• 1
  • 2
2004-05-20, 22:16
Medlem
bigMajks avatar
Stämmer det att man kan "strypa" såna födelsemärken som står ut om man knyter en tråd runt dem?...
Vad säger den medicinska expertisen här på FB om detta?

EDIT: inte för att jag tänkt göra det själv men har funderat på om det stämmer ett tag.
Citera
2004-05-20, 22:19
Medlem
StorMammas avatar
Va?
Jag hörde att man använde just den metoden till hemorrojder förr i tiden, men aldrig till födelsemärken..? Något kan det ju ligga i saken, det tror jag säkert.
Citera
2005-03-24, 11:59
Medlem
bigMajks avatar
åhej! *knuffar upp*

Ingen som vet?
Citera
2005-03-24, 15:48
Medlem
Du kan strypa hudförändringar om de har en smal hals, har de en bredbasig hals ska du skära bort det hos doktorn.
Citera
2005-03-24, 16:31
Medlem
Gwyllyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigMajk
Stämmer det att man kan "strypa" såna födelsemärken som står ut om man knyter en tråd runt dem?...
Vad säger den medicinska expertisen här på FB om detta?

EDIT: inte för att jag tänkt göra det själv men har funderat på om det stämmer ett tag.
Klart att det funkar, men det kan vara jäkligt smärtsamt.
Citera
2005-03-24, 22:33
Medlem
AirMails avatar
Jag har gjort det. Har en kompis som gjort det flera gånger. GÖr inte speciellt ont, men det är obehagligt när det börjar närma sig "slutet" efter 5-7 dagar, då sväller födelsemärkspluppen upp och verkar "desperat" på nåt sätt. Lite äckligt då, men för sent att lägga av då. Sen trillade det av. Blev snyggt sen, inget fult ärr alls.
Citera
2005-03-24, 23:19
Medlem
-Dr-s avatar
Vilke typ av födelsemärken är det ni pratar om??

Inte "leverfläckar" eller.
Citera
2005-03-24, 23:43
Medlem
-jOE!s avatar
Jag har utfört lite "hemma-operationer", kan rekommendera Emla (finns på apoteket recepfritt, kostar 80 spänn) som är en kräm som man kletar på. Efter ca. 1 timma så är man så bedövad att man kan skära loss önskat födelsemärke med ett rakblad.

Citat:
Hur verkar Emla?
Emla kräm ger lokalbedövning av huden och innehåller en blandning av bedövningsmedlen lidokain och prilokain.

Citat:

Vad används Emla för?
Emla kräm används för bedövning av huden inför nålstick (t ex vid blodprovstagning) samt inför ytliga kirurgiska ingrepp (t ex skrapning av mollusker) i samråd med sjukvårdspersonal. Emla kräm används också på läkares ordination vid bedövning av genitalslemhinnan hos vuxna. Emla kräm används också av sjukvårdspersonal inför rengöring av bensår och inför ytliga kirurgiska ingrepp.
Citera
2005-03-25, 00:20
Medlem
-Dr-s avatar
Varför vill man operera bort saker hemma? Är man rädd för att gå till sjukhuset?
Citera
2005-03-25, 00:34
Medlem
Vajulvs avatar
Har gjort det hemma på pappa; jag knyter björntråd runt och sen klipper han av födelsemärket själv.
Citera
2005-03-27, 19:16
Medlem
AirMails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Varför vill man operera bort saker hemma? Är man rädd för att gå till sjukhuset?

Ärret blir snyggare när man använder tråd (syns typ ingenting) jämfört med om de ska greja med skalpell.
Citera
2005-03-27, 21:14
Medlem
Carpe Diems avatar
Ta en spik och slå in den i en bräda. Elda på spiken tills den blir glödhet. Tryck spikhuvudet mot födelsemärket. Håll kvar ett tag. Borta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in