga nej när tillfälle bjuds.
Men ja, nu när sommaren lider mot sitt slut så ska jag absolut skärpa till mig.
Citera
2010-08-21, 08:03
Medlem
K595s avatar
Citat:
Tackar för den länken, intressant läsning!

Ja tack, det ska jag göra

Helt ärligt så är jag inte egentligen så förtjust i att dricka alkohol, det är ju trots allt ett gift. Visst öl är gott, men det är ju cola och apelsinjuice också. Det är bara det att så som det sociala livet bland ungdomar nuförtiden ser ut så måste man liksom dricka alkohol för att inte framstå som någon religiös idiot eller socialt miffo. Jag är absolut ingen alkis om ni tror det, bara att jag har svårt att säga nej när tillfälle bjuds.

Drick lite rödvin så kan man inte säga att du blir dummare, det är bara trams. Du får i dig mängder av antioxidanter för röda druvor är nyttiga. Dricker du dig inte full är det inget att bråka om, att folk har svårare att lära nuförtiden och sämre minne än förr har inte alls med alkohol att göra.
Citera
2010-08-21, 15:29
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K595
Drick lite rödvin så kan man inte säga att du blir dummare, det är bara trams. Du får i dig mängder av antioxidanter för röda druvor är nyttiga. Dricker du dig inte full är det inget att bråka om, att folk har svårare att lära nuförtiden och sämre minne än förr har inte alls med alkohol att göra.

Vadå ÄR folk det? Vad beror det på i så fall?
Källa?
Citera
2010-08-21, 20:13
Medlem
Jag tror att du klarar dig bättre på proven i och med att ditt sociala umgänge kommer bli relativt begränsat och ifall du hittar ett par vänner så är de nog fullt upptagna med att gå i kyrkan under helgerns vilket kommer ge dig gott om tid för studier även utanför vardagarna.

Lycka till!
Citera
2010-08-22, 03:53
Medlem
K595s avatar
Citat:
Vadå ÄR folk det? Vad beror det på i så fall?
Källa?

Men häng med lite...fråga en äldre läkare hur många som sökte p.g.a. minnesförsämring för 40 år sen mot numera...

Kan något barn i skolan - ens det bästa - göra det som våra mormors mödrar fick göra på 1910-talet i högre flickskolor, dvs lära sig hela Johannesevangeliet och halva Matteus-ev. jämsides med sina andra läxor? UTANTILL.

Dessutom finns det statistik och fakta från universitet och högskoleprov. Men jag tycker att ditt sunda förnuft skulle säga dig det. Massor av människor svarar på en direkt fråga att de fått sämre minne, men då heter det att 'vi har så mycket omkring oss'. För det första är det inte sant, för det andra har även de som inte har 'mycket omkring sig' sämre minne än förr, för det 3e har kraftig stimulans och stress förr i tiden aldrig gett dåligt minne i massupplaga.
Citera
2010-08-22, 04:02
Medlem
Citat:

Nu vet jag inte hur gammal du är men...

När jag var tonåring (jag är en 30+tant numera) så tyckte nog jag att de killarna som inte drack var en smula häftigare. Just för att de vågade vara avvikande.

Detta gällde dock inte om de mässade nått IOGT-budskap hela kvällen....

Jag tror inte jag är direkt ensam om det synsättet dessutom. Att vara annorlunda som ung ger ofta ett intryck av styrka och självsäkerhet, och gör en person både spännande och intressant, i jämförelse till gruppens konformitet, och det oavsett om det är annorlunda klädstil, annorlunda hobby, eller annorlunda festmetod.

PS: Att redovisa hur mycket man dricker är en ganska töntig grej, när folk frågar behöver man faktiskt inte ens besvära sig om att svara.
Citera
2010-09-01, 12:24
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K595
Men häng med lite...fråga en äldre läkare hur många som sökte p.g.a. minnesförsämring för 40 år sen mot numera...

Kan något barn i skolan - ens det bästa - göra det som våra mormors mödrar fick göra på 1910-talet i högre flickskolor, dvs lära sig hela Johannesevangeliet och halva Matteus-ev. jämsides med sina andra läxor? UTANTILL.

Dessutom finns det statistik och fakta från universitet och högskoleprov. Men jag tycker att ditt sunda förnuft skulle säga dig det. Massor av människor svarar på en direkt fråga att de fått sämre minne, men då heter det att 'vi har så mycket omkring oss'. För det första är det inte sant, för det andra har även de som inte har 'mycket omkring sig' sämre minne än förr, för det 3e har kraftig stimulans och stress förr i tiden aldrig gett dåligt minne i massupplaga.

Herregud, jag som har svårt att ens lära mig en dikt...

Nå vad tror du det beror på då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in