2010-08-19, 22:46
Medlem
Jag har haft min Macbook i ungefär 8 månader nu och den har börjat bete sig konstigt på sista tiden, lagga fast, allmänt seg osv. sen en dag då jag startade den så ville den inte utan stod bara och laddade där vid äpplet och den där laddnings ikonen vid uppstart. men jag testade att starta upp den i felsäkert läge(hålla in shift vid uppstart) och då gick den igång och knatar på. Har reparerat skivan i skivverktyg men funkar ändå inte. Några fler tips vad jag kan göra?
Citera
2010-08-19, 22:51
Medlem
tzjs avatar
Jag hade ominstallerat OS X. Prova det så kanske det löser sig.
Citera
2010-08-19, 22:56
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Jag har haft min Macbook i ungefär 8 månader nu och den har börjat bete sig konstigt på sista tiden, lagga fast, allmänt seg osv. sen en dag då jag startade den så ville den inte utan stod bara och laddade där vid äpplet och den där laddnings ikonen vid uppstart. men jag testade att starta upp den i felsäkert läge(hålla in shift vid uppstart) och då gick den igång och knatar på. Har reparerat skivan i skivverktyg men funkar ändå inte. Några fler tips vad jag kan göra?

Jag är ny mac ägare och har inga jättebra förslag. Men det är inte så att det är fullt på hårddisken?
Citera
2010-08-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag hade ominstallerat OS X. Prova det så kanske det löser sig.

Men då försvinner allt jag har sparat? det är så att jag har time machine och har gjort någon back-up men tror bara jag har fullbordat en back-up för länge sen, kan jag möjligtvis ta en back-up nu eller kommer problemet kvarstå om jag ominstallerar och sen tar denna back-up?

Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Jag är ny mac ägare och har inga jättebra förslag. Men det är inte så att det är fullt på hårddisken?

65gb ledigt så inte det som är problemet men tack iaf
Citera
2010-08-19, 23:07
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Men då försvinner allt jag har sparat? det är så att jag har time machine och har gjort någon back-up men tror bara jag har fullbordat en back-up för länge sen, kan jag möjligtvis ta en back-up nu eller kommer problemet kvarstå om jag ominstallerar och sen tar denna back-up?

65gb ledigt så inte det som är problemet men tack iaf

Tar du en backup nu så "tar du ju med dig" problemet, om det är mjukvarurelaterat.

Kan det här vara någon lösning på problemet? http://support.apple.com/kb/HT1411?viewlocale=sv_SE
Obs! Detta är rena gissningar från min sida!
Senast redigerad av Danro80 2010-08-19 kl. 23:11.
Citera
2010-08-19, 23:36
Medlem
Citat:
Tar du en backup nu så "tar du ju med dig" problemet, om det är mjukvarurelaterat.

Kan det här vara någon lösning på problemet? http://support.apple.com/kb/HT1411?viewlocale=sv_SE
Obs! Detta är rena gissningar från min sida!

Men om det inte är mjukvarurelaterat så kommer ändå inte en ominstallering vara lösningen, eller?
Testade länken men den lösningen funkade inte heller :/
Citera
2010-08-19, 23:39
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Men om det inte är mjukvarurelaterat så kommer ändå inte en ominstallering vara lösningen, eller?
Testade länken men den lösningen funkade inte heller :/

Jo mjukvaran är ju operativsystemet och programmen som ligger på datorn.

edit: Kan det vara så att det är något program som ligger i Startobjekt som strular till det?
Systeminställningar/konton/startobjekt/
Senast redigerad av Danro80 2010-08-19 kl. 23:42.
Citera
2010-08-20, 08:00
Medlem
Citat:
Jo mjukvaran är ju operativsystemet och programmen som ligger på datorn.

edit: Kan det vara så att det är något program som ligger i Startobjekt som strular till det?
Systeminställningar/konton/startobjekt/

Jag har beslutat att gå tillbaka till en gammal back-up men insåg nu att time machine går inte igång i felsäkertläge. Hur fan gör jag nu?
Citera
2010-08-20, 08:04
Medlem
tzjs avatar
Testa att köra Apple Hardware test. Det ligger på en av skivorna som följde med datorn.

Stoppa in skivan, starta om datorn samtidigt som du håller inne D.

Annars kan du reseta allt som går att reseta: SMC, PRAM och NVRAM.
Det står på Apples supportsidor hur man gör.
Citera
2010-08-20, 09:03
Medlem
Nu kom jag helt plötsligt in, men datorn är fruktansvärt seg.. så tänkte ändå gå bak till en gammal back-up men när jag gick i time machine kan jag inte återskapa, "återskapa"-knappen är inte tryckbar. Kan detta bero på att jag inte alltid ha fullbordat en hel säkerhetskopiering utan stängt av för att datorn blivit så mycket segare av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in